استاد دانشگاه علامه طباطبایی راهپیمایی زائران اباعبدالله الحسین در مراسم اربعین را موضوعی مهم و مقابله دو تمدن اسلامی و غربی دانست.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: پدیده زائر در اربعین به نحوی است که ذخیره یک سال را برای پذیرایی او در خدمت گیرد و غبار از کفش او برگیرند و فضای معنوی ابا عبدالله الحسن در زائر او در اربعین جریان دارد.
خرمشاد بیان کرد: انسان زائر در راهپیمایی اربعین برای لحظاتی در ملکوت قرار میدهد و این موقعیت برای انسان فضایی است که به دلیل قرار گرفتن در این مسیر سالک شده و توقف ملکوتی نیز تجربهای است که به سادگی نمیتواند از او جدا شود.
وی تصریح کرد: حال خوب زائران بر خواسته از ماده نیست و حال معنوی است و مجموعه اتمسفر و فضای عمومی معنویتی در حال رفت و برگشت است که در عرفان شیعی توقف در ملکوت است و این را میتوان در نسل جدید هم مشاهده کرد.
این استاد دانشگاه با ارزش این حال خوب برای بشریت امروز اشاره کرد و افزود:بشر در جستجوی این حال خوب است و حساسیت بشر امروز به این حال خوب بسیار بالاست و این رویداد عظیم توسط رسانههای غرب سانسور میشود.
خرمشاد تصریح کرد: این معنویت با تمدن غرب در تضاد است چرا که تمدن غرب تمدن دچار پوچی شده است و ما در این ماجرا تعریف عینی جدیدی از اسلامی میبینیم که مغایر اسلام خشونت طلب است که خود را خلیفه میکنند و بربریت از آنها میبارد و در مقابل اسلام کربلایی اسلامی همیاری و ایثار و فداکاری است.
وی همچنین افزود: این فضای حاکم معنوی ممکن است حتی برای شرکت کنندگان در اجتماع بزرگ اربعین مدت کوتاهی برای افراد حاکم باشد، اما این فضای اجتماعی ویژگیهای بی بدیلی دارد که مقام معظم رهبری از آن به مغناطیست امام حسین (ع) یاد کرده اند.
اربعین و حماسه آن بخشی از جامعه وعده داده شده است
این استاد دانشگاه به پیاده روی تا ۳۰۰ کیلومتری زائران اربعین حسینی اشاره و اظهار کرد: جامعه اربعین بخشی از جامعه وعده داده شده آخر الزمانی است و فرد در جمع ذوب میشود و فضای عمومی غلبه بر فرد فرد انسانها دارد و فرد عراقی ذخیره خود را در اربعین خرج میکند و اگر در این مسیر به خاک سیاه نشود و مفلس نشود از خود نمیپذیرد و این فرد برای سال بعد مجدد ذخیرهای جدید را مهیا میکند و حتی خود زائر که با تمام مصائب مجدد به این زیارت میآید.
خرمشاد ادامه داد: سال به سال پیاده روی اربعین گسترش بیشتری پیدا میکند و همه این توسعه مبنای فعالیتهای خیرطلبانه دارد و مبتنی بر سرمایه اجتماعی و همبستگی اجتماعی است و در بیرون عراق هم نمود قابل توجهی دارد.
وی در توضیح ابعاد فرا منطقهای راهپیمایی اربعین بیان کرد: در داخل کشور هم اگر در یک سال از یک شهری سه نفر میرفتند سال بعد ۳۰ نفر عازم میشدند و این نشان میدهد که اربعین یک رسانه است و ۱۳ قرن قبل تلاش شد تا مظلومیت شهادت امام حسین و یارانش مخفی نگه داشته شود و در واقع نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) باعث شد تا پیام کربلا منتشر شود.
امام حسین (ع) اسماعیلها قربانی کرد
خرمشاد در مورد ابعاد سیاسی و جهان اسلام در موقعیت اربعین نیز بیان کرد: حج یکی از افتخارات دین اسلام است که در آن ۴ میلیون نفر در گرد خانه خدا میچرخند و تجلی وحدت است و توحید در مراسم حج تجلی دارد و اربعین هم ادامه همان مسیر است و ابا عبدالله الحسین حج خود را ناتمام گذاشت.
وی با اشاره به قربانی کردن اسماعیل توسط ابراهیم بیان کرد: حضرت ابراهیم از خداوند خواست که قلوب مومنین را به سوی کعبه جلب کند و امام حسین (ع) نیز اسماعیلها ذبح کرد و او فرزند کعبه است و ادامه همان مسیر الهی را طی کرد و تجلی اسلام ناب در وجود اباعبدالله به نحوی است که قلوب انسانها پس از هزار و ۴۰۰ سال به سمت او میل میکند.
اربعین رسانهای برای مخابره وقایع سال ۶۱ هجری
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی بار دیگر یادآور شد: اربعین رسانهای است که پیام کربلای ۶۱ هجری را مخابره میکند و طبیعی است که با معرفی هر چه بیشتر این پدیده ناب انسانها، گم شده خود را پیدا کرده و به آن میل دارند و میشتابند و دشمن آزادگی در صدد تخریب اربعین و جریان حج است در حالیکه زائران امام حسین هر کجای دنیا جمع شوند نشان دهنده اقتدار است.
خرمشاد ادامه داد: زائران میلیونی امام حسین (ع) در اربعین اگر ارتش بودند چنان قدرتی و منبع بزرگی برای اقتدار است و در حال حاضر چنان جذبهای ایجاد کرده که حیرت جهان را برانگیخته است.
اربعین و رعب غرب از ظهور تمدن جدید/تقابل تمدن اسلامی و تمدن ماده گرای غرب
وی در پاسخ به پرسش مراد عنادی مجری برنامه که عدم انعکاس مراسم اربعین توسط رسانههای بزرگ جهانی و مدیریت صهیونیستها را جویا شد، بیان کرد: بر اساس تفکر و تحلیلهای غرب ظهور انقلاب اسلامی میتوانست یک تفکر و تمدن جدید را بر اساس یک دستگاه فکری جدید ایجاد کند که مقابل تمدن ماده گرای غربی است و تمام خلاءهای ماده گرای غرب را پُر میکند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی تمدن جدید شکل گیرد و راه بیفتد، تمام خلاءهای تمدن ماده گرای غرب را میپوشاند و جبران میکند رقابت بین سه تمدن خواهد بود و غرب تلاش کرد تا لبه خونین تمدن غرب را به تمدن اسلامی برگرداند و رقابت جهان اسلام با تمدن غرب رقابت فرهنگی است و ساختن تمدنی با خدا و یا تمدنی بدون خداست.
قدرت تمدن اسلامی در پوشاندن خلاءهای غرب
خرمشاد در همین رابطه بیان کرد: نخبگان غرب، نقطه آغاز تمدن را کنار گذاشتن دین میدانند و این نوع نگاه ساختن تمدن است و هرگز دین را در فیلم و هنر خود ترویج نمیدهد و به نوعی معنا زدایی میکند و برای پر کردن این خلاء از هیاهوی مختلف، چون موسیقی و هنر بهره میگیرد تا خلاءهای موجود خود را جبران کند.
وی در ادامه یادآور شد: این تضاد تمدنی موجب بایکوت شدن اربعین حسینی در رسانههای غرب است و افرادی که خالق این پدیده عظیم هستند میتوانند با مرکزیت و در دست گرفتن تریبونها از جمله دعوت از خبرنگاران و حضور در شبکههای اجتماعی مخاطبهای جهانی را از این واقعه آگاه کنند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: چند ماه است فلسطینیها جمعه بازگشت را اجرا میکنند و با تعداد بسیار شهدا مواجهه هستند و در رسانههای جهان بایکوت میشوند.
وی در پاسخ به پرسش دیگر که کارکردها اربعین در اتحاد و رفع چالشهای جهان اسلام بیان کرد:جنس پیاده روی اربعین از پایین است و اراده مردمی است در حالیکه در اتحاد جوامع مسلمان سران تصمیم میگیرند و در جهان اسلام هم مردم روابط اجتماعی خود را بر اساس آموزههای اهل بیت حفظ میکنند و اهل سنت کلاسیک در مرام خود انسانهای دیندار را به عنوان اولیاء الله میشناسند و اربعین جایگاه والایی برای اتحاد مسلمین دارد.
اربعین زمینه ساز وحدت جهان اسلام
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: اربعین بستر بسیار خوبی برای ایجاد همبستگی جهان اسلام است.
خرمشاد در خصوص تمایز اربعین با سایر پدیدههای اجتماعی جهان به مراد عنادی بیان کرد: اربعین پدیدهای حول محور ابا عبدالله الحسین علیه السلام و کربلا در مقابل فردی رذل است و دارای ابعاد اجتماعی و سیاسی است و اگر یک لایه اربعین را باز کنیم این مراسم و زیارت بستر سازی برای جبهه مقاومت و مقابله با لشکر یزید است.