جولان ارابه مردافکن در جاده های گلستان هر روز بیشتر می شود و آمار قربانیان این قاتل بنزین سوز 6 ماهه نخست امسال 11 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بود.
بدنامی موتور سیکلت با نقض قانون راکبانش
تلفات موتور سواران در گلستان حدود 18 درصد بیشتر از میانگین کشوری است و موتورسواران در 44 درصد تصادفات فوتی و 34 درصد حوادث جرحی گلستان یک سر ماجرا هستند و در وقوع آن نقش دارند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گلستان این مشکل بزرگی است که موتورسواران بی احتیاط برای گلستان درست کرده اند و آمار قربانیان این ارابه بنزین سوز نا ایمن که سابقه آن با مرگ آفرین بودن گره خورده است هر روز بالاتر می رود.
نزدیکی شهرها و روستاها و آب و هوای معتدل از عوامل استفاده زیاد از موتور سیکلت در این استان است و به ویژه در فصل بهار و تابستان که هوا هم برای موتورسواری مساعد است ؛ مشکلات ناشی از وجود مورتورسوران بی احتیاط بیش از گذشته بروز می کند.
موتور سواران ، نیمی از کشته های تصادفات گلستان
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گلستان می گوید ؛ در این استان 212 هزار موتورسیکلت وجود دارد که درصد زیادی از آنها گواهینامه هم ندارند .
سرهنگ ایوب شرافتی افزود : سال گذشته بیش از 50 درصد متوفیان تصادفات استان موتور سوار بودند و درصد زیادی از مجروحان این تصادفات هم با جراحت های سنگین مواجه شدند.
به گفته مدیرکل حمل و نقل و راهداری گلستان ؛ سال گذشته در راههای برون شهری کشور 11 هزار و 793 نفر بر اثر تصادف جان باختند که از این تعداد 19 و هفت دهم درصد آن یعنی 2 هزار و 320 نفر موتورسوار بودند ؛ در حالیکه در گلستان از 495 نفری که در تصادفات برون شهری جان خود را از دست دادند 183 نفر موتورسوار بودند که در مقایسه با آمار کشوری 18 درصد بیشتر است.
وی با ابراز تاسف از افزایش تلفات موتورسواران در گلستان ؛ ضربه به سر را اصلی ترین عامل مرگ و میر موتورسواران بیان کرد و افزود : استفاده از کلاه ایمنی در کاهش آمار مرگ و میر و حفظ جان این افراد موثر خواهد بود.
مهدی میقانی ادامه داد : در سالهای گذشته 28 هزار کلاه ایمنی رایگان بین موتورسواران گلستانی توزیع شده است اما به نظر می رسد این افراد رغبت چندانی به استفاده از آن ندارند .
افزایش تلفات موتورسواران گلستان
دکتر زارعی مدیر کل پزشکی قانونی گلستان هم می گوید : از 183 مورد موتورسوار جان باخته در سال 96 شصت و هشت نفر در گروه سنی 15 تا 24 سال و 64 نفر نیز در گروه 25 تا 44 سال بودند.
او همچنین افزود : آمار فوتی های موتورسوار 6 ماهه اول امسال با 128 مورد ، یازده درصد افزایش داشت اما مدت مشابه پارسال 115 مورد بود.
به گفته رییس راهنمایی و رانندگی گلستان عدم توجه به جلو ، رانندگی در خلاف مسیر مجاز ، سرعت غیرمجاز ، رانندگی بدون چراغ در شب ، سوار شدن چندین نفر روی ترک موتور ، استفاده نکردن از کلاه ایمنی ، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی ، انجام حرکات نمایشی ، سبقت های خطرناک ، حرکت بین خطوط و حرکت با فاصله کم پشت سر ماشینهای سنگین و اتوبوسها ، از رفتارهای پرخطر موتورسواران است که حادثه ساز می شود.
چاره کار چیست ؟
سرهنگ شرافتی می گوید ؛ چون آمار جامعه هدف ما بالاست و فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه در گلستان مناسب نیست پلیس به تنهایی قادر نیست این مشکل را حل کند و همه مسئولان و دستگاههای اجرایی برای حل این معضل باید همکاری کنند.
او ادامه می دهد : در کنار این فرهنگ سازی با کمک نهادهای مختلف مردم نیز باید برای رعایت قوانین در جاده ها اراده کنند و تا زمانی که مردم نخواهند نمی توانیم کاری از پیش ببریم.
او درباره برخورد با موتورسواران متخلف و جمع آوری موتور آنها نیز می گوید : این موضوع مشکلی را حل نمی کند زیرا اکثر موتورهای جمع آوری شده که غالبا به علت نداشتن پلاک ، بیمه و گواهینامه توقیف می شوند صاحبان آنها پس از انتقال به پارکینگ تمایلی به پرداخت جریمه و رفع توقیفی ندارند و این موتورها بعد از چند سال با مزایده به چرخه ترافیک برمی گردند در حالی که ایمنی آنان کمتر شده است .
مدیرکل حمل و نقل و راهداری گلستان فرهنگ سازی در سنین پایین با کمک آموزش و پرورش و صدا و سیما را از راهکارهای موثر برای رانندگی درست با موتورسیکلت بیان کرد و افزود : این موضوع باید به گفتمان روز جامعه و رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شود.
میقانی ایجاد پیست های موتورسواری را در شهرهای استان یک ضرورت می داند و می گوید اگر چه احداث این پیست ها می تواند التهابات و هیجانات جوانان را خنثی کند اما آنچه که در این میان روشن است آن است که برای رفع این معضل همه اعم از خانواده ، مدرسه ، دانشگاه ، صداوسیما ، پلیس و راهداری باید بسیج شوند .