روکش تایر به عنوان صنعتی کمتر شناخته شده در کشور نیازمند توجه و ترویج است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بر اساس آمارها ، در کشور ما سالانه به طور میانگین 50 تا 65 هزار تُن انواع تایر مستعمل بوجود میآید که متاسفانه درصد بسیار ناچیزی از آن در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار میگیرد.
کارشناسان معتقدند : توجه به این صنعت میتواند صرفه جوییهای قابل توجهی در منابع کشور بوجود آورد و علاوه برآن محیط زیست نیز از گزند آلودگیهای کنونی در این بخش در امان بماند.
هزینه های سنگین زیست محیطی و انباشت لاستیکهای مستعمل ، کشورهای صنعتی را بر آن داشت روشهای بازیافت و استفاده مجدد از این لاستیکها را توسعه دهد و در نتیجه صنعتی به نام روکش لاستیک متولد شد.
حاتمی کارشناس صنعت تایر روکشی میگوید : در کشورهای اروپایی و آمریکا حدود 60 درصد از تایرهای مصرفی به تایرهای روکش اختصاص دارد در حالیکه این آمار در کشور ما کمتر از 5 درصد است و مابقی به صورت زباله در طبیعت رهاسازی میشود.
هم اکنون آن تعداد از تایرهایی که مورد بازیافت قرار نمی گیرند لاجرم یا سوزانده و یا به میدانهای دفن زباله سپرده میشود که با توجه به شرایط خاص حجیم و سخت بودن تایر، خرد کردن و فشرده کردن آن برای دفن، بسیار پر هزینه است که اگر این هزینه صرف آموزش عمومی مردم برای استفاده بهینه از تایر خودروهایشان شود، بطوریکه بعد از رسیدن به حد فرسایش منطقی قابل بازیافت باشد، کمک ارزندهای به صنعت بازیافت کشور و موجب صرفهجویی اقتصادی و جلوگیری از اتلاف منابع محدود و ملی خواهد شد.
حامد حق کیش یکی از اعضای هیات علمی دانشگاههای تبریز در این باره میگوید : بازتولید تایر از ضروریات اساسی و زیرساختی شریانی اجتناب ناپذیر ناوگان حمل و نقل کشور است.
وی فرهنگ سازی برای روکش تایر در کشور را یادآوری میکند و می افزاید : مقرون به صرفه بودن ، عمر مفید و دوام تایرهای روشکی از وِیژگیهای این صنعت است که میتوان با فرهنگ سازی و تبلیغ مصرف کنندگان را به استفاده از این تایرها ترغیب کرد.
فخر پور مدیر بازرگانی این شرکت هم میگوید : هر تایر قابلیت روکش گذاری تا 5 بار را دارد و در هر نوبت برای مصرف کننده 40 تا 50 درصد صرفه جویی اقتصادی به همراه دارد.
وی می افزاید : 150 نمایندگی فروش این شرکت در مناطق مختلف کشور آماده دریافت لاستیکهای مستعمل و تحویل روکش شده آنها در مدت 72 ساعت است.
کریمی مدیر تولید یکی دیگر از شرکتهای فعال تولید لاستیک در تبریز با اشاره به فرایند تولید لاستیکهای روکش دار می گوید : تایرهای کهنه برای اینکه از لحاظ ساختار مشکل نداشته باشد مورد تست قرار میگیرد و در صورتی که شرایط لازم برای بازیافت و روکش را داشته باشد بخشی از مراحل تولید لاستیک نو بر روی آنها انجام میشود .
فن کش مدیرعامل این شرکت هم میگوید : تایرهای روکشی استانداردی مشابه تایر نو دارند و باید استانداردهای مربوطه را پاس کنند در غیر اینصورت اجازه فروش به آنها داده نمی شود.
وی می افزاید : این شرکت آمادگی دارد لاستیکهای مستعمل و کارکرده مردم را دریافت و روکش کند و آن را با نصف قیمت تایر نو تحویل مصرف کنندگان دهد.
وی با بیان اینکه کارکرد این لاستیکها مشابه لاستیکهای نو است اضافه میکند: لاستیکهای روکشی با لحاظ تمام استانداردهای تایرهای نو به بازار عرضه میشود و تضمین و پشتیبانی پس از فروش نیز به مشتریان داده میشود.
به گفته فعالان تولید لاستیک ، وقتی لاستیک خودرو مستعمل میشود تنها 20 درصد ارزش آن از بین می رود و نباید در زمره ضایعات قرار گیرد.
با توجه به افزایش قیمت لاستیک خودروهای سبک و سنگین به علت افزایش نرخ ارز در ماههای گذشته و مشکلات ناشی از آن برای رانندگان و از طرفی تبعات زیست محیطی دورریز لاستیکها، ضرورت دارد توسعه فرهنگ استفاده از لاستیکهای روکش دار در جامعه رواج یابد و از طرف دیگر توسعه صنعت تولید تایرهای روکشی در کشور در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.
گزارش از : بهرام زمانی