معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به نیاز ۱۲ میلیارد دلاری این شرکت در تأمین ناوگان باری و مسافری حوزه ریلی، از تضمین کامل تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی تا سقف ۱۰۰ درصد خبر داد.
بیرانوند افزود: برای تحقق این اهداف ۱۲ میلیارد دلار در خصوص تأمین ناوگان باری و مسافری نیاز داریم که انتظار ما این است که ۵۴ درصد این مبلغ را بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن را شرکت راه آهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین کند. ضمن اینکه برای توسعه زیرساخت های ریلی نیز ۲۰ میلیارد یورو نیاز داریم که عمدتا به منظور توسعه قطارهای سریع السیر هزینه می شود.
وی در تشریح فرصتهای سرمایه گذاری و مشارکت در راهآهن گفت: این فرصتها در قالب ۷ سرفصل شامل تأمین ناوگان ریلی، تقویت حمل و نقل بار، تأمین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربناها است.
به گفته بیرانوند؛ مدرنسازی راهآهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین نظیر هوشمندسازی راهآهن و استارتآپها از دیگر سرفصلهای فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت در راهآهن است.
معاون راه آهن با اشاره به اینکه توسعه خدمات مسافری، توسعه خدمات حمل و نقل همگانی با محوریت ریل (TOD) از دیگر اولویت های مدنظر راه آهن است تصریح کرد: به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی پروژهها، راهآهن سه کار محوری انجام داد که از جمله آن می توان به افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژهها، کاهش ریسک سرمایهگذاری و دنبال کردن مشارکت در تأمین مالی اشاره کرد.
بیرانوند در خصوص دیگر گامهای راهآهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی خاطرنشان کرد: برای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، سه مورد مدنظر راهآهن است که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است.
به گفته معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راهآهن، نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملا آزاد است و بخش باری میتواند براساس ساز و کار بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایهگذاری داشته باشد.
بیرانوند با بیان اینکه برای سوددهی بیشتر بخش خصوصی، راه آهن در حال حاضر حق دسترسی خود به شبکه ریلی برای بخش بار را از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده است، گفت: راهآهن تلاش کرد، برای منفعت سرمایهگذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرحهای ریلی افزایش یابد.
بیرانوند افزود: معافیتهای مالیاتی ناشی از قانون برنامه ششم توسعه نیز در راستای افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی دیده شده است.
وی به تبیین روشهای اصلی تأمین مالی در راهآهن پرداخت و گفت: این مورد در شش بخش برنامهریزی شده است که شامل سرمایه گذاری مستقیم داخلی، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، بازار سرمایه، سیستم بانکی، فاینانس خارجی و لیزینگ مالی و عملیاتی است.
معاون شرکت راه آهن افزود: سال گذشته با همکاری بورس و پنج شرکت تأمین سرمایه نسبت به انتشار اوراق صکوک مختلف اقدام کردیم و در این راستا صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری منتشر شد.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن با تأکید بر اینکه قطارهای حومه ای یکی از روش های برون رفت از معضل آلودگی و ترافیک در کلانشهرهاست، ادامه داد: اخیرا موافقتنامه هایی با استانداری های مرکزی، اصفهان و یزد برای راه اندازی قطار حومه ای در این استان ها به مقصد اراک، اصفهان و یزد امضا کردهایم.
وی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بخش ریلی را وجود قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن بندهایی از قانون برنامه ششم توسعه و رفع موانع تولید نیز در این حوزه به ما کمک می کند، از این رو شرکت راهآهن قانونا می تواند سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی را تضمین کند. همچنین این شرکت امکان خرید خدمات ریلی در هر نقطه ای را داراست که در نتیجه آن ریسک سرمایه گذاری در این بخش را کاهش می دهد. این سرمایه گذاری ها شامل خرید واگن و لکوموتیو، سوخت رسانی به قطارها و همچنین تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی شرکت های ریلی تا ۱۰۰ درصد تسهیلات می شود.