مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از اختصاص ۲۱۰ قطار فوق العاده برای زائران اربعین خبر داد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:نیمی از این قطارها در مسیر تهران - کرمانشاه زائران را جابجا می کنند و از کرمانشاه نیز زائران از طریق حمل و نقل ترکیبی با اتوبوس به مهران می رسند.
وی افزود: نیمی از زائران نیز با قطار به خرمشهر می روند و از ایستگاه خرمشهر با ریل باس به صورت رایگان تا مرز شلمچه منتقل می شوند.
نیاز 21 میلیارد یورویی راه آهن به سرمایه گذاری
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از نیاز 21 میلیارد یورویی این شرکت برای سرمایه گذاری در تامین زیر ساخت های مورد نیاز خطوط ریلی کشور تا سال 1400 خبر داد.
سعید محمدزاده در نشست فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است 54 درصد این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و 46 درصد آن توسط دولت و بخش خصوصی تامین شود.
وی با اشاره به عزم راه آهن برای تامین بخش مهمی از این نقدینگی مورد نیاز سرمایه گذاری در راه آهن از طریق بورس تصریح کرد: دستیابی به سهم 20 درصدی از بازار حمل بار و 30 درصدی حمل مسافر تا سال 1400 مهمترین اولویت شرکت راه آهن در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است درحالیکه هم اکنون حمل 12 درصد بار و 8 درصد مسافر کشور از طریق ریل انجام می شود.
محمدزاده با تشریح مزیت های حمل و نقل ریلی در مقایسه با سایر مودهای حمل و نقل از جمله حمل و نقل جاده ای افزود: در انتقال هر تن بار از جاده به روی ریل 35 سی سی صرفه جویی در مصرف گازوئیل انجام می شود که این میزان برای حمل مسافر در مسافت های کوتاه مثل قطارهای حومه ای تا 80 سی سی کاهش می یابد و در مسافت های بلند معادل 20 سی سی سوخت کمتری در مقایسه با جاده مصرف می شود.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد هر سال در سفرهای حومه ای میلیاردها نفر مسافر جابجا می شود که در صورت استفاده از ریل بجای جاده ظرفیت بزرگی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در زمینه صرفه جویی سوخت ایجاد می شود.
محمدزاده تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر برای شرکت های ریلی محاسبه خواهد شد و این در جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: براساس آمار حمل هر یک میلیارد تن کیلومتر بار توسط ریل در سال معادل 20 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت دارد و اکنون ظرفیت ترانزیت بین المللی بار در شبکه ریلی کشور به حداقل 20 میلیون تن رسیده است و از این رو توجه به توسعه کریدورهای مختلف بین المللی از جمله کریدور شمال - جنوب بسیار اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه نباید بگذاریم ظرفیت های خالی در حوزه حمل و نقل ریلی باشد گفت : اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی ، معدنی و
تجاری به عنوان مراکز مهم بار، یکی از مهمترین اولویت های راه آهن است تا بتوانیم به سهم حمل 30 درصدی بار در کشور دست پیدا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت ما در حوزه ریلی کشور استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است و تامین ناوگان ریلی توسط کارخانجات داخلی یکی دیگر از مهم ترین اهداف شرکت راه آهن است.
محمد زاده اظهار داشت : ارزش حسابرسی نشان می دهد در سال 96 راه آهن معادل 850 میلیارد تومان یارانه به شرکت های مسافری اختصاص داده است زیرا اکنون هیچ گونه عوارض و حق دسترسی از شرکت های مسافری دریافت نمی شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون بدلایل مختلف اولویت حمل بار برای صاحبان بار و کالا حمل و نقل ریلی نیست گفت: هر یک بار سوار و پیاده کردن بار از روی ریل کاری پر هزینه و زمانبر است بنابراین باید تلاش کنیم مراکز بار به شبکه ریلی متصل شوند تا جابجایی بار روی ریل و جاده به حداقل برسد.