مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به سیاستهای جدید وزارت صمت در حوزه های صنعتی گفت: طبق مدل جدید همکاری انتقال فناوری و سرمایه گذاری مشترک جایگزین واردات صرف محصول شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس به جای خرید، در صدد ایجاد مراکز تحقیقات صنعتی با همکاری شرکتهای بزرگ صنعتی و تولید متنوع و تحت برند هستیم تا با استفاده از ظرفیتهای بومی و داخلی سازی در زنجیره تامین محصولات شرکتهای مادر قرار گیریم و منطبق با تعداد بازارهای کشورهای اطرافمان محصولات نهایی صادر کنیم.
مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: برای مثال در بخش لوازم خانگی، حوزه شرکتهای نفتی و فولادی این اتفاق رخ داده، همینطور در بخش تولید خودرو این اجبار است که اگر خارجی ها می خواهند سهمی از بازار ایران را در اختیار داشته باشند باید بخشی از محصول را در کشورمان داخلی سازی و تولید مشترک کنند.
وی درباره برنامه های تشویقی سیاستهای وزارت صمت نیز گفت: مقرر شده در صورتی که درصد بالایی از قطعات مورد نیاز در داخل تولید شود تعرفه گمرکی واردات این شرکتها به اندازه بسیار محسوسی کاهش یابد.
حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا دیگر بخش سخنان موسویان بود.
به گفته این مسئول سازمان توسعه تجارت اگر پیشتر مواد غذایی در صدر فهرست صادرات ایران به روسیه بود، اینک به صادرات در حوزه محصولات با فناوری بالا و دانش بنیان روی آورده ایم و دارو و تجهیزات پزشکی هم اینک پنجمین اقلام از محصولات صادراتی کشور را به روسیه تشکیل می دهند.