به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: سلامت روان مانند سلامت جسمی، تنها به معنای نبودن مشکلات یا بیماری نیست، بلکه سلامت روانی حالات عاطفی و شرایط ذهنی، یعنی احساسات و افکار شما را در بر میگیرد.
ندا خورشیدیان افزود: سلامت عاطفی به طور معمول به احساسات و زیر و بمهای روحیه افراد اشاره میکند؛ ما ممکن است احساس کنیم که غمگین، شاد، نگران، هیجان زده، شکست خورده یا در اوج کامیابی هستیم.
وی با اشاره به اینکه برای تشخیص سلامت روان نیز مانند تشخیص سلامت جسم، معیارهایی وجود دارد، اعلام کرد: توانایی انجام وظیفه و اجرای مسوولیتهای شخصی، توانایی برقراری رابطه با دیگران، برداشتهای واقع بینانه از انگیزههای دیگران، تفکر منطقی و خردمندانه، تلاش در راستای سلامتی، انعطاف پذیری و قدرت تطابق با شرایط گوناگون، معنی دادن به زندگی، درک این نکته که خود فرد مرکز جهان نیست، عشق و محبت نسبت به دیگران، داشتن توانایی کمک به دیگران یا ارتباط برقرار کردن با آنان به دور از خودخواهی، داشتن احساس رضایت بیشتر در روابط نزدیک با دیگران و حس تسلط بر ذهن و جسم، از معیارهای تشخیص سلامت روان است.
کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز اضافه کرد: در دوران نوجوانی، سطح تفکر بسیار گسترده شده و رشد ذهنی و منطقی به تدریج به حد کمال میرسد؛ اعتماد به نفس و ارزشهای اخلاقی رشد میکند و فرد با اطرافیان و جامعه، سازگاری بیشتری مییابد، اما هنوز تجربه کافی ندارد.
این کارشناس بهداشت روان، ادامه داد: خشم، ترس، حسادت و عشق به ویژه در ارتباط با جنس مخالف، از هیجانات و حالات عاطفی است که در این دوران بیشتر گریبان گیر نوجوانان میشود.
خورشیدیان، تمایل به روابط اجتماعی با دیگران و تعلق داشتن به گروه و پذیرش از سوی آنان، در دوران نوجوانی را بسیار مهم خواند و افزود: در این دوران، گاهی ممکن است نوجوانان دچار اختلالات و مشکلات خلقی مانند افسردگی، تمایل به انزوا و بی حوصلگی شوند که با یک سری اقدامات موثر و راههای منطقی میتوانیم آنها را کنترل کنیم.
وی، کم بودن تجربه، حساسیت بالا و میزان مسوولیت پذیری و تربیت دوران کودکی را از عواملی دانست که سبب ایجاد مشکلات برای نوجوانان و جوانان میشود و بیان کرد: تا زمانی که افراد به شناخت کاملی از نیازهای روحی و روانی و راههای برآورده کردن آن نرسند، ممکن است در برخورد با مسایل، با مشکلاتی روبرو شوند.
خورشیدیان، تلاش در برقرار کردن و استمرار روابط دوستانه با نوجوان از سوی والدین و مربیان، در اختیار قرار دادن منابع افزایش اطلاعات درباره نوجوانی، هویت و استقلال مانند کتابهای مناسب، فیلم خوب، راهنمایی نوجوانان به کانونهای فرهنگی و مساجد، همنشینی با افراد مطلع، عدم مقابله خشن با تغییرات گذرای عاطفی نوجوان، تشکیل گروههای سالم مانند گروههای علمی، ورزشی، هنری، اعتقادی، شناخت و کشف نشانههای هشدار دهنده و ارجاع نوجوان به مراکز تخصصی، تلاش برای بازگرداندن نوجوان به محیط تحصیلی، شغلی و اجتماعی، تقویت و رشد تواناییهای او، اصلاح روابط بین والدین و نوجوان و در صورت لزوم خانواده درمانی را از اقدامات موردنیاز و مهم در پیشگیری از بروز مشکل برای نوجوانان برشمرد.