مدت زمان ماندگاری واگن های کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه (CIS) در شبکه ریلی کشور در نیمه نخست امسال، ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
سرمایهگذاری در بخش توسعه زیر ساختها شامل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقای ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژی ها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه بویژه بندرعباس و همچنین راه اندازی قطارهای برنامه ای و مستقیم ترانزیتی سرخس – بندرعباس و بالعکس، موجب کاهش میانگین زمان ماندگاری واگن های کشورهای مشترک المنافع CIS در ایران از ۲۱ به ۱۸ روز شده است.
بر اساس این گزارش، از زمان ورود واگنهای آسیای میانه از مرز به کشور، واگن ها مشمول پرداخت حق استفاده بهره برداری در شبکه ریلی کشور می شود بنابراین کاهش ماندگاری واگنها در کشور طی شش ماهه سال جاری، صرفه جویی ارزی را به دنبال داشته است.
گفتنی است ۵۰ درصد از واگن های ورودی و خروجی از مرز سرخس، واگن های لبه بلند است که عمدتا حامل گوگرد ترانزیتی و میانگین ماندگاری آن ۱۷ روز است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافته، همچنین ۳۳ درصد مربوط به واگن های مسقف با میانگین مدت زمان ماندگاری ۲۰ روز است.