امروزه بسیاری از رستوران ها از سازه های چادری در محوطه بیرون استفاده می کنند که یک جذابیت برای مشتریان به حساب می آید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ استفاده از سازه چادری به عنوان سایبان یکی از متداولترین سقف هایی است که امروزه کاربرد های فراوانی از جمله سقف کافی شاپ، آمفی تئاتر، رستوران و آلاچیق ها دارد در بسیاری موارد، قابلیت استفاده از فضای باز در شرایط مناسب آب و هوایی و تامین سقف در شرایط بارانی و برفی را برای استفاده کنندگان را فراهم می کند.
کافی شاپ و رستوران در فضای باز به عنوان یکی از کاربردهای بسیار متداول سازه چادری جمع شونده یابه عبارتی سقف جمع شونده مورد استفاده قرار می گیرد.
کافی شاپ ها ترجیح می دهند از مشتریان خود در طول روز و زمان هایی که هوا مطلوب است در فضای باز پذیرایی کنند و در زمان تابش شدید آفتاب و یا بارش باران و برف با استفاده از سقف های متحرک و سایبان های گسترده استفاده کنند. علاوه بر آن احداث سایبان های دائم در تراس، روف گاردن و فضای باز جلوی کافی شاپ ها، رستوران ها و فست فود ها احتمال تعارض با قوانین و مقررات شهرداری وجود دارد به همین دلیل صاحبان کافی شاپ به سازه چادری متحرک و یا چتر موقت بسیار علاقمند هستند.
در گذشته این سازه های چادری از سایر کشورها که اغلب چین و ترکیه بود وارد می شد اما امرزوه تولیدکنندگان با انگیزه و باهمت و تلاش خود توانستند با افزایش تولید، رقبای خود را کنار بزنند و دست آنها را از این بازار کوتاه کنند. نمونه آن اقای حسن جعفری است که حدود 18 سال پیش با دیدن یکی از همین سازه های چادری به این باور رسید که می تواند در داخل آن را تولید کند.
جعفری درباره چگونگی ورود به این کسب و کار می گوید: من به همراه همسرم از یک اتاق و با یک چرخ خیاطی شروع کردیم آنقدر تلاش کردیم تا توانستیم از یک اتاق به یک کارگاه بزرگ و نیروی کار خود را به 20 نفر برسانیم.
وی ادامه داد: بعد از اینکه این کسب وکار را راه اندازی کردیم فرزندانم با کمک علم و تجربه من این حرفه را گسترش دادند و اکنون بسیاری از کشورها بدلیل افزایش کیفیت، خواهان خرید این چادرها و سایبان ها از ما هستند.
وی بیان کرد: با یک سرمایه اندک، می توان کسب وکار راه اندازی کرد به شرط آنکه تلاش و همت پشتوانه کار کردن باشد.
کامبیز جعفری نیز می گوید: بعد از اتمام تحصیلات بسیاری از دستگاههای که مرتبط با این حرفه بود را ساختم تا هزینه های تولید کم شود وکیفیت کارافزایش یابد.
وی ادامه داد: علاوه بر تولید، نیاز سنجی مشتریان را بررسی می کنیم و براساس نیاز آنها، طرح های متفاوتی می سازیم بطور مثال ابتدا سازه ها میان پایه بود که با تغییر سلیقه مشتریان کنار پایه هم ساختیم.
وی ادامه داد: این سایبانها برای تمام فصول مورد استفاده است و همیشه مشتری دارد و ماعلاوه بر اینکه برای نیاز داخل تولید می کنیم برخی کشورها هم از ما خریداری می کنند و به فکر صادرات این محصول نیز هستیم.
همیشه راه اندازی کسب و کار نیاز به سرمایه ندارد و می تواند با آغشته شدن علم و تجربه، یک کسب و کار موفق راه اندازی کنیم مثل فرزند آقای جعفری که امروز از تحصیلات خود و تجربه پدر استفاده کرده است.
شاید تولید چتر و آلاچیق به نظر یک کسب و کار کم رونق باشد اما همین کسب و کار، افراد زیادی از جمله خیاط، نجار و آهنگر را مشغول به کار کرده است و بایک سوم هزینه تولید نسبت به مشابه خارجی درآمد زیادی دارد.