معاون وزیر راه و شهرسازی: پارسال راه آهن ایران با ۲۵ هزار واگن باری و ۵۵۶ لکوموتیو حدود ۴۷ میلیون تن بار جابجا کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سعید محمدزاده در یازدهمین کنفرانس بین المللی بار سازمان همکاری راه آهن ها OSGD افزود : سهم راه آهن در حمل بار کشور 12 درصد است و دولت در برنامه ششم توسعه یعنی از سال 2016 تا 2021 اولویت افزایش حمل و نقل ریلی و توسعه راه آهن را در دستور کار قرار داده است .
وی افزود : افزایش سهم راه آهن در حمل بار از 12 به 30 درصد پیش بینی شده است و در بخش حمل و نقل بین المللی 17 میلیون تن بار جابجا شد که در افق 2020 میزان حمل و نقل بین المللی حداقل به بیش از 25 میلیون تن خواهد رسید .
محمدزاده گفت: پارسال حجم تجارت اتحادیه اروپا با ایران 682 میلیون یورو بوده که در مقایسه باسال 2012 روند بسیار مثبتی داشته و اتحادیه اروپا حدود 11 میلیارد یورو به ایران صادرات کالا و 10 میلیارد یورو واردات کالا از ایران داشته است.
وی افزود: پارسال حدود سه و نیم میلیارد دلار صادرات کالا به چین داشتیم و 3/89 میلیارد دلار نیز از این کشور کالا وارد کردیم که نشان دهنده ارتباط ایران با قطبهای اقتصادی جهان است.
محمدزاده تصریح کرد: سیاست دولت و مبنای کار آن توسعه شبکه ریلی کشور است و در نظر دارد تا استان های کشور به راه آهن سراسری متصل شود و برنامه گسترده ای برای پیوند راه آهن کشور به شبکه ریلی کشورهای منطقه و جهان نیز داریم .
وی افزود : درباره ویژگیهای حمل و نقل ریلی و مزایای آن از نظر مصرف سوخت و حفظ محیط زیست گفت: سیاست های حمایتی از راه آهن در این زمینه در جهت توسعه پایدار کشور صورت گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در برنامه ششم توسعه قرار است سهم بار ریلی از کل بار ایران به بیش از دو و نیم برابر افزایش یابد و در 4 سال گذشته دولت بیش از 4 میلیارد دلار در حوزه حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کرده است .
وی گفت: بر این اساس در 5 سال آینده سالانه بین یک و نیم تا دو میلیارد دلار برای توسعه صنعت ریلی ایران سرمایه گذاری خواهد شد .
محمدزاده افزود : در چند سال اخیر سهم حمل بار ریلی را حدود 30 درصد افزایش دادیم که نسبت به چند سال اخیر سهم حمل بار ریلی دو برابر شده است.
وی اضافه کرد : تکمیل زیربناهای ریلی برای اتصال به کشورها و فعال کردن مسیرهای بین المللی بار یکی دیگر از سیاست های وزارت راه و شهرسازی است که در این زمینه در حال تکمیل اتصال ریلی با آذربایجان و تکمیل کوریدور شمال - جنوب هستیم که مسیر ریلی آستارای ایران و کشور آذربایجان بر این اساس در اواخر امسال افتتاح خواهد شد .
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: محور ریلی قزوین - رشت نیز بزودی افتتاح خواهد شد و ساخت محور رشت - آستارا نیز با مشارکت خارجی ها انجام می شود.
وی گفت: اتصال به شبکه ریلی افغانستان نیز برقرار خواهد شد و مسیر سنگان تا جنو در خاک افغانستان به بهره برداری خواهد رسید.
وی در مورد اتصال بنادر کشور از طریق ریل نیز افزود: چهار بندر امیرآباد - بندرعباس - بندر امام و خرمشهر به یکدیگر متصل بوده و اتصال ریلی با دو بندر انزلی و چابهار نیز در دست انجام است .
محمدزاده با اشاره به اینکه برای برقراری اتصال ریلی در صدد توسعه حمل و نقل ریلی باری در منطقه و بین المللی باید باشیم ، گفت: تلاش می کنیم قطارهای باری کانتینری از چین با گذر از کشورهای CIS به ایران وارد و امکان سیر آنها تا ترکیه نیز میسر شود.
وی افزود: یکی از توافقات بین راه آهن های کشورهای ایران ، آذربایجان ، گرجستان ، اوکراین و لهستان راه اندازی کوریدور جنوب - غرب به صورت حمل و نقل ترکیبی برای جذب بارهای هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا است که در زمینه تعرفه و مدت زمان سیر قطارها به نتیجه رسیدیم.
محمدزاده اضافه کرد: همچنین با راه آهن کشورهای آذربایجان ، روسیه و بلاروس نیز برای توسعه مسیر غربی کریدور شمال - جنوب توافقاتی انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فرصتهای بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در بازار لجستیک ایران وجود دارد و طرح های زیادی در ایران داریم که به صورت BOT و EPCF با تمام شرکت های لجستیکی و حمل و نقل بین المللی برای توسعه حمل و نقل می توانیم همکاری کنیم .
سازمان همکاری راه آهن ها در تهران به دنبال توسعه حمل ونقل ریلی
یازدهمین کنفرانس بین المللی بار سازمان همکاری راه آهنها OSGD و شرکت های بین المللی حمل و نقلی از کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه و قفقاز و نیز سازمان های بین المللی از اروپا و آسیا تا فردا در هتل پارسیان تهران برپاست.
این کنفرانس با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان های بین المللی با هدف توسعه و تکمیل حمل و نقل بین المللی باری - ریلی در منطقه اوراسیا، و برای افزایش سهم راه آهن جمهوری اسلامی ایران از حمل و نقل بین المللی بار ریلی بین اروپا و آسیا برگزار شده است.
سخنرانان اصلی این کنفرانس از کشورهای روسیه، قزاقستان، اوکراین، آذربایجان، جمهوری چک، لتونی، سازمان های بین الملل از قبیل کمیسیون اقتصادی اوراسیا، کمیسیون اقتصادی، اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل، سازمان همکاری اقتصادی، انجمن دانشگاههای حمل و نقل و مدیران ارشد سازمان ها و نهادهای مربوط از جمهوری اسلامی ایران هستند.
موضوعات مورد بررسی در کنفرانس بین المللی بار، ظرفیت کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام برای سازماندهی حمل و نقل ریلی در مسیر آسیا - اروپا - آسیا ؛ چشم انداز توسعه حمل و نقل کانتینری - تجربه ارائه خدمات ریلی (قطارهای کانتینری دربست)؛ مبانی حقوقی حمل و نقل باری ریلی و به روزآوری آنها؛ سیاست تعرفه ای و بازاریابی ؛ فناوری های اطلاع رسانی در حوزه حمل و نقل ریلی باری؛ راهکارهای افزایش جذابیت و رقابت پذیری حمل و نقل ریلی، راهکارهای مدرن پشتیبانی و لجستیک؛ تعامل با دیگر روشهای حمل و نقل ( حمل و نقل ترکیبی، حمل و نقل بین المللی، حمل و نقل چند وجهی ) وضعیت در بازار حمل و نقل بار با وسایط نقلیه مختلف است.
یازدهمین کنفرانس بین المللی بار سازمان همکاری راه آهنها دو روزه است.