استاد علوم ارتباطات، فراگیری علوم، تکنیکها و روش راه اندازی تلویزیون اجتماعی تحت وب را برای مدیران و برنامه سازان سازمان صدا و سیما بسیار ضروریتر از دانشجویان دانست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما؛ دکتر جعفر خوشرو زاده در نشست علمی دانشجویان این دانشگاه با موضوع «آینده تلویزیون در عصر اینترنت پهن باند و شبکههای اجتماعی» گفت: موضوع تلویزیونهای اجتماعی (social TV) برای نخستین بار است که در کشور به صورت علمی و آکادمیک مطرح میشود و دانشگاه صدا و سیما نخستین مکانی است که میزبان نشستی با این موضوع خاص و جدید شده است.
وی افزود: محتوا و مطالب این علم رسانهای به قدری جدید است که پیش از آشنایی دانشجویان رشته ارتباطات و تولید، باید مدیران و برنامه سازان رادیو و تلویزیون با این مباحث آشنا شوند.
خوشرو زاده گفت: تلویزیون هویت و کارکردی مستقل دارد و شبکهها و فضای مجازی نیز دارای هویت جدید و مستقل هستند، اما تلفیق این دو سبب شده تا شاهد حضور پدیده تازهای تحت عنوان تلویزیون اجتماعی (social TV) باشیم.
این استاد دانشگاه افزود: تئوری تلویزیونهای اجتماعی را چندی پیش و در رساله دکترای خود در دانشگاه مالزی مطرح کردم و این برای نخستین بار است که این تئوری را در قالب نشستی تخصصی و علمی در ایران بیان میکنم.
خوشرو زاده ورود تلویزیون به حوزه فضای مجازی را سادهترین تعریف تلویزون اجتماعی توصیف کرد و گفت: پنج رویکرد رویکرد تلویزیون اجتماعی به عنوان یک سیستم، رویکرد تلویزیون اجتماعی به عنوان یک تکنولوژی جدید، رویکرد تلویزیون اجتماعی به عنوان یک فعالیت، رویکرد تلویزیون اجتماعی به عنوان تلفیق رسانههای اجتماعی و تلویزیون و رویکرد تلویزیون اجتماعی به عنوان یک شکل جدید از برودکستینگ پنج رویکردی است که برای این علم جدید تعریف شده است.
وی افزود: تلویزیونهای مطرح جهان استفاده زیادی از این فناوری میکنند، اما در کشور ما این استفاده به صورت نسبی وجود دارد و هنوز جدی گرفته نشده است، حتی این بخش نسبی نیز بسیار مبتدی و در مرحله آزمون و خطا هستند.
این صاحب نظر علم ارتباطات گفت: بازنده نهایی میدان رقابت عصر رسانهها، تلویزیونها و حتی رادیوهایی هستند که از این پدیده نو غفلت کنند، زیرا بزودی با کاهش شدید مخاطبان خود مواجه خواهند شد.