بسترهای توسعه گردشگری اصفهان و لهستان با وجود ظرفیت های تاریخی هنوز تکمیل نیست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ در زمان جنگ جهانی دوم هزاران تن از آوارگان لهستانی به شهر اصفهان انتقال داده شدند و نزدیک به سه سال در این شهر ساکن بودند.
مشاور کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی به خاطرات خوش زنان و کودکان لهستانی از مهمان نوازی مردم اصفهان اشاره کرد و گفت: پس از گذشت دهها سال، محبت های مردم اصفهان فراموش نشده چرا که رفتار آنان با لهستانی ها خوب بود.
محمد زاهدی در پاسخ به این پرسش که آیا این حادثه تاریخی می تواند مقدمه ای برای جذب نسل جدید گردشگران لهستانی به شهر اصفهان باشد،گفت: ای کاش بیست سال قبل برای جذب گردشگران لهستانی اقدام می کردیم چرا که در آن زمان تعداد زیادی از مهاجران در قید حیات بودند و توانایی سفر مجدد به اصفهان را هم داشتند و با یک بازار دست اول روبه رو بودیم.
وی با بیان این که امروز با یک بازار ثانویه گردشگری لهستان مواجه هستیم، افزود: به نظر می رسد بسیاری از مهاجران در قید حیات نباشند اما وجود گورستان لهستانی ها در اصفهان می تواند یک ظرفیت برای جذب نسل جدید گردشگران این کشور باشد که از آن به عنوان گردشگری نوستالژیک یاد می شود.
مشاور کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی گفت: وجود گورستان لهستانی ها و برخی از مکان های اقامت آنان در شهر اصفهان کافی نیست و باید برای جذب گردشگران مستندسازی صورت گیرد.
وی افزود: ما می توانیم نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی با عنوان اصفهان در شهرهای مختلف لهستان برگزار و بر روی مهمان نوازی اصفهانی ها از مهاجران لهستانی در جنگ جهانی دوم تمرکز کنیم.
زاهدی گفت: این احتمال وجود دارد که سازمان های دولتی و گروه های مردم نهاد در لهستان علاقه مند به پیگیری این مسئله باشند چرا که موضوع تبعید لهستانی ها در جنگ جهانی دوم امروز هم در این کشور اهمیت زیادی دارد و در نهایت اقدامات ما برای جذب گردشگران نباید فقط به بحث در داخل کشور منتهی شود.