تفاهمنامه مطالعه توسعه حمل و نقل ریلی جلفا- ماکو و چشمه ثریا میان مناطق آزاد و شرکت راه آهن امضا شد.
در ابتدای این مراسم دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: امضای این تفاهمنامه به طول 200 کیلومتر در توسعه حمل و نقل ریلی شمال کشور تاثیر بسزایی دارد.
مرتضی بانک افزود: طرح توسعه حمل و نقل ریلی کشور از شمال به جنوب می تواند به افزایش سهم بیشتر مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور منجر شود. به ویژه اینکه وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته برنامههای خوبی اجرا کرده، که از جمله آن توسعه ریلی سیستان و بلوچستان و چابهار با سرمایه گذاری خارجی است که امیدواریم به زودی انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه این تفاهمنامه برای انجام مطالعات توسعه حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه انجام خواهد شد افزود: این طرح با سرمایه گذاری توسط دو منطقه آزاد انجام خواهد شد و طبق برنامه ای که برای سرمایه گذاران آزاده کرده اند امیدواریم به زودی اجرا شود.
بانک با بیان اینکه طرح های مهم دیگری در دستور کار است اضافه کرد: طبق تفاهمنامه های که با عراق داریم اگر راه آهن خرمشهر و بصره هم اجرا شود در اطراف مرزهای کشور شرایط مساعدی برای ترانزیت و اقتصاد کشور به وجود می آید.
اتصال مناطق آزاد به بازار بین المللی
محسن نریمان هم گفت: این تفاهمنامه باعث توسعه حمل و نقل ریلی از جلفا به ماکو و در نهایت به ترکیه می شود که در ادامه این طرح را به باکو، ارمنستان، گرجستان و کشورهای حوزه جی ای اس توسعه خواهیم داد بر همین مبنا به دنبال همکاری با وزارت راه و شهرسازی برآمدیم تا از تجربیات و توانمندی های شرکت راه آهن استفاده کنیم و در نهایت جلسات به امضای این تفاهمنامه رسید.
نریمان با بیان اینکه جلساتی بین مناطق آزاد ارس و ماکو برگزار شد افزود: هماهنگی های لازم بین دو منطقه انجام شده است و دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم مشاوره های خوبی داد و اعلام کرد که اگر قرار است مناطق آزاد تاثیر گذار باشد باید راه آهن برون مرزی را توسعه دهد.
سهم مناطق آزاد در اقتصاد مقاومتی
همچنین غلامرضا سلیمانی با اشاره به بند یک قانون و نقش مناطق آزاد در توسعه گفت: برمبنای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تقویت تولید و صادرات از رویکردهای مهمی است که مناطق آزاد دنبال می کنند، از این رو برنامه های برای کمک به اقتصاد و تولید در نظر گرفته شده که ایجاد زیرساخت های ریلی و فرودگاهی نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد و می تواند به رقابت پذیری تولیدات کمک کند.
وی با بیان اینکه امضای تفاهمنامه توسعه راه آهن بین ایران و ترکیه با حضور روسای جمهور دو کشور انجام شده است افزود: قرار است در اجرای این طرح از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده خواهد شد.
صرفه جویی 600 میلیون دلار با توسعه راه آهن
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه در بحث اقتصاد و مزیت حمل و نقل ریلی غیر قابل رقابت است گفت: در کشور چون به صورت جزیره ای عمل می شود هزینه های زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می شود. حال با توجه به نقش و مزیت مناطق آزاد در اقتصاد ملی هرچقدر به سمت حمل و نقل این مناطق به سمت ریل برویم موفقیت بیشتری کسب می شود.
سعید محمدزاده با بیان اینکه دولت در شرایط کنونی به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی نیست افزود: جابجایی بار از جاده به ریل باعث می شود در فضای کنونی 600 میلیون دلار صرفه جویی ایجاد شود.
محمدزاده با اشاره به آزاد بودن قیمت سوخت در بسیاری از کشورها، اضافه کرد: این کشورها با وجود اینکه قیمت سوخت آزاد است سیاست ها را در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت دنبال می کنند.
وی با بیان اینکه طرحی برای اتصال منطقه آزاد اروند و ماهشهر داریم افزود: این طرح با سرمایه 150 میلیارد تومانی راه آهن در حال انجام است.
محمدزاده با بیان اینکه اتصال به چشمه ثریا نقش راهبردی دارد اضافه کرد: هم اکنون نیز راه ارتباطی ایران از مرز ترکیه به اروپا وجود دارد، اما از آنجا که به دریاچه وان برخورد می کند مشکلاتی وجود دارد اما این پروژه مزیت های زیادی برای دو کشور خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: این حکم را گرفته ایم که شرکت راه آهن ضمانت های لازم برای دریافت تسهیلات داخلی و خارجی صادر کند که هزینه سرمایه گذاری کاهش یابد.