از نگاه ۲۴ بند سیاستهای کلي اقتصاد مقاومتی؛ اقتصاد را مي توان در ۳ کلمه خلاصه کرد که همان شعار سال يعني "حمایت از کالای ایرانی" است.
پژوهش خبری صداوسیما: نام گذاري سال 1397 به عنوان" حمايت از توليد کالاي ايراني" را مي توان عصاره اي از نام گذاري دوسال قبل يعني سال 1395 و 1396 دانست[1]. زيرا که، از نگاه ۲۴ بند سیاستهای کلي اقتصاد مقاومتی؛ اقتصاد را مي توان در ۳ کلمه خلاصه کرد که همان شعار سال يعني "حمایت از کالای ایرانی" است. به فرموده مقام معظم رهبري شعار امسال براي حل مشکلات کشور، مخاطب گسترده تري را در برمي گيرد؛ که هم مسئولين و هم مردم مي باشند.
در تاييد و اهمیت اين موضوع نیز، معظمله میفرمایند: "همه بايد کار کنند و محور هم عبارت است از توليد ملي؛ اگر توليد ملي را همه تعقيب کنند بسياري از مشکلات اقتصادي و اجتماعي حل خواهد شد." همچنین، در اجتماع انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع) در اولین روز از سال 1397، مجدداٌ بر این موضوع تأکید شده است:" همهی مشکلات کشور قابل حل است؛ ما در کشور هیچ مشکلی که قابل حل نباشد نداریم؛ هیچ مشکلی که کلید آن و حلّ آن دست بیگانهها باشد نداریم. مشکلات هست، امّا همهی مشکلات کشور قابل حل است، کلیدش هم دست خود ملّت ایران و مسئولین کشور است..."
حال، براي آنکه نظام اسلامي بتواند با نقشه هاي دشمن هوشمندانه برخورد کند، ميبايست گره هاي اصلي مشکلات اقتصادي کشور را شناسايي کرده و اقدام به برطرف کردن آنها نمايد؛ که به اذعان بسياري از کارشناسان گره هاي اصلي اقتصادي کشور ،«رکود تولید» و «بیکاری» است و راهکار باز کردن این گرهها نیز در تقویت و حمایت همه جانبه از تولید ملی نهفته است. چگونگی و الزامات این راهکار نیز در بیانات حضرت آيت الله خامنه اي در اجتماع زائران حرم رضوي تبیین و مشخص شده است.
در اين میان، گروه اقتصاد اداره پژوهشهای خبری معاونت سياسي، در راستای رسالت رسانهای خود تلاش دارد با رصد اقدامات مسئولان و راهکارهاي کارشناسان بر مبنای فرمايشات مقام معظم رهبري، در خصوص حمايت از توليد کالاهاي ایرانی، در قالب گزارشهای هفتگی در 9 محور که از بيانات ايشان در سال 1397 استخراج شده است، مخاطبان را در جریان فعالیتها و نیازهای تحقق شعار سال قرار دهد: