معینی گفت: عملیات اجرایی دو محور ریلی قزوین - رشت و مراغه - ارومیه مراحل نهایی خود را می گذراند و تا پایان سال این دو کریدور مهم و راهبردی به بهره برداری خواهند رسید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مصطفی معینی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: انتقال بار و کالا از بندر هلسینکی در فنلاند تا اقیانوس هند 45 روز از طریق دریا طول می کشد که در صورت تکمیل کریدور شمال - جنوب، از طریق تکمیل راه آهن قزوین - رشت این میزان به 21 روز کاهش می یابد.
وی افزود: این مسیر 285 کیلومتر است که نیمی از آن در دشت ، 40 درصد در کوهستان و بقیه در منطقه ای تپه ماهوری واقع شده و با 80 دستگاه پل به طول 13 کیلومتر از جمله دو پل تکنیکی شاهرود به طول 625 متر و پل منجیل به طول 1400 متر ساخته می شود و امیدواریم تا هفته آینده عملیات تکمیلی راه آهن قزوین - رشت را آغاز و آن را آماده بهره برداری کنیم.
مدیرعامل شرکت تراورس همچنین در خصوص راه آهن محور مراغه - ارومیه نیز گفت: این محور به طول 185 کیلومتر است که 85 کیلومتر آن حدفاصل مراغه تا مهاباد ساخته شده بود و بقیه مسیر تا ارومیه از دو سال قبل در دست ساخت بود که آماده افتتاح رسمی است و استان آذربایجان غربی را به شبکه سراسری راه آهن متصل خواهد کرد.
معینی همچنین در خصوص عملیات دو خطه کردن برخی محورهای ریلی در کشور گفت: در برخی محورها بدلیل افزایش حجم بار، مسافر و ترافیک بالا و با هدف افزایش سرعت سیر و کاهش حوادث ریلی، احداث خط دوم در شبکه فعال ریلی در دستور کار دولت قرار گرفته است که ساخت 500 کیلومتر آن بر عهده ما قرار دارد.
وی افزود: 250 کیلومتر این مسیر در راه آهن جنوب غرب قرار دارد که شامل دو محور اهواز - اندیمشک به طول 140 کیلومتر و اهواز - سربندر به طول 110 کیلومتر است که محور دوم زیر بار رفته و محور اهواز - اندیمشک نیز در حال ریل گذاری است که در نیمه دوم سال به بهره برداری می رسد.
وی افزود: احداث خطوط 3 و 4 ورامین - گرمسار بطول 30 کیلومتر نیز به این شرکت سپرده شده است که خط 3 آن تحویل شده است ضمن اینکه خط دوم میبد - زرین که محورهای اصفهان - چادرملو و اصفهان - یزد را پوشش می دهد و محور ارژنگ - اردکان به طول 30 کیلومتر بر عهده شرکت تراورس است.
مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن افزود: خط دوم محور سبزدشت - گرگان به طول 40 کیلومتر نیز برعهده ماست که بخشی از آن به بهره برداری رسیده و بقیه نیز بزودی به بهره برداری می رسد.
وی همچنین گفت: یکی دیگر از فعالیت های مهم ما اتصال چشمه های بار به شبکه ریلی بوده که در این مسیر، فولاد زرند با شبکه ای 15 کیلومتری به محور کرمان - زرند متصل شده است.
معینی با اشاره به فعالیت های گسترده این شرکت در توسعه خطوط مترو در کلانشهرها گفت: پس از 18 سال از احداث خط متروی تهران - کرج شبکه را بصورت کامل بازسازی و ایمن سازی کردیم که عملیاتی سخت و پیچیده بود و ماه گذشته این عملیات بطور کامل پایان یافت.
وی افزود: در خط 7 مترو تهران از بریانک تا استادیوم تختی 15 کیلومتر به صورت دو خطه ساخته شد و عملیات تکمیلی از بریانک تا شهرک غرب توسط پیمانکار دیگری در دست ساخت است ضمن اینکه تعمیر و نگهداری خطوط یک و پنج متروی تهران به طول 170 کیلومتر نیز بر عهده این شرکت است که این مقدار، 50 درصد کل شبکه متروی تهران را در بر می گیرد.
معینی همچنین تکمیل خطوط دو و سه متروی مشهد، روسازی و ریل گذاری راه آهن اینچه برون و اتصال شبکه ریلی ایران به ترکمنستان، ایجاد خطوط عریض و نرمال در پایانه سرخس برای اتصال راه آهن ایران با کشورهای آسیای میانه بدون نیاز به تعویض قطار، حل معضل هفتاد ساله خروج قطارها در منطقه زاگرس مرکزی قبل از شهر درود در محور راه آهن تهران - اهواز (راه آهن جنوب) از طریق بازسازی 100 کیلومتر از این محور ، ساخت و نگهداری برخی خطوط مترو در اصفهان و سایر شهرها را از دیگر اقدامات گسترده این شرکت دانست و تاکید کرد: در طول این سالها، به مرزهای علم وارد شده و بجایی رسیده ایم که می توانیم خدمات فنی و مهندسی خود را به سایر کشورها صادر کنیم و به همین دلیل، مذاکرات گسترده ای با عراق، سوریه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان برای انتقال دانش فراورده های بتونی از جمله در زمینه سوزن های بتونی داریم.
وی افزود: در سالهای اخیر صدها نیروی متخصص و تحصیلکرده در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد جذب این شرکت شده اند و جمع نیروهای این شرکت هم اکنون به 6 هزار نفر می رسد.