وزیر آموزش و پرورش: سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز میکنیم که هزار و ۱۰۰ مدرسه دولتی جدید داریم.
وی با تأکید بر اینکه ظرف چند روز آینده ۱۶ هزار کلاس درس به کلاسهای ما افزوده میشود، افزود: سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز میکنیم که به ۹۱ هزار و ۷۲۱ مدرسه دولتی که داشتیم هزار و ۱۰۰ مدرسه دولتی دیگر افزوده میشود و طبق آمارهای پارسال تعداد مدارس غیردولتی نیز ۱۵ هزار و ۳۵۵ واحد بوده که تعداد مدارس غیر دولتی امسال هنوز مشخص نشده است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه پارسال ۳۱ هزار و ۹۱۰ دانش آموز محروم از تحصیل را توانستیم در مقطع ابتدایی جذب تحصیل کنیم، گفت: در سال تحصیلی قبل به رغم همه تلاشهای صورت گرفته ۱۴۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتیم و نتوانستیم آنها را مشغول به تحصیل کنیم.
بطحایی با تأکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی در جذب دانش آموزان ابتدایی به بیش از ۹۸ درصد رسیده است که امیدواریم که این عدد را هرچه سریعتر به ۱۰۰ درصد برسانیم، افزود: ۵ هزار و ۶۹ دانش آموز فاقد مدارک هویتی را با هماهنگی وزارت کشور و سایر دستگاهها توانستیم در مدارس بیاوریم و سواد بیاموزیم که شاید در مجموع کل دانش آموزان عدد قابل توجهی نباشد، اما حتی یک نفر آنها هم برای ما بسیار با اهمیت است.
وزیر آموزش و پرورش افزایش مهارت آموزی را اولویت مهم این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان ها، کارگاهها و آزمایشگاه در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ اختصاص یافته است.
بطحایی افزود: حدود ۳۵ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان در ماه مهر امسال پذیرفته شده اند که با این اقدام تعداد دانشجویان این دانشگاه به ۶۵ هزار نفر میرسد.
وی همچنین گفت: بیش از ۱۳ هزار دانش آموز ایرانی در ۶۰ کشور جهان و ۴۵۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ایران مشغول به تحصیل خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات طرحهای عمرانی در ماههای نخست امسال گفت: با وقوع زلزله کرمانشاه ۷۸ مدرسه تخریب شدند که با کمک خیرین ۵۰ مدرسه ساخته شد و فردا یکم مهر، با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس به بهرهبرداری میرسد. همچنین به طور کلی خیران، ۱۲۰ مدرسه را در سراسر کشور آماده بهرهبرداری کرده اند. ۲۰۰ طرح در کرمانشاه نیز افتتاح شده است که تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستانها خبر داد و گفت: فعالیتهای مرتبط با مهارتآموزی در ۸ استان کشور آغاز شده است و در ۱۰ درصد مدارس متوسطه اول کشور ادامه مییابد.
بطحایی با اشاره به توزیع ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی در هزار و ۲۰۰ عنوان گفت: امسال با اجرایی شدن پایه دوازدهم، شرایط نگارش کتابهای نونگاشت تا سال ۱۴۰۰ متوقف میشود. همچنین نسخه pdf کتابها در سامانه بارگذاری شده است تا خانوادهها بتوانند از آن بهرهمند شوند.
وزیر آموزش و پرورش به اقدامات صورت گرفته برای انضباط بخشی به مدارس غیردولتی اشاره و عنوان کرد: سامانه نظارت در دو بخش آغاز به کار کرده و با متخلفان در قالب لغو امتیاز و یا ارائه تذکر برخورد شده است، به نحوی که با کاهش میزان تخلفات و اعتراضات خانوادهها نسبت به پارسال مواجه بودیم، اما هنوز تا حد ایدهآل فاصله داریم.
فعالیت مدارس آموزش از راه دور به ویژه برای مدارسی که در کرمانشاه آسیب دیدهاند، از دیگر مواردی بود که بطحایی به آن اشاره کرد و گفت: امسال بخشی از ساعت برنامه درسی رسمی در پایههای چهارم تا نهم در اختیار مدیر و معلم مدرسه قرار میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به نرخ باسوادی کشور اشاره و در تحلیل آمار موجود افزود: ۹۶ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله کشور باسواد هستند. این رقم در بین جامعه ۱۰ تا ۲۹ ساله نیز بیش از ۹۷ درصد است.
بطحایی به حذف آزمونها در دوره ابتدایی اشاره و ابراز امیدواری کرد تا این طرح به زودی در متوسطه اول نیز ورود پیدا کند، گفت: آزمونها به سنجش هوش و استعداد تحصیلی تبدیل شده است؛ اگرچه در این میان کاستیهایی نیز وجود داشته است، اما با منافع آن قابل قیاس نیست. تعلیم و تربیت اسلامی و نوین، فارغ از فشارهای روحی و عصبی است و ما از این امر کوتاه نمیآییم.
وی تکالیف مهارت محور دانش آموزان در پایههای اول تا سوم را از تغییرات ایجاد شده در سال تحصیلی جدید دانست و افزود: برخی مؤسسات آموزشی به دنبال انتشار کتابهای کمک درسی و آزمون هستند، اما ما با این روال مبارزه خواهیم کرد و دکان کسانی که از این درگاه کاسبی میکردند را میبندیم و اجازه سوء استفاده مالی به کسانی که اقدام به تخریب روان دانشآموزان میکنند، نمیدهیم، این مؤسسات ظرفیتهای خوبی دارند که باید در مسیر تعلیم و تربیت واقعی قرار گیرند.
وزیر آموزش و پرورش از اقداماتی مبنی بر ارائه آموزشهای الزامی به خانوادهها در راستای تمرین زندگی کردن خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم تعلیم و تربیت اسلامی را که فارغ از اضطراب و تنش است، عملیاتی کنیم.
وی افزود: فراوانی آسیبهای اجتماعی در مدارس کم است، اما همین مقدار محدود نیز چنان از اهمیت برخوردار است که باید رفع شود؛ بخشی از این آسیبها از خانواده نشأت میگیرد و ما نیاز به آموزش بیشتر خانوادهها داریم.
وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد نشاط در مدارس تأکید دارد، گفت: ما واقف به مشکلات مدارس هستیم و به این امر اذعان داریم که در برخی مدارس به واسطه کمبود امکانات و فضای محدود، ایجاد فضای نشاط انگیز دشوار است؛ اما در برخی مناطق این امکان وجود دارد و میتوان مدارسی شاد و پویا برپا کرد. بدین جهت نمیتوان منتظر ماند تا این امکان در تمام مدارس ایجاد شود و سپس آغاز به کار کرد؛ مدارسی که این ظرفیت را دارند، باید برنامهریزیهای لازم را برای ایجاد نشاط در مدارس به کار گیرند.
بطحایی در تبیین تعیین تکلیف مؤسسات آموزشی متفرقه، گفت: حذف آزمونها نیاز به گفتمان دارد، اما در این زمینه اقدام عملی نیز صورت گرفته است و لغو مجوزها از طریق مراجع قانونی دنبال میشود. این مؤسسات باید خودشان را با سیاستهای جدید آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تطبیق دهند، ما قصد نداریم فقط از طریق لغو مجوز پیش برویم، زیرا کارهای عجولانه در آموزش و پرورش جواب نمیدهد و ما نیاز به باور اجتماعی داریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت کاهش میانگین سنی مدیران آموزش و پرورش و بهرهمندی از جوانان در پستهای مختلف تأکید کرد و افزود: باشگاه پیشکسوتان در ۸ استان به بهرهبرداری رسیده است تا هیأت اندیشهورز برای ارائه راهکار به مدیران استانی به فعالیت بپردازند و کانونی برای تضارب افکار و حل مشکلات مزمن باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با مشکل افزایش تعداد بازنشستگان در سالهای آینده و کمبود نیرو گفت: با ایجاد روشهای انگیزشی سعی داریم بازنشستگی افراد مورد نیاز را به تأخیر بیاندازیم. در سال تحصیلی گذشته ۱۶ روش برای تأمین نیرو و جبران کسری نیروی انسانی به کار گرفته شد.
بطحایی در پاسخ به پرسش اقدامات صورت گرفته برای استفاده مجدد از کتابهای درسی گفت: کیفیت ورقهای کتابهای درسی پایین است و دانشآموزان نیز در نگهداری از آنها سلیقه به خرج نمیدهند، همین امر باعث میشود امکان استفاده مجدد از کتابها فراهم نشود؛ در حالی که در بسیاری از کشورها کتابهای درسی تا ۵ سال متوالی مورد استفاده و خرید و فروش قرار میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در تبیین وضعیت تصویب تعطیلات زمستانی مدارس، افزود: منتظر نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستیم تا مسؤولان تصمیمگیر در این زمینه را معرفی کنند.
بطحایی گفت: پیشنهاد آموزش و پرورش اختصاص ۵ روز به عنوان تعطیلات میان ترم در فصل زمستان و اضافه شدن ۵ روز به روزهای تحصیلی در خرداد است.