هیچ یک از بریدگی های محور گرگان ، کردکوی ایمن نیست و ضریب وقوع حوادث در این مسیر بالاست.
بازی با جان در بریدگی های مرگ آور:
برای معصومه بلبلی مادر کیومرث ؛ زندگی تلخ جدید از جاده ای آغاز می شود که شیرینی تازه پدر شدن جوانش در یکی از بریدگی های دلهره آور مسیر گرگان، کردکوی برای همیشه از بین رفت و کیومرث هنوز فرزندش را در آغوش نکشیده به آغوش خاک رفت.
مسیری اصلی و پر تردد ، در استانی سبز و زیبا که در تقسیم بندی های شهری بزرگراه هم نام دارد ، اما انگار هیچگاه مسئولی آن را ندیده و دلهره و اضطراب سخت دور زدن از بریدگی های آن را تجربه نکرده است.
در دو طرف جاده گرگان به کردکوی بیش از 24 هزار نفر در 24 روستا ، به غیر از روستاهای جاده قدیم کردکوی زندگی می کنند که در هربار ترددشان به شهر نمی دانند دفتر زندگی شان در بازگشت به خانه باز می ماند یا بسته می شود ؟ و هر بار که به این بریدگی های نا ایمن برای دور زدن می رسند در دنیایی از دلهره و اضطراب از خود می پرسند ، چرا جان ما برای مسئولان حتی به اندازه ساخت یک دور برگردان ایمن اهمیت ندارد؟
مادر کیومرث فقط یکی از آن افرادی است که در سایه بی توجهی مسئولان زندگی اش رنگ باخته و حالا فقط گرمای دستهای کوچک فرزند کیومرث آرامبخش لحظه های اوست ، هستند بسیار خانواده هایی که به علت نداشتن دوربرگردان ایمن در مسیر گرگان ، کردکوی آسیب دیده اند و داغدار هستند.
جای خالی دوربرگردان های ایمن درجاده گرگان،کردکوی :
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گلستان رئیس پلیس راه گلستان اعلام کرد: مسیر گرگان به کردکوی رتبه دوم وقوع تصادفات منجر به فوت را در گلستان دارد.
سرهنگ عبدی تعداد حوادثی که در بزرگراه گرگان ، کردکوی در 1 سال گذشته رخ داد را اعلام نکرد اما گفت : بیشتر تصادفات این مسیر در همین بریدگی های نا ایمن و غیر استاندارد ، به ویژه از سمت گرگان تا سه راه یساقی گرگان که حدود 3 بریدگی است اتفاق می افتد ، زیرا رانندگان دچار تردید در داشتن حق تقدم می شوند و به اشتباه حرکت می کنند.
او ادامه داد : هیچ یک از بریدگیهای محور گرگان به کردکوی ایمن نیست و ضریب وقوع حوادث در این بریدگیها بسیار بالاست ، در صورتی که اگر این بریدگی ها یک دوربرگردان ایمن بود به طور قطع آمار حوادث رانندگی کاهش می یافت.
سایه دلهره در دل جاده :
از گرگان که خارج شوید از پل فتح باغ به بعد تا کردکوی شما هیچ راه بازگشت ایمنی در جاده برای بازگشت به شهر نخواهید داشت که بدون دلهره و اضطراب فرمان را بچرخانید ، پس همیشه یادتان باشد که هنگام سفر به غرب گلستان وقتی از گرگان خارج شدید تمام آرزوهایتان را در شهر به یادگار بگذارید ، شاید این بریدگی های ناامن پل ارتباطی با سرای آخرت باشد.
بزرگراه گرگان تا کردکوی 34 کیلومتر طول دارد و در این مسیر دست کم 3 بریدگی نا ایمن وجود دارد.
کسانی که قصد رفتن به سمت چپ و یا بر عکس راست این مسیر را داشته باشند باید در یکی از این بریدگی ها منتظر باشند تا تعداد خودروهای عبوری کم شود و یا سرعتشان کاهش یابد ، خودروهایی که با سرعت حدود 100 تا 110 کیلومتر مجاز به رانندگی در بزرگراه هستند و همیشه حق تقدم با آنهاست.
محمدتقی یونسی از اهالی روستای کفشگیری گرگان که از 6 صبح تا 8 شب شاید ده بار برای جابجایی مسافران این روستا به گرگان رفت و آمد کند می گوید : هر روز با جانم بازی می کنم تا پول در بیاورم و اگر لحظه ای غفلت کنم هنگام دور زدن در بریدگی ها دچار حادثه می شوم.
علی حسینی هم راننده دیگری است که در روستای دنگلان ساکن است و هر روز به این فکر می کند که اگر روزی به علت خطای دور زدن از بریدگی ها دچار حادثه شود چه بر سر خانواده اش می آید.
سالها می گذرد ، حادثه ها می آید :
تصادف در محور گرگان به کردکوی جان مادر و کودک پنج ساله اش را گرفت. ( خبرگزاری مهر ، 20 تیر 96 )
ساعتی پیش بیاحتیاطی سواری پژو ۲۰۶ هنگام دور زدن و عدم رعایت حق تقدم در یکی از بریدگیهای مسیر گرگان به کردکوی سبب تصادف چهار خودرو شد. (خبرگزاری فارس 19 تیر 97)
تصادف شدید در جاده کردکوی به گرگان (پایگاه خبری کناره 23 مرداد 94 )
تصادف زنجیره ای 17 خودرو در محور گرگان ، کردکوی ( خبرگزاری تسنیم 13 مهر 96 )
تصادف موتور و پراید در بریدگی غربی یساقی کردکوی به گرگان و مرگ دو نوجوان ( گلستان ما ، خرداد 94 )
به گفته سرهنگ عبدی رئیس پلیس راه گلستان بیشترین تصادفات در این محور در محدوده بریدگی ها اتفاق می افتد و بریدگی های نا امن علت اصلی بروز حادثه هستند.
آیا وعده مسئولان برای ایمن سازی جاده گرگان،کردکوی عملی می شود؟
گفته می شود هر دوربرگردان ایمن در این مسیر به حدود 1 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد ، اعتباری که با توجه به اهمیت فراوان آن در کاهش سوانح جاده ای تامین آن چندان سخت به نظر نمی رسد.
حدود 2 سال پیش اداره کل راه و شهرسازی گلستان متولی جاده های استان بود و مدیر کل وقت این اداره در گفتگوی تلفنی زنده با خبر سیمای گلستان اعلام کرده بود ما نمی توانیم 1 میلیارد تومان برای ساخت حتی یک بریدگی امن هزینه کنیم ، اما اکنون با سپرده شدن مسئولیت جاده ها به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اجرای دو طرح از 6 ماه پیش در این مسیر کلید خورده است اما هنوز به سرانجام نرسیده است.
مدیر کل حمل و نقل و راهداری گلستان با اشاره به اینکه یکی از چالشهای اصلی برای ساخت دوربرگردان های ایمن نبود اعتبار است گفت : اما ، عزم خود را برای ساخت 2 دوربرگردان ایمن روبروی ورودی شصت کلا و یکی هم روبروی ورودی روستای ورسن جزم کرده ایم اما طرح ورسن به دلیل نداشتن و مشخص نشدن اعتبار از ردیفی خاص به کندی پیش می رود و چشم به راه پول است.
مهدی میقانی افزود : طرح روبروی روستای شصت کلا اما وضعیت بهتری دارد و با اعتبارات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ایجاد می شود.
او گفت : زمان افتتاح این 2 طرح مشخص نیست و به علت کمبود اعتبار نمی توانیم به مردم قولی دهیم.
اختصاص اعتبار یا صرف میلیاردها تومان هزینه برای جبران خسارت :
به گفته رئیس پلیس راه گلستان در محورهای بزرگراهی و آزادراهها نباید بریدگی وجود داشته باشد و باید دوربرگردانهای ایمن احداث شود.
براساس آمار پزشکی قانونی گلستان ، 3 ماه نخست امسال در مجموع ۱۲۷ نفر بر اثر سوانح رانندگی در گلستان جان خود را از دست دادند که 15 و نیم درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است .
ناایمن بودن همین جاده هنگام دور زدن سبب می شود سالانه میلیونها و شاید میلیاردها تومان از درآمدهای عمومی کشور برای جبران خسارتها و مصدومیت ها هزینه شود در حالی که با صرف کمی بودجه برای ایمنی ، اصلاح و ارتقاء فرهنگ ترافیکی می توان بار هزینه های اضافی را حذف کرد ، اقدامی منطقی که هم از وارد شدن آسیب به جامعه جلوگیری می کند و هم با کاهش حوادث دغدغه مسئولان را برای همیشه کم می کند.