به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد افزود: باید از عاشورا درس بیاموزیم و در راه مبتنی بر دانش و علم و اخلاق و عقلانیت قدم برداریم و در این راه ثابت قدم و استوار باشیم.
وی گفت: در تمام برگهای زرین این نهضت بزرگ جز عقلانیت، علم، اخلاق، دانش، ایمان و معرفت نمیبینید لذا ثابت قدم و استوارند و پیروز میشوند.
ابوترابی فرد افزود: باید از مدرسه عاشورا بیاموزیم و امام و مقتدای خود را بشناسیم و در کنار مقتدای خویش، چون زهیر ثابت قدم باشیم.
وی ادامه داد: تمام پیروزیها و موفقیتهای انقلاب امت اسلامی در شناخت رهبری صالح و پیروی از او در فراز و نشیبها بوده است و این حرکت جبهه مقاومت اسلامی را ایجاد و راه ایران را برای خلق قدرت علمی هموار کرد.
ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: این پیوند امت با امام صالح بود که امروز ایران را به نماد وحدت ملی و انسجام اسلامی مبدل کرده است و باید در این راه قدم برداریم و پیوند خود را با رهبری خویش که به عاشورا و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اقتدا کرده و با الهام از آموزههای کربلا در مقابل همه دنیای کفر و استکبار با قدرت ایستاده است محکم کنیم.
خطیب جمعه تهران افزود: امروز این سخن زهیر سخن جبهه مقاومت و سخن رزمندگان در سراسر دنیای اسلام است که به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عرض کرد که اگر دنیا همیشگی بود ما شهادت در رکاب شما را بر دنیای ابدی ترجیح میدادیم.
سخن ترامپ این است که اگر در مقابل انقلاب ایران و حرکت اسلام کوتاهی کنیم خاورمیانه از کف ما میرود در حالی که باید گفت آقای ترامپ خاورمیانه از کف تو رفته است.
وی ادامه داد: این رابطه با رهبری است که بر عزت و اقتدار ملت میافزاید و راه را برای عدالت اجتماعی هموار میکند ما باید این راه را برای رسیدن به سه هدف والا که استاد شهید آیت الله مطهری بر آن تأکید داشتند با قدرت و عزم ادامه دهیم که یکی آزادی، دیگری عدالت و اصول سوم نیز معنویت است که انقلاب اسلامی بر مبنای آن شکل گرفت.
ابوترابی فرد افزود: ما اگر در برابر دنیای استکبار ایستادیم در سایه تمسک به این اصول بوده است و این راه باید ادامه پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فلسفه رفتارهای اخیر ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان نیز در همین کلمه است. سخن ترامپ این است که اگر در مقابل انقلاب ایران و حرکت اسلام کوتاهی کنیم خاورمیانه از کف ما میرود در حالی که باید گفت آقای ترامپ خاورمیانه از کف تو رفته است.
حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: سخن نتانیاهو این است که اگر در برابر این حرکت کوبنده و موج پرقدرت کوتاه بیاییم، باید با رژیم اشغالگر قدس خداحافظی کنیم. آقای نتانیاهو شما و سرویسهای اطلاعاتی تان خوب میدانید که زمان خداحافظی فرا رسیده و امروز مقاومت اسلامی حزب الله و مردم غیور غزه و فلسطین در چه جایگاهی قرار دارند و خوب میدانید با چه قدرت برآمده از ایمان و اعتقاد روبرو هستید.
تکرار منطق عملی عاشورا در دفاع مقدس
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود : این حرکت ناب الهی ( عاشورا) در راستای تحول عظیم اجتماعی و سیاسی و شکل گیری نظام سیاسی مبتنی بر آموزه های وحیانی شکل گرفت .
وی ادامه داد : با توجه به فضای سیاسی حاکم بر مدینه و مکه و کوفه و بصره و دنیای اسلام و انزجاری که بدنه جامعه بویژه اهل بینش و دانش از یزید داشتند او فاقد کمترین صلاحیت برای قرار گرفتن در این جایگاه بود و مردم کوفه آماده حضور در رکاب امام حسین (ع) بودند.
خطیب جمعه تهران گفت : در مسیر حرکت امام بزرگوار جمع کثیری به آن حضرت ملحق شدند چون تحلیلشان آن بود که اباعبدالله الحسین (ع) بر یزید پیروز می شوند تا اینکه خبر شهادت مسلم دریافت شد و تحولاتی در کوفه رخ داد، حضرت در خطبه ای نقشه راه خود را شفاف تبیین نمودند.
ابوترابی فرد افزود : ایشان اظهار داشتند که شرایط تغییر کرده است و هر که می خواهد از من جدا شود از همین منزل فاصله بگیرد من بیعتم را از او بر می دارم که عده زیادی در همان منزل فاصله گرفتند و جدا شدند و کسانی که از مکه در رکاب آن حضرت حرکت کرده بودند باقی ماندند و افراد انگشت شماری مانند زهیر .
وی گفت : اینکه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شفاف اظهار نظر کردند برای آن بود که می خواستند اهل بصیرت و کسانی که امنیت فکری و اعتقادی دارند باقی بمانند و آنهایی که سیاهی لشکر هستند بروند .
خطیب جمعه تهران تصریح کرد : اینجا نیازمند شخصیت هایی مانند زهیر است و حضرت فرمودند ما گام در راهی نهاده ایم که در طول تاریخ کسی در این راه گام برنداشته است ، ما با فرزندان و اصحاب و خانواده خویش به استقبال شهادت می رویم و منزل ما لقاء خدای متعال است .
وی افزود : امام فرمودند ما در این راه حرکت می کنیم و نگاه به تبیین فلسفه نظام سیاسی در اسلام و نقشه راه حرکت امت با شهادت است و این راه باید تبیین شود و این پرچم باید برافراشته شود که در جامعه اسلامی باید امام عادل حاکم باشد ، جایی برای ستمگران و افراد فاسد نیست و این راه را با شهادت خود و اهل بیت و فرزندانم تبیین می کنم. خطیب جمعه تهران گفت : در اینجا حتی اصحاب به دنبال آخرت نیکو هم نیستند و دغدغه زهیرها آن است که در رکاب امام حسین (ع) باشند و سعادت را در بودن با امام می بینند نه در رفتن به بهشت .
وی افزود : جامعه آن دوره آنقدر گرفتار انحراف شده بود که زر ، زور و تزویر چنان بر آنها حکومت می کرد که حاضر نبودند در کنار شخصیتی چون حسین بن علی (ع) در مقابل فرد پلیدی چون یزید بایستند چون هر دو را می شناسند.
ابوترابی فرد ادامه داد : کسانی که در سپاه یزید بودند به دنبال دنیا بودند نه به دنبال قیامت ، راه روشن بود و پرچم برافراشته ، اهل دنیا مقابل حق ایستادند و حضرت با شهادت خود برای همیشه راه را برای حاکمیت حق و فراهم آوردن بستر قیام حیات بخش منجی بشریت و در هم پیچیدن دودمان بنی امیه و بنی عباس و شکل گیری حرکت های انقلابی و سازنده چون انقلاب شکوهمند ملت بزرگ ایران و حرکت عظیم امت اسلام در رویارویی با استکبار جهانی و مزدوران آنها در منطقه هموار نمودند.
وی با بیان اینکه قیام عاشورا پیام های حیات بخشی دارد افزود: نخستین پیامی که عاشورا برای خواهران داشت این بود که شما از زینب کبری (س) و بانوانی که از امروز در اسارت فریاد عاشورا را ماندگار کردند درس بگیرید و دفاع مقدس محصول مقاومت شماست .
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه ما امروز هر چه داریم از مادران شهدا ، جانبازان و آزادگان است گفت : ما امروز هر چه داریم از این مادران فداکار است که دلباخته مدرسه عاشورا هستند و نقش آنان دیروز در دفاع مقدس ، محوری بود و امروز نیز تعیین کننده است .
ابوترابی فرد افزود : خواهران انقلاب و دفاع مقدس را مدیریت کردند و امروز هم می توانند نظام خانواده را استحکام بخشند همسران آنها جامعه کارگری و کارمندان کشورند که امروز قطعاً در تنگناهای اقتصادی هستند نقش خواهران و همسران و مادران و نقش جامعه بانوان کشور در مدیریت و اقتصاد خانه بسیار تعیین کننده است.
وی خطاب به بانوان جامعه گفت : شما با حضور در مغازه ها و خرید کالای مورد نیاز به فروشندگان متدین بیاموزید که آنها هم تا می توانند در مدرسه امام حسین (ع) اهل انصاف باشند و بیاموزید که در این شرایط باید با عقلانیت و پرهیز از اسراف و مدیریت راه را برای برون رفت از این چالش هموار کرد .
خطیب نماز جمعه تهران گفت : امام حسین (ع) مردانگی و غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر را به همه آزادگان آموخت؛ این درس عاشوراست و این درس بزرگ را نه تنها وجود مقدس اباعبدالله الحسین(ع) ، نه علی اکبرها و عباس ها بلکه حبیب بن مظاهر ها و زهیرها به ما آموختند و این مرگ را بر ذلت ترجیح دادند.
وی تصریح کرد: امروز این شعار مردم یمن است و این درسی است که ملت ایران به همگان آموخت و دفاع مقدس این درس را به جبهه مقاومت لبنان ، به مردان سلحشور بدر ، جبهه قدرتمند عراق ، و همه مردان و زنان مسلمان در جهان آموخت.
خطبه نخست؛ تاکید ابوترابی فرد بر اهمیت امنیت فکری و اعتقادی
خطیب جمعه تهران گفت: اگر امنیت فکری و اعتقادی در جامعه شکل نگیرد دیگر حوزههای امنیت قطعا در خطر است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز با تحلیل حادثه عاشورا، پیامها و درسهای آن افزود: انبیای الهی با رفتار شایسته و برآمده از ایمان و فضائل اخلاقی به تربیت انسان و تعالی جامعه، قیام به عدالت و دعوت به پرستش خداوند همت گماردند.
وی گفت: از آموزههای وحیانی رسیده از پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام استفاده میشود که حرکت انسان و تعالی جامعه، نیازمند امنیت اعتقادی، تفکر بالنده و ایمان راسخ است.
ابوترابی فرد افزود: اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل بگیرد و انسان بر ایمان مبتنی بر اصول علمی، برهانی و وحیانی آراسته شود، راه برای دستیابی به دیگر حوزههای امنیت اعم از سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی هموار میشود.
جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین
امنیت را در حوزههای مختلف میچشد که امام، پیشوا و الگوی صالح را انتخاب کند و در کنار او قدم بردارد.
امام جمعه موقت تهران گفت: بر این اساس، انبیاء، اولیا و امام حسین (ع) بر استحکام مبانی اعتقادی و دستیابی به امنیت فکری پای فشردند و ما این حقیقت را در حادثه کربلا بسیار برجسته میبینیم و باید به آن توجه کنیم.
وی نقش امام و پیشوا را در ایجاد امنیت اعتقادی و دیگر حوزهها بسیار موثر دانست و افزود: آموزههای دینی این حقیقت را برجسته کرده است و خداوند نیز بر آن تاکید دارد.
ابوترابی فرد گفت: جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در حوزههای مختلف میچشد که امام، پیشوا و الگوی صالح را انتخاب کند و در کنار او قدم بردارد.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: هیچ جامعهای بدون شناخت امام و مقتدای صالح و تحکیم رابطه اش با او به امنیت صالح دست نخواهد یافت این فریاد بلند انبیا و فریاد ماندگار عاشوراست.
وی عاشورا را مدرسه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دانست که منطق عملی چگونه زیستن در آن تدریس میشود.
ابوترابی فرد گفت: ما با دو حوزه اندیشه و عمل مواجهیم؛ عمل صالح از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه میگیرد و باید توجه داشت که اسلام تاکید ویژه بر حوزه عمل دارد و منطق عملی قرآن کریم نیز بسیار قوی است.
وی افزود: در آیات متعدد قرآن کریم خطاب به انسان و جامعه آمده است کهای انسان تو مسئول عمل و رفتار خویشی چنانکه در این آیات کریمه، بهشت محصول عمل صالح و جهنم محصول عمل ناصالح برشمرده شده است.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: در عاشورا با عمل ناب و خالصی مبتنی بر آموزههای عقلانی، علمی، وحیانی و اخلاقی مواجهیم که باید از این منطق درس بگیریم.
ابوترابی فرد با تحلیل فرازهایی از نامه حضرت امام حسین (ع) به برادرش محمد حنفیه گفت: در بخشی از این نامهها آمده است "من در اندیشه فساد، هواها و هوسهای دنیوی و ظلم بر انسان و هیچ موجودی نیستم " این فلسفه قیام اباعبدالله الحسین (ع) است قیام یعنی عمل، اقدام و حرکت برای هدف عالی یعنی اصلاح جامعه اسلامی.
حرکت امام حسین (ع) بر مبانی روشن اعتقادی و علمی استوار بود به همین علت در طول راه، تهدیدها، نصایح، پیمان شکنی مردم کوفه، جداشدن بسیاری از همرکابان و محاصره عمر سعد و ابن زیاد کمترین اثری در این اراده استوار و راسخ ایجاد نکرد.
وی افزود: پیام این سخن این است که این منطق عملی، حرکتی اجتماعی است نه حرکتی فردی و خانوادگی و این نشان میدهد که اسلام برای حیات جامعه بشری اهمیت بسیار قائل است. درست نقطه مقابل تفکری که میگوید دین برای مدیریت حیات فردی است.
ابوترابی فرد گفت: حرکت امام حسین (ع) در عاشورا حرکتی کاملاً اجتماعی و سیاسی بود که از مدینه منوره و دیدار ایشان با حاکم این شهر آغاز شد که میخواست از آن حضرت برای یزید بیعت بگیرد.
وی افزود: امام حسین (ع) در پاسخ به این خواسته والی مدینه فرمودند: "ملائکه در خانه ما رفت و آمد میکنند، ما جایگاه فرود رحمت الهی هستیم و هر جا ما باشیم رحمت خدا فرود میآید " و اینگونه با شجاعت و صراحت خود را به حاکم مدینه معرفی کردند چنانکه یزید را، فردی فاسد، شرابخوار و فاسق دانستند.
خطیب نماز جمعه تهران گفت:: امام حسین (ع) در ادامه تاکید کردند: " بدانید شخصیتی، چون حسین با فرد پلیدی، چون یزید هرگز بیعت نمیکند، صبح خواهد شد و خواهیم دانست کدامیک شایسته خلافت و زعامت جامعه اسلامی هستیم "
ابوترابی فرد تاکید کرد: در جامعه اسلامی باید امام عادل، حاکم باشد نه یزید فاسق و این حرکت با مبانی روشن آغاز میشود بنابراین امام حسین (ع) حرکت اجتماعی سیاسی خویش را برای مقابله با یزید با دهها دلایل روشن و برای تبیین مبانی نظام سیاسی مدنظر پیامبر (ص) و قرآن کریم آغاز کردند و در این راه با یاران صادق خویش با تمام توان گام برداشتند.
وی افزود: حرکت امام حسین (ع) بر مبانی روشن اعتقادی و علمی استوار بود به همین علت در طول راه، تهدیدها، نصایح، پیمان شکنی مردم کوفه، جداشدن بسیاری از همرکابان و محاصره عمر سعد و ابن زیاد کمترین اثری در این اراده استوار و راسخ ایجاد نکرد.
ابوترابی فرد اضافه کرد: محمد حنیفهها، ابن عباسها و برخی صحابی پیامبر (ص) چه توصیهها که به امام حسین (ع) نکردند که اگر به شهادت برسید اسلام و بنی هاشم هتک میشود، اما حضرت سیدالشهدا (ع) با بزرگواری و اخلاق مداری به آنان پاسخ دادند و راه خویش را انتخاب کردند و تا مقصد نهایی در این راه روشن گام برداشتند.