بازار املاک پیش فروش در دبی که یکی از ستون های اقتصادی آن است در سه ماهه نخست سال 2018 به میزان 46 درصد و بازار املاک آماده به میزان 24 درصد کاهش داشته است.
پایگاه خبری النهضه لبنان به نقل از الخلیج آنلاین نوشت بورس، سرمایه گذاری های خارجی، گردشگری، املاک و مستغلات، بخش هایی که ستون های اقتصاد امیرنشین دبی به شمار می آید، در سال های اخیر به سوی فروپاشی کامل رفته و بحرانی به جا می گذارد که از فاجعه ای اقتصادی پیش روی ”امیرنشین طلا“ خبر می دهد.
نشانه های این بحران در عددهای بسیار بزرگ نمایان گر است؛ از چک های برگشتی نیمه نخست سال 2018 که به 1.2 میلیون چک با مبلغ بیش از 7 میلیارد دلار گرفته تا انحلال شرکت های عظیمی مانند ابراج کاپیتل و قطع ارتباط شرکت های بین المللی با شرکت های دبی برای قرارداد بستن با شرکت هایی دیگر در کشور امارات و نیز کاهش سرمایه گذاری های خارجی.
گزارش رادیو رسمی آلمان (دویچه وله) در پایان ماه گذشته نشان داد الگوی دبی برای موفقیت اقتصادی با بحران دشواری رو به روست و ارزش املاک بین 5 تا 10 درصد کاهش یافته است.
این گزارش با استناد به گزارش تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرد کاهش ارزش املاک در دبی طی سال آینده ادامه یابد و ارزش بورس به میزان 13 درصد کاهش یافته، سفر به مقصد این امیرنشین با رکود مواجه شود.
بازار املاک پیش فروش در دبی که یکی از ستون های اقتصادی آن است در سه ماهه نخست سال 2018 به میزان 46 درصد و بازار املاک آماده به میزان 24 درصد کاهش داشته است.
این گزارش آلمانی خاطرنشان کرد حرکت جمعیت به سمت دبی کاهش یافته است و این امیرنشین با مهاجرت فزاینده نیروهای متخصص خارجی به علت کاهش فرصت های شغلی و درآمد و از طرفی افزایش هزینه های زندگی دست به گریبان است.
بر اساس این گزارش، تلاش دبی برای خروج از بحران با سرازیر شدن سرمایه گذاری های جهانی به بازارهای جهانی و ادامه کاهش قیمت نفت و پایین آمدن درآمد و تنش های ژئوسیاسی حاد در منطقه خاورمیانه رو به رو است.
گفتنی است تعداد گردشگران خارجی دبی در نیمه نخست سال جاری نیم درصد کاهش یافت که این روند رشد بسیار کندتر از روند ثبت شده در سال 2017 به میزان 10.6 درصد است. بر اساس داده های رسمی اداره گردشگری دبی در اوایل ماه گذشته ، امارات در شش ماه منتهی به سی ام ژوئن گذشته، میزبان 8.1 میلیون گردشگر خارجی بوده است که فقط یک شب را در این امیرنشین سپری کرده اند. دبی در نیمه نخست سال 2017 میزبان 8.06 میلیون گردشگر بود که در آن زمان افزایش 10.6 درصدی را نشان می داد.
جابجایی مسافران از طریق فرودگاه بین المللی دبی در سال جاری به شدت کاهش داشته است در حالی که طی 15 سال روندی بسیار فزاینده داشت. این در حالی است که در چند سال گذشته و در راستای حمایت از گردشگری، دبی قوانین آسان تری برای اعطای روادید به شهروندان روسیه و چین، وضع کرده است.
شرکت خدمات مالی استاندارد اند پورز آمریکا در گزارش ماه گذشته خود هشدار داد دبی در معرض ضعف بسیار بزرگی به ویژه بعد از کاهش ارزش املاک و کاهش تقاضای داخلی آن قرار دارد. این شرکت پیش بینی کرد رکود اقتصادی تا سال 2020 در دبی ادامه یابد.
طبق گزارش این شرکت آمریکایی سرانه هر فرد از درآمد داخلی دبی به سالانه 37 هزار دلار در سال جاری کاهش یافته است، در حالی که این عدد در سال 2013 معادل 45 هزار دلار بود و پیش بینی می شود در سال 2020 به سالانه 36 هزار دلار کاهش یابد.
طبق اطلاعات موجود ضرر و زیان شرکت هواپیمایی فلای دبی به میزان 122 درصد افزایش یافته و سود آن نیز 12 درصد کاهش داشته است.
میرمحمد علی خان کارشناس اقتصادی و تاجر ماه گذشته در مقاله ای که در روزنامه مدرن دیپلماسی چاپ آمریکا منتشر شد، نوشت اقتصاد دبی در حال فروپاشی است و سرمایه گذاران در حال فرار هستند.
محمد الشهری، دیگر کارشناس اقتصادی هم گفت دبی با چالش های بزرگ اقتصادی رو به روست که از مهمترین آنها عدم حفظ روابط دوستانه با کشورهای منطقه به ویژه ایران و قطر است.
وی افزود: این روابط دوستانه ضامن سرمایه گذاری های خارجی بوده که درآمدهای عظیمی از آن به دست می آمد و به عقیده من نقش دبی به عنوان مرکز سرمایه گذاری جهانی رو به پایان است و بازگرداندن شرایط به سابق بسیار دشوار است.
الشهری خاطرنشان کرد امارات به همراه عربستان و بحرین و مصر بیش از یک سال قبل رابطه خود را با دوحه قطع کرد و نقش خود را به عنوان مهمترین مرکز تجارت قطر از دست داد. تعداد زیادی از شرکت ها و تجار قطری که در دبی کار می کردند نیز بعد از بروز بحران به دوحه بازگشتند. اقتصاد دبی تحت تاثیر تلاش های آمریکا و عربستان و امارات و بحرین برای اعمال فشار به اقتصاد ایران از طریق کاهش روابط مالی با آن قرار گرفت. زیرا حجم مبادلات تجاری بین تهران و دبی بسیار بالاست و به صورت سالانه افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد دخالت امارات در جنگ یمن باعث شد این کشور بی ثبات شود؛ به ویژه بعد از هدف قرار گرفتن فرودگاه ها و تهدیدات نظامی انصارالله.
حوثی ها 27 اوت گذشته اعلام کردند نیروی هوایی وابسته به آنها حمله ای گسترده از طریق یک هواپیمای بدون سرنشین به فرودگاه بین المللی دبی داشته است. در ژوئیه گذشته نیز حوثی ها از حمله به فرودگاه ابوظبی با هواپیمای بدون سرنشین صماد 3 خبر داده بودند.
این بی ثباتی باعث شد صدها تاجر شرکت های خود را به کشورهای باثبات تر از امارات مانند ترکیه و آمریکا و اروپا منتقل کنند.