وقتی که آمارها را نظاره گر می شویم، می بینیم که در حال حاضر گردش مالی نوشتافزار در کشور 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده که حدود 70 % از بازار آن کالاهای وارداتی است که عمدتاً از کشورهای هند و چین صورت میگیرد .
پژوهش خبری صدا وسیما: به روزهای آخر شهریور که نزدیک می شویم، کمکم جنب وجوش خانواده ها، خاصه دانش آموزان و دانشجویان این مرز و بوم برای رفع نیازهای بازار لوازم التحریر مدرسه، چهره متفاوتی را در این بازار رقم زده است. بازاری که شاید نتوان شلوغی آن را مانند سالهای گذشته دید.
وقتی که آمارها را نظاره گر می شویم، می بینیم که در حال حاضر گردش مالی نوشتافزار در کشور 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده که حدود 70 % از بازار آن کالاهای وارداتی است که عمدتاً از کشورهای هند و چین صورت میگیرد و از سوی دیگر، در حوزه تامین داخلی بالای ۱۰۰ تولیدکننده با بیش از هزار محصول نوشت افزار جدید با اِلمانهای (عناصر) ایرانی اسلامی تولید می کنند که میتوان گفت که سهم بازار نوشت افزار کشور حداقل ۱۴ میلیارد تومان برآورد شده که مبلغ قابل توجهی به نظر می رسد؛ اما متاسفانه تولیدکنندههای داخلی فقط ۳۰ % بازار را در دست دارند که اگر همه نیاز نوشت افزار در داخل تولید شود، میتواند منجر به ایجاد ۵ هزار نیروی کار[2] شود که البته با توجه به پروسه و فرآیند ثبت سفارش و واردات، در ماههای اخیر از حجم واردات آن به شدت کاسته شده است که باید تولید داخلی را جایگزین واردات کرد، اما تا به امروز این مسئله نتوانسته عملی شود؛ چراکه با مشکلاتی چون نوسانات نرخ ارز، سیاست ها و تصميمات خلق الساعه دولت، موانع گمرکی و وارداتی، مشکل شدن مواد اولیه مواجه شده که در پی آن مردم با موج های گرانی نوشت افزار در روزهای اخیر روبرو شده اند.
از سوی دیگر، بنابر آمار منتشر شده در اکثر حوزههای نوشتافزار طرحهای معارض با فرهنگ اسلامی ایرانی به کار رفته است از جمله: دفتر مشق: 300 میلیارد تومان گردش مالی در سال؛ که از این میزان بیش از 75% طرحهای معارض با فرهنگ اسلامی ایرانی، کیف: 320 میلیارد تومان گردش مالی؛ بیش از 64% طرح معارض با فرهنگ اسلامی ایرانی، جامدادی: 30 میلیارد تومان گردش مالی؛ بیش از 70% طرحهای غربی، خطکش: 5 میلیارد تومان گردش مالی؛ بیش از 80% طرحهای معارض با فرهنگ اسلامی ایرانی، مدادرنگی: 100 میلیارد تومان گردش مالی؛ بیش از 84 % طرحهای معارض با فرهنگ اسلامی ایرانی، محصولات فانتزی و هدایا: 160 میلیارد تومان گردش مالی؛ بیش از 89% طرحهای غربی، کلربوک: 25 میلیارد تومان گردش مالی؛ 90% طرحهای معارض با فرهنگ اسلامی ایرانی[3].
بنابراین با توجه به اینکه در چند سال اخیر موضوع طراحی و تولید نوشتافزار ایرانی- اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، اما به نظر میرسد با توجه به افزایش نرخ ارز و دلار و عدم دسترسی به مواد اولیه طراحی و تولید و پیچ و خم های تبلیغات کالاهای ایرانی، این موضوع تا حدودی کمرنگ شده باشد تا جایی که این بازار را با چالش روبرو کرده است.
پس بهتر است در زمانی که با تحریم اقتصادی روبرو هستیم، از تولید ملی و ایرانی خصوصا در عرصه نوشت افزار استفاده و آن را تقویت کنیم و بنا به شعار سال"اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" و تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در راستای به گردش درآوردن چرخه اقتصادی کشور، این بیانات و شعار را سرلوحه کارمان قرار دهیم.
بنابراین می توان گفت که داستان تکراری هرساله، اما خواندنی و با مفهومی که اگر به درستی از سوی متولیان، خبرنگاران و گزارشگران آن به رشته تحریر و سپس گزارش خبری درآید و روند تدوین و گردآوری آن که همان ساماندهی و نظارت صحیح از بدو تولید تا مرحله توزیع است، در جامعه مصرف کنندگان انتشار یابد، آرامشبخش دغدغههای فکری، معنوی و مادی خانوادههای بیش از 13 میلیون دانشآموز و دانشجو را شامل می شود.
حال این سوال مطرح می شود که با توجه به شرایط ارزی کشور و موانع موجود و نزدیکی به پیک خرید محصولات نوشت افزار و لوازم التحریر، آیا بازار فعلی توان پاسخگویی به نیاز مشتریان با قیمتهای منطقی و تولید داخلی را دارد؟
پژوهش خبری //زهره دانشمندی
----------------------
1- ایسنا، فرزانیان، موسی، رییس اتحادیه لوازم التحریر کشور، 17 شهریور 1397
[2]- خبرگزاری صداوسیما؛ سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی: نشست خبری مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی؛ فعالیت ۱۰۰ تولید کننده نوشت افزار ایرانی در کشور، ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
[3] - تسنیم، بازار پرسود نوشت افزارها در دست چه کسانی است؟، 6 مرداد 1397