کودکی کردن یعنی اشتباه کردن، خیال پردازی کردن، بازی و شادی کردن. به نظر می رسد ما بزرگسالان به طرز بی رحمانه ای مرزهای سرزمین کودکی را نادیده گرفته ایم.
چکیده مصاحبه پژوهشی:
-کودکان هم مانند سایر افراد از هر دو منظر متون دینی و اسناد بین المللی از حق شهروندی برخوردارند.
- کودکان باید مانند سایر گروه های اجتماعی از حقوق مصوب کنوانسیون های بین المللی و ضمانت اجرای آنها برخوردار باشند.
- مهمترین حق کودکان در آموزش و پرورش برخورداری از عدالت آموزشی است.
-عدالت آموزشی در دو بعد دسترسی به آموزش و فرصت های برابر یاددهی و یادگیری تحقق می یابد.
-در حوزه دسترسی به آموزش خوشبختانه 98 درصد کودکان از حق تحصیل برخوردارند اما در حوزه فرصت های برابر یاددهی و یادگیری هنوز تا سطح مورد انتظار فاصله زیادی وجود دارد.
پژوهش خبری صدا وسیما: کودکان در عین حال که دارای یک جسم و ذهن و فکر مستقلاند، وابسته به بزرگترها هستند. در اغلب موارد این بزرگترها(والدین، معلمان و مربیان و ... ) هستند که برای آنها تصمیم می گیرند و امکانات و شرایط را آنطور که به صلاح آنها تشخیص میدهند برایشان رقم می زنند و چه بسا در این میان آنچه نادیده گرفته می شود علایق و نیازها و استعدادهای کودکان است و گاه انتظارات ما فراتر از طاقت آنهاست. خانواده و نظام آموزش و پرورش در این میان مسئولیت مهمی در آگاه سازی و به رسمیت شناختن حقوق کودکان دارند.
-آیا کودکان شهروند به حساب میآیند و حقوق شهروندی دارند؟
-حقوق شهروندی کودکان در آموزش و پرورش شامل چه مواردی است؟
- ما در نظام آموزشی چگونه با حقوق کودکان برخورد می کنیم؟
اینها پرسش هایی است که سرکار خانم دکتر رضوان حکیم زاده، معاون محترم آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پاسخگوی می دهند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // پژوهشگر: فریفته هدایتی