خط آهن میانه - تبریز از قدیمیترین طرحهای حمل و نقل کشور با گذشت 18 سال، هنوز به بهره برداری نرسیده است و حالا بر اساس وعده ای که مسئولان می دهند 20 ساله میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این خط آهن از طرح های بزرگ و راهبردی آذربایجان شرقی است که در 10 قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول 203 کیلومتر ساخته میشود.
احداث راهآهن تبریز به میانه از سال ۷۹ در دو خط آغاز شده و اکنون به بستانآباد رسیده است.
با بهرهبرداری از این خط آهن ترانزیت ریلی ایران برای نخستینبار به اروپا متصل شده و فاصله میان تهران ـ تبریز از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمان، از 13 ساعت به 6.5 ساعت کاهش می یابد.
این خط همچنین مسیر ریلی ۳۲۰ کیلومتری تبریز به میانه را به ۲۰۵ کیلومتر کاهش خواهد داد.
طرح راهآهن میانه - تبریز از ایستگاه کنونی میانه واقع در مسیر راهآهن کنونی تهران – تبریز آغاز و با گذر از شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج به ایستگاه راه آهن تبریز متصل میشود.
احداث این خط آهن موجب صرفه جویی در سوخت، کاهش توقف های مکرر قطار به علت دو خطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلاینده های محیطی می شود.
عزم دولت برای تامین اعتبار لازم تکمیل خط آهن
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ماه گذشته در بازید از روند اجرای این طرح ملی گفت: دولت متعهد است 450 میلیارد تومان اعتبار لازم برای تکمیل خط آهن میانه - تبریز را به موقع پرداخت کند.
محمدباقر نوبخت با بیان این که این طرح از طرح های اقتصاد مقاومتی است و دولت به آن اهمیت خاصی قائل است افزود: دست کم 450 میلیارد تومان برای اجرای قطعه بستان آباد - تبریز پیش بینی شده است که 300 میلیارد تومان آن از طریق اسناد و اوراق مالی و 150 میلیارد تومان هم به صورت نقدی تامین خواهد شد.
او گفت: مرحله نخست این طرح از میانه تا بستان آباد تکمیل و ریل گذاری شده و به طور قطع تا چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری می رسد.
هزینه 1380 میلیارد تومانی برای این طرح ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی هم گفت: طرح راه آهن میانه تبریز در 2 مرحله اجرا می شود که مرحله نخست از میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر که تعهد دولت هم برای امسال، همین محدوده بود، تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.
خادمی افزود: زیرسازی مسیر راه آهن میانه – بستان آباد به اتمام رسیده، رو سازی و ریل گذاری آن هم پارسال انجام شده و هم اکنون کار تنظیم و زیر کوبی خط انجام می شود، ریل گذاری لایه های دوم و سوم این مسیر هم انجام شده و در مجموع مسیر ریلی میانه – بستان آباد تا پایان پاییز امسال و ایستگاه بستان آباد تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، تاکنون برای این مسیر نزدیک به 1380 میلیارد تومان هزینه شده است.
اتصال راهآهن و متروی تبریز تا پایان امسال
معاون مسافری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راهآهن بستان آباد – تبریز از طریق متروی تبریز به ایستگاه فعلی راهآهن تبریز وصل میشود.
میرحسن موسوی دیزجی با اشاره به جلسه اخیر مشترک استاندار آذربایجان شرقی، شهردار تبریز و تیم کارشناسی همراه و مدیران راهآهن با وزیر راه و شهرسازی گفت: در این نشست مقرر شد در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال، راه آهن بستان آباد به ایستگاه ائل گلی از طریق مترو به ایستگاه راه آهن تبریز متصل شود.
اعتبار 120 میلیارد تومانی طرح برای امسال
استاندار آذربایجانشرقی هم گفت : برای اینکه راهآهن میانه- بستانآباد به ائلگلی تبریز برسد 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از این رقم120 میلیارد تومان در قانون بودجه امسال لحاظ شده و 200 میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری اردیبهشت امسال ریاست جمهوری به تبریز ابلاغ شده است که پیگیر تخصیص آن هستیم.
خدابخش افزود: طرح راه آهن میانه- تبریز تا بستانآباد 99 درصد پیشرفت دارد و از بستانآباد تا ائلگلی حدود 63 درصد پیشرفت دارد.
استاندار آذربایجانشرقی خاطرنشان کرد: در مسیر راهآهن میانه- تبریز دو پل بزرگ وجود دارد یکی از باسمنج به ائلگلی به طول یک کیلومتر و یکی پل دیگر در مسیر شبلی بعد از تونل که اگر ورقهای این پل خریداری شود پیشرفت طرح به سرعت به 85 درصد میرسد.
به گفته وی ، با توجه به اهمیت این طرح ، پیمانکاران دو شیفته کار میکنند تا طرح در زمان اعلام شده بهره برداری شود.
سال 99 سال اتمام طرح
مجری راه آهن تبریز– میانه نیز با بیان اینکه در صورت تامین بودجه اختصاص یافته ، این طرح در سال ۹۹ مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت، گفت: این خط آهن در سال ۹۸ به ایستگاه باسمنج و در سال ۹۹ به ایستگاه ائلگلی تبریز خواهد رسید.
علیمحمدزاده گفت: هم اکنون زیرسازی راه آهن میانه تا بستان آباد تکمیل شده و روسازی و ایستگاه بستان آباد در حال تکمیل است و تا آخر پاییز به بهره برداری میرسد.
وی افزود: تاکنون ۸۳ درصد اعتبار امسال این طرح تخصیص داده شده است.
علیمحمدزاده با بیان اینکه اجرای طرح راه آهن بستان آباد تا باسمنج به طول ۳۰ کیلومتر در برنامه سال آینده قرار دارد، وعده داد: اجرای راه آهن باسمنج تا ایستگاه ائل گلی هم به طول ۲۰ کیلومتر سال ۹۹ عملیاتی شود.
بهره برداری از طرح ریلی تبریز – میانه از آرزوهای دیرینه مردم آذربایجان شرقی است ، طرحی که ضمن تسهیل در جابجایی بار و مسافر ، در کاهش سوانح و تلفات جاده ای نقش مهمی ایفا خواهد کرد اما مردم این خطه انتظار دارند آخرین وعده داده شده مسئولان عملی شود تا از مزایای آن بعد از دو سال دیگر برخوردار شوند.
گزارش : بهرام زمانی