به گزارش سرويس بين الملل
خبرگزاري صداوسيما به نقل از فرانس پرس، براساس نظرسنجی که روز پنج شنبه منتشر شد، اکثر شرکت های آمریکایی مستقر در چین اعلام کردند افزایش روز افزون جنگ تجاری میان آمریکا و چین، به آنها آسیب زده، هزینه ها افزایش پیدا کرده و سود ها کم شده است.
اتاق بازرگانی آمریکا در چین از بیش از 430 شرکت آمریکایی فعال در این کشور نظرسنجی کرد و نخستین بررسی دقیق را در مورد اینکه چگونه جنگ تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کسب و کارها آسیب رسانده است، ارائه داد.
نخستین دور تعرفه ها در تابستان امسال بر 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی در حوزه فناوری پیشرفته و کالاهای تولیدی اعمال شد، در حالی که پکن برای دانه های سویا، خودرو و سایر کالاهای کشاورزی آمریکا اقدام متقابل انجام داد.
بر اساس این نظرسنجی، شرکت های آمریکایی به علت اینکه هم در چین کالا می فروشند و هم کالا تولید می کنند، با افزایش مالیات گمرکی در مرز واشنگتن و اقدام متقابل پکن که به بیش از 60 درصد از مشاغل صدمه زد، از هر دو طرف آسیب دیده اند.
انتظار می رود اعمال این تعرفه ها بر حدود 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی، سبب افزایش این آسیب به حدود سه چهارم شرکت ها شود.
آلن بیب Alan Beebe، معاون اتاق بازرگانی آمریکا در چین، گفت این نظرسنجی، مقامات واشنگتن و پکن را با واقعیت ها درباره نتیجه اعمال تعرفه ها روبررو می کند.
شرکت های تجاری روز چهارشنبه پس از آنکه استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا، دور تازه ای از مذاکرات تجاری بین این دو ابرقدرت اقتصادی را به منظور جلوگیری از جنگ تمام عیار تجاری پیشنهاد داد، خبرهای احتمالا خوبی را دریافت کردند.
این مذاکرات می تواند هزینه های فزاینده شرکت های آمریکایی را کاهش دهد، اگر چه دو طرف در چندین دور مذاکرات بهار و تابستان نتوانستند به توافق برسند.
آلن بیب اعلام کرد غیر قابل پیش بینی بودن جنگ تجاری، تصمیمات سرمایه گذاری را مختل می کند زیرا سرمایه گذاران برای تصمیم گیری درست به ثبات نیاز دارند.
این نظرسنجی نشان داد که تقریبا یک سوم شرکت ها در حال تغییر دادن زنجیره های تامین خود به خارج از چین یا آمریکا هستند و تقریبا به همین میزان از شرکت ها سرگرم به تأخیر انداختن یا لغو تصمیمات سرمایه گذاری خود هستند.
- "تردید بیش از حد" -
حدود 42 درصد از شرکت های آمریکایی گزارش می دهند که جذابیت کالاهای آنها برای خریداران چینی به تدریج کمتر می شود. آلن بیب گفت این امر می تواند پیامد افزایش قیمت ها یا تاثیر روانی نحوه تصمیم گیری مردم برای خرید باشد.
آلن بیب به این خبرگزاری گفت: "مشتریان چینی فقط تردید بیش از حد در مورد خرید کالاهای آمریکایی را مشاهده می کنند و در نتیجه آنها به کالاهای جایگزین روی می آوردند."
با توجه به این نظرسنجی، حدود نیمی از شرکت های آمریکایی درآمد کمتری به دست می آورند و میزان مشابهی از شرکت ها هزینه های تولید بالاتری دارند.
برخی از کارمندان بهای این شرایط را می پردازند و 12 درصد از شرکت ها سرگرم تعدیل نیرو هستند.
آلن بیب افزود علت این مساله ممکن است این باشد که پاسخ دهندگان به این نظرسنجی بیشتر شرکت های کوچکتر بودند، و شرکت های بزرگتر "توانایی مقاومت در برابر تعرفه ها را دارند، اما این کوچکتر ها هستند که تبعات این تصمیمات را زودتر لمس می کنند."
ویلیام زاریت William Zarit، رئیس اتاق بازرگانی، گفت: کاخ سفید معتقد است که چین پس از دور بعدی اعمال تعرفه های 200 میلیارد دلاری بر کالاها ، تسلیم خواهد شد.
وی افزود: "اما این سناریو خطر توانایی چین برای مقابله به مثل را دست کم گرفته است."
شرکت های آمریکایی به ویژه در مورد "اقدامات کیفی"که پکن تهدید کرده است، نگران هستند. واردات کالاهای آمریکایی به چین در سال گذشته تنها 130 میلیارد دلار بوده است .
بیش از نیمی از شرکت ها می گویند آنها در شرایط کنونی هم خشم پکن را احساس کرده اند، به نحوی که 27 درصد شرکت ها افزایش بازرسی ها، 19 درصد افزایش نظارت های قانونی و 23 درصدکاهش شفافیت در روند ترخیص گمرکی را مشاهده می کنند.
زاریت گفت: "دولت آمریکا در معرض خطر روند حمله و ضد حمله ای قرار دارد که هیچ کس از آن نفع نمی برد."