معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این سازمان بندر شهید بهشتی چابهار را به هندی ها واگذار نکرده است ضمن اینکه چنین اقدامی در هیچ جای دنیا رخ نمی دهد چرا که حاکمیت؛ امکان واگذاری فعالیت های خود را ندارد.
وی افزود: هرگز نمی توان چنین واگذاری را حتی تصور کرد؛ چرا که حاکمیت و مالکیت بنادر، قابل واگذاری نیست. یعنی اینکه بگوییم یک بندر در ایران داریم که صفر تا صد آن دست یک کشور دیگر است، در ایران و سایر کشورها محال است. در همه کشورها، حاکمیت بنادر از سوی دولت ها است.
حسن زاده گفت: تا سال ۱۳۷۵، راهبری عملیات در بنادر، ازجانب سازمان بنادر انجام می شد. در آن مقطع، همه فعالیت های توسعه ای، تأمین تجهیزات و... بر عهده سازمان بنادر بود. به چنین بنادری، بنادر دولتی می گفتند. در دنیا هم چنین امری رواج داشت. از یک مقطعی به بعد بنادر دولتی به بنادر ابزاری تبدیل شد. یعنی دولت ها اسکله ها را می سازند و تجهیزات را می خرند و دولت؛ قوانین و مقررات را برای نواحی بندری تعیین و اعمال می کند. بعد از آن، به صورت اکران عمومی و یا مذاکره ای راهبری و اپراتوری بنادر دنبال می شود.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه راهبری یک بندر به صورت مذاکره ای واگذار می شود؟ نیز گفت: در بخش مذاکره ای با یک اپراتور بین المللی قرارداد منعقد می شود و عملیات بندر و ترمینال به یک اپراتور واگذار می شود. در برخی اوقات هم اکران بین المللی صورت می گیرد. مانند بندر گوادر پاکستان که در اکران بین المللی، یک شرکت سنگاپوری برنده شد ولی بعدها که دولت پاکستان و چین قرارداد امضا کردند؛ سنگاپور کنار گذاشته شد و راهبری بندر گوادر به چینی ها واگذار شد.
حسن زاده در پاسخ این سوال که راهبری بندر چابهار چگونه دنبال می شود؟ گفت: در موضوع بندر چابهار، بر اساس مطالعاتی که مشاور در گذشته انجام داد و این مطالعات تصویب شد، مبنای سرمایه گذاری قرارداد ۴ فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است. با عملیاتی شدن این ۴ فاز، ظرفیت این بندر راهبردی به ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد.
وی گفت: قرار است راهبری یک فاز از ۴ فاز بندر شهید بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی(IPGL) انجام شود. این شرکت در بنادر هند و سایر کشورها فعالیت اپراتوری دارد. طرح سرمایه گذاری هندی ها در زمینه تامین تجهیزات در قالب قرارداد ۱۰ ساله است.
حسن زاده در باره این سوال که نقش راهبری از دیدگاه سازمان بنادر و دریانوردی چه تعریفی دارد؟ افزود: زمانی که یک کشتی به برج کنترل در هر بندر اعلام ورود می کند، سازمان بنادر به عنوان مرجع حاکمیتی ( برج کنترل) کشتی را تحویل می گیرد و در لنگرگاه مستقر می کند. بعد از آن اپراتور بندر(شرکت هندی) بار کشتی را تخلیه و کالا را نگهداری می کند و بعد از آنکه گمرک مجوز داد، آن کالا از دروازه بندر خارج می شود. بنابراین، راهبری و اداره کردن ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی به منزله واگذاری بندر چابهار نیست.
وی افزود: لازم به توضیح است که ما در بندر چابهار در حال ساخت ترمینال مواد معدنی هستیم و یا ترمینال نفتی فعال و ترمینال گاز مایع هم داریم. بدین جهت سایر ترمینال ها ربطی به اپراتور هندی ندارد.
حسن زاده همچنین در خصوص چگونگی حضورهندی ها در بندر چابهار؟ افزود: قرارداد ما با اپراتور شرکت هندی در دو قالب موقت و اصلی است. قرارداد موقت ۱۸ ماهه (یک سال و نیم) است و مربوط به اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار است. موضوع قرارداد اپراتوری ۱۰هکتار (محوطه کانتینری، کالا، ساختمان اداری، رفاهی، تعمیرگاه و... ) از فاز اول بندر شهید بهشتی ، ۳۶۰ متر اسکله کانتینری و چند منظوره و در نهایت استفاده از تجهیزات موجود و اجاره بخشی دیگر است. در قرارداد اصلی که مدت آن ۱۰ سال می باشد ۶۴۰ متر اسکله و ۷۰ هکتار محوطه و تامین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است.
وی درپاسخ به این سوال که چرا قرارداد ۱۰ ساله سازمان بنادر و دریانوردی از همان ابتدا شروع نشد و قرارداد موقت اجرایی شد؟ گفت: فعال و اجرایی شدن قرارداد اصلی با شرکت اپراتور هندی حدود یکسال تا یکسال و نیم زمان می برد، از آنجا که سازمان بنادر و دریانوردی؛ تجهیزات خریداری کرده است و دولت مصمم است که بندر چابهار را در حوزه ترانزیت و به خصوص تجارت با کشورهای CIS فعال کند ما اپراتوری را می خواهیم که اکنون کار راهبری را انجام دهد. اپراتوری که اکنون در بندر شهید کلانتری چابهار فعالیت می کند، به عنوان بخشی از کار خود، راهبری بندر شهید بهشتی را بر عهده دارد. یعنی به عنوان بخشی از کار خودش این مهم را پیگیری می کند. لذا تا زمان شروع قرارداد اصلی اپراتوری می خواهیم که به صورت موقت فعالیت کند.
وی افزود: از این رو، شرکت هندی برای قرارداد موقت مذاکرات خود را شروع کرد. در حال حاضر نیز راهبری موقت در مرحله ارایه ضمانت نامه است. از سویی شرکت هندی باید یک اپراتور ایرانی به عنوان شریک خود داشته باشد. شرکت هندی (IPGL) اکران عمومی کرده و اکنون شریک داخلی اش شرکت خدمات بندری کاوه است. این شراکت برای ایران هم بسیار خوب است چرا که کارگر از سمت ایران است و بندر شهید بهشتی می تواند یکی از بنادر اشتغالزای کشور باشد و از طرفی تا قبل از قرارداد اصلی؛ روند جذب کالا و فعال سازی این بندر سرعت می گیرد. در این زمان اپراتور هندی برای تامین تجهیزات می تواند اقدام کند.
حسن زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا گشایش اعتبار از طرف هندی ها صورت گرفته است؟ افزود: اگزیم بانک هند کانال اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه و تجهیز بندر چابهار در نظر گرفته است. لذا می توان از این خط اعتباری برای تجهیزات ریلی، ترمینال ها و فازهای بعدی توسعه ای بندر چابهار استفاده کرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در باره قرارداد موقت برای هندی ها صرفه اقتصادی دارد یا قرارداد اصلی که ۱۰ ساله ؟ گفت:
بندر چابهار، مانند بندر شهید رجایی و سایر بنادر کشور فعال نبوده است و حتی سازمان بنادر و دریانوردی در این مقطع به عنوان یک بنگاه درآمدزا به بندر چابهار نگاه نمی کند. سازمان بنادر؛ خواستار فعال سازی این بندر است، بدین جهت تا ۹۰ درصد تخفیفات بندری را به بندر چابهار اختصاص داد. هندی ها هم تمایل دارند که در جنبه های راهبردی حضور داشته باشند چرا که شریک راهبردی افغانستان هستند. هندی ها ترجیح می دهند به صورت مستقیم و بواسطه کوتاه بودن مسیر دریایی بنادر هند و چابهار از این مسیر استفاده کنند و در افغانستان حضور پررنگی داشته باشند. لذا هندی ها با تجهیز کارگاهی، نصب تجهیزات، آشنا شدن با فرآیند گمرکی ایران و ... برای قرارداد اصلی حضور در بندر شهید بهشتی چابهار آماده می شوند.