پس از رسوایی اطلاعاتي فيس بوک، آمریکایی ها در حال حذف اپلیکیشن فيس بوک از روی گوشی تلفن همراه خود هستند.
حدود 54 درصد از افراد گفتند تنظیمات مربوط به حفظ حریم خصوصی را در گوشی خود تغییر داده اند؛ 42 درصد به مدت چندین هفته به طور کلی فیسبوک را کنار گذاشتند؛ 26 درصد اپلیکیشن فیسبوک را از روی تلفن های همراه خود به طور کامل پاک کردند. در بین جوانان بین 18 تا 29 سال آمار خیره کننده است به طوری که تقریباً نیمی از پاسخگویان (44 درصد) اعلام کردند که به طور کامل اپلیکیشن فیسبوک را از روی تلفن های همراه خود حذف کرده اند.
نتایج این مطالعه روز چهارشنبه منتشر شد، یعنی مقارن با روزی که شریل سندبرگ از مقامات فیسبوک در جلسه استماعی در مجلس سنای آمریکا حضور یافت تا در مورد مداخله عناصر بیگانه در انتخابات با استفاده از این شبکه اجتماعی و همچنین ادعای سوگیری فیسبوک علیه محتوای محافظه کارانه توضیح دهد.
این ادعا که شرکت فیسبوک فعالانه محتوای جناح راست را سانسور می کند از سوی قانونگذاران جمهوریخواه و خود کارکنان فیسبوک مطرح شده است، بویژه پس از آنکه این شرکت تصمیم گرفت آلکس جونز – یک چهره جنجالی – را ماه گذشته در پلت فرم خود ممنوع کند؛ به علاوه ادعاهایی در مورد دستکاری در محتوا و نشر اخبار دروغ در دوران تبلیغات انتخابات میان دوره ای سال 2018 نیز علیه فیسبوک مطرح است.
در ماه مارس فاش شد که یک شرکت تجزیه و تحلیل آمار انگلیسی به نام "کمبریج آنالتیکا" از یک اپلیکشن تست زنی شخص ثالث برای جمع آوری داده های شخصی 87 میلیون کاربر فیسبوک – از جمله کسانی که هیچگاه از این اپلیکیشن استفاده نکرده اند – استفاده کرده است و این مسئله به اعتبار این شبکه اجتماعی صدمه زیادی زد. "کمبریج آنالتیکا" مجموعه از از رسوایی ها در حوزه حریم خصوصی را برای این شرکت برملا ساخت به طوری که فاش شد فیسبوک به دیگر شرکت ها اجازه داده است از داده های کاربران این شبکه اجتماعی، از جمله پیام های خصوصی، برای مقاصد بازرگانی استفاده کند.
نتایج این نظرسنجی جدید ممکن است عمق واقعی فاجعه را برای فیسبوک برملا نکرده باشد زیرا اینستاگرام و واتس آپ دو شبکه اجتماعی محبوب در آمریکا هستند و هر دو تحت مالکیت فیسبوک قرار دارند.
اما این رسوایی ها باعث صدمه بیش از حد به سود فیسبوک نشد و این شرکت تلاش کرد اقدامات جدیدی در حوزه حریم خصوصی انجام دهد. مارک زاکربرگ رئیس این شرکت نیز به خاطر این رسوایی ها در ماه آوریل در جلسات استماع مجلس نمایندگان و مجلس سنای کنگره آمریکا حضور یافت و توسط قانون گذاران آمریکا به چالش کشیده شد. همچنین این مشکلات باعث شد هشتگ "فیسبوک را حذف کن" نیز به "ترند" تبدیل شود زیرا کاربران از اینکه زندگی خصوصیشان به صورت یکجا به شرکت های بزرگ فروخته شود خسته شده اند.
بسیاری می گویند در نتیجه کمپین "# فیسبوک را حذف کن" این اپلیکیشن را از گوشی های موبایل خود حذف کرده اند و نتایج نظرسنجی موسسه پیو نیز مؤید این مسئله است.