نخستین همایش بین المللی مدیریت دانش مشتری با حضور متخصصان این حوزه در محل ساختمان شماره 2 سازمان مدیریت صنعتی آغاز به کار کرد.
ابوالفضل کیانی بختیاری، بااشاره به انفجار اطلاعات و دانش مشتری افزود: کشورهای جهان در زمینه انقلاب صنعتی چهارم سیاستگذاری های مختلفی دارند و درزمینه استراتژی، سنجش میزان آمادگی و سرمایهگذاری برای عملیاتی کردن فناوری های نوظهور بسیار فعال هستند.
وی یکی از ویژگی های انقلاب صنعتی چهارم را توسعه کسب و کارهای پلتفرمی عنوان کرد و افزود: پلتفرم ها با تسهیل تراکنش ها ارزش ایجاد می کنند در حالی که کسب و کارهای خطی با تولید کالا این کار را می کنند؛ به بیان دیگر، پلتفرم ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می کنند.
کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: پلتفرم ها اقتصاد را تسخیر خواهند کرد، چنانکه در سال های 2016 و 2017 هر 5 برند برتر، شرکت های پلتفرمی بودند که به کمک تحلیل داده های عظیم و دانش مشتریان در کسب و کار خود موفق بوده اند.
وی تاثیرات انقلاب صنعتی چهارم بر کسب و کارها را مواردی نظیر "کاهش هزینه تولید"، "پیدایش مواد جدید"، "تغییر روابط کارفرما و کارگر"، "ظهور بازارهای جدید"، "ناپدیدی مرزهای جغرافیایی" ، "بروز مهارت های جدید"، "تغییر ماهیت رقابت" و "سرعت تغییر فناوری" عنوان کرد که منجر به "تغییر انتظارات مشتریان" شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، یادآور شد: اکنون 2/5 کوینتیلیون بایت داده هر روز ایجاد می شود که این رقم تا سال 2025 ، افزایشی 6/4 برابری خواهد یافت و این سرعت با رشد اینترنت اشیا تسریع می شود.
وی بابیان اینکه 90 درصد از داده در جهان در طول 2 سال گذشته ایجاد شده گفت: این اطلاعات ناشی از جهش تکنولوژی و بکارگیری مظاهر آن در زندگی روزمره مانند سنسورهایی که اطلاعات خریداران را تعبیه می کنند،رسانه های اجتماعی، عکس های دیجیتال و فیلم ها، خرید و فروش های آنلاین، سیگنال های GPS و... بوده است.
کیانی بختیاری ضمن ارائه آماری اظهار داشت: دستگاه های هوشمند دارای فناوری اینترنت اشیا که با همدیگر در ارتباط هستند از 2 میلیارد دستگاه در سال 2006 به 75/5 میلیارد دستگاه تا سال 2025 خواهند رسید و بیش از نیمی از اطلاعات تولید شده تا این سال در داخل شرکت ها و 20 درصد آنها در دستگاه های موبایل ذخیره می شوند.
وی افزود: انتظار می رود میانگین تعاملات داده در هر روز در 10 سال آینده 20 برابر افزایش یابد زیرا خانه ها، محل کار وسایل نقلیه و ... به فناوری اینترنت اشیا مجهز می شوند و تاثیر نهایی این انفجار در تعاملات داده ها عمیق خواهد بود و منجر به تغییرات غیرقابل برگشت در جامعه و در کیفیت جریان زندگی روزمره انسان ها می شود.
مدیرعامل سازمان مدیرتی صنعتی تاکید کرد: فناوری های جدید رفتار مصرف کننده را تغییر می دهند و این مقوله از طریق تولید داده های عظیم از رفتار، عادات، سبک زندگی و علایق مصرف کنندگان؛ استخراج اطلاعات از داده های مشتریان؛ تجریه تحلیل اطلاعات، دستیابی به دانش با ارزش شناخت نیازهای مصرف کنندگان در گروه ها، جوامع، با فرهنگ ها و سبک زندگی متفاوت انجام می شود.
وی استفاده از دانش کسب شده از فناوری های جدید را در راستای تامین دقیق و هدفمند نیازهای مشتریان، بمنظور تغییر رفتار مصرف کنندگان و خلق نیازهای جدید و بازارهای جدید عنوان کرد.
کیانی بختیاری ضمن ارائه آماری از نتایج بکارگیری اطلاعات از داده های عظیم و آنالیز رفتار شهروندان در اروپا در سال 2015 و صرفه جویی و درآمد حاصل از آن به بررسی نقش مدیریت دانش مشتری در انقلاب صنعتی چهارم پرداخت.
وی "ارتباط بسیار نزدیک و دریافت داده های آنلاین مشتری"، "توسعه شبکه های پلتفرمیک و زنجیره های بلوکی میان مشتریان" ، "تجزیه و تحلیل سریع و دقیق داده های عظیم دریافتی"، "طراحی راه حل های سریع و کاربردی برای مسائل مشتری به کمک هوش مصنوعی"، " سفارشی سازی راه حل ها بر اساس سلیقه مشتری" و "حفظ ارتباط و به روزرسانی راه حل ها" را از جمله کاربردهای مدیریت دانش مشتری در موج چهارم توسعه صنعتی عنوان کرد.
در نخستین روز این همایش موضوع هایی نظیر "ساماندهی اقتصادی در شرایط کنونی کشور"، "اهمیت مشتری در توسعه بازار فناورانه"، "چرا به مدیریت دانش مشتری نیاز داریم؟"، "دانش مشتری بعنوان نیروی پیشران نوآوری"، و "نقش مهارت های نرم در مدیریت دانش مشتری" مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.
اولین همایش بین المللی مدیریت دانش مشتری با حضور مهمانانی از کانادا ، ژاپن و فرانسه به مدت یک روز در تهران برگزار می شود. برگزاری کارگاه های آموزشی و غرفه های نمایشگاهی از دیگر برنامه های این کنفرانس بین المللی است.