شرکت حمل و نقل ریلی رجا از امکانات و تجهیزات جدید خود بر بستر وب رونمایی کرد.
بر اساس گزارش مدیریت فنآوری اطلاعات و راهبری سیستمهای شرکت رجا، فرآیند استرداد اینترنتی بلیت در دی 96 تصویب شد و پیاده سازی این فرآیند نیز در بهمن ماه سال گذشته انجام و نهایتا آغاز عملیات اجرایی آن فروردین ماه امسال محقق شد تا بعد از تست اولیه قبل از اطلاع رسانی عمومی، کنترلهای آخر آن انجام شود.
بر این اساس، از این پس مسافران برای استراداد بلیت قطار خود در صورت تمایل میتوانند با مراجعه به سایت رجا و درج سریال و مشخصات بلیت خود، از امکان استرداد اینترنتی بلیتها استفاده کنند. ضمن اینکه افق چشمانداز شرکت رجا برای استرداد اینترنتی بلیت های خریداری شده، استفاده از همه درگاههای بانکی و روشهای خرید است.
در ادامه این مراسم، پیش از معرفی اپلیکیشنهای رجا، گزارشی از سیر تحول ارائه بلیت قطارهای مسافری در صنعت ریلی مسافری کشور از سالیان قبل داده شد.
طبق این گزارش، تا پیش از سال 1375 شرکت راهآهن در ایستگاههای خود اقدام به فروش بلیت به مسافران میکرد. از این سال تا سال 83 آژانسهای مسافرتی بلیت قطارهای مسافری را میفروختند که با رشد استفاده از اینترنت در ایران، امکان فروش بلیت به صورت اینترنتی فراهم شد. از سال 94 نیز امکان ایجاد تنوع فروش بلیت بر بستر وب فراهم شد و اپلیکیشنهای تککاره فروش بلیت قطار نیز از سال 95 به امکانات قبلی اضافه شد.
بررسی مزایای استفاده از اپلیکیشنهای one window از جمله مواردی بود که در این برنامه به آن پرداخته شده بود. این اپلیکیشنها امکان بهدست آوردن مشتریان جدید، تبلیغات بدون هزینه و مطرح شدن در کسبوکارهای استارتآپی را فراهم میکند.
مهمترن نکته در این حوزه این است که از این پس مسافران امکان تهیه بلیتهای مسافری را با استفاده از اپلیکیشن شرکت رجا، اپلیکیشن آپ، اپلیکیشن تاپ و اپلیکیشن (780) هفهشتاد، اپلیکیشن سکه و بزودی اپلیکیشن همراه پلاس بانک ملت، اپلیکیشن پات، اپلیکیشن ایوا و اپلیکیشن نوین پی خواهند داشت.
صدور و کنترل مکانیزه قبض قطار امکان دیگری است که شرکت رجا اقدام به آمادهسازی آن کرده است. با این اقدام تازه، امکان صدور آنلاین قبض قطار برای رییس قطارهای مسافری فراهم شده است. این مسؤولان مستقر در ناوگان ریلی، بههنگام سفر میتوانند همه قبوض مسافرین و کلی درآمدها را به وسیله دستگاهی که به لحاظ کارکردی امکان آنلاین صدور قبض قطار با نشانی بلیتها و مسافران همچنین امکان واریزی حضوری و اینترنتی بهای بلیتها را دارد، انجام دهند.
مزایای استفاده از این سیستم، حذف خطاهای انسانی و کاهش مغایرتها، تسهیل و امکان صدور و پرداخت قبض در یک دستگاه، امکان گزارشگیری در اسرع وقت، امکان جابهجایی مسافر و امکان پرداخت نقدی و بانکی بهطور همزمان است.
در پایان این مراسم، شرکت رجا از دیتاسنتر جدید خود بعد از بازسازی و بهسازی کامل رونمایی کرد. این دیتا سنتر که بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و اجرا شده است، مسؤولیت فروش بلیت تمامی شرکتهای مسافری ریلی را بر عهده دارد.