معاون وزیر راه و شهرسازی:حمایت همه جانبه از بخش خصوصی داخلی برای آنکه بتواند به نقش حمل و نقل دریایی کشور مساعدتهای لازم را داشته باشد و ظرفیتهای کافی را ایجاد کند در دستور کار سازمان است.
محمد راستاد در بیان بخشی از مشوقها به منظور حضور جدیتر سرمایهگذاران در بنادر کشور، گفت: در حال حاضر برای توسعه ناوگاندریایی، اعطای تسهیلات وجوه اداره شده را داریم که یارانه به متقاضیان این نوع شناورها مخصوصا ناوگان منطقهای تعلق میگیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در رابطه با شرایط خاص فعلی، به نظر میرسد بتوانیم در قالب مکانیزم های مشخص به گونه ای از بخش خصوصی حمایت کنیم که بتوانیم ظرفیت ناوگان موردنیاز کشور را افزایش دهیم.
وی از برگزاری جلسات مشترک با شرکتهای کشتیرانی در این باره خبر داد و افزود: اینکه در حال حاضر تقاضای بخش خصوصی به چه صورت هست، مقرر شده تا در قالب جلساتی که با شرکتهای کشتیرانی خواهیم داشت، جزئیات تقاضاهای بخش خصوصی را مشخص و تعیین کنیم. بعد از تصمیمگیری در این باره با مشارکت بخشهای خصوصی، زیرساختهای قانونی آنها نیز فراهم خواهد شد.
راستاد تصریح کرد: حمایت همه جانبه از بخش خصوصی داخلی برای آنکه بتواند به نقش حمل و نقل دریایی کشور مساعدتهای لازم را داشته باشد و ظرفیتهای کافی را ایجاد کند در دستور کار سازمان است.
وی همچنین در رابطه با مجموعه اقداماتی که سازمان برای اجرای طرح های توسعهای در بنادر شمالی کشور در دستور کار دارد، گفت: در بندر امیرآباد که آخرین مرحله توسعهای آن در سال گذشته به بهره برداری رسید، رشد قابل توجه اسکله ها و پس کرانه ها را داشتیم.
اجرای طرحهای توسعهای در بندر انزلی
به گفته راستاد، در بندر انزلی نیز بخشی از طرحهای توسعهای در حال اجراست.
راستاد افزود: مذاکرات با بخش خصوصی برای سرمایهگذاریهای روبنایی در بنادر شمالی در حال انجام است و برخی از آنها به نتیجه رسیده که تا امضای قرارداد هم پیش رفتهایم. کمااینکه در همایشی که ماه گذشته در دریای خزر داشتیم با بخش خصوصی چندین موافقتنامه به امضا رساندیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بنادر شمالی کشور، ظرفیتهای مازاد نیز وجود دارد. بنابراین، در حال حاضر سیاست سازمان بنادر توسعه ظرفیتها نیست بلکه استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود سیاستی است که دنبال میکنیم.
راستاد ادامه داد: همانطور که بارها نیز تاکید کرده ایم استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود مستلزم این است که بنادر شمالی کشور بیشتر به سمت صادرات محور شدن و نقش آفرینی بهتر در حوزه ترانزیت بروند. امیدواریم با این رویکردها بتوانیم ظرفیت های بنادر شمالی کشور را بیشتر استفاده کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: خوشبختانه دربازدیدی که هفته گذشته از بندر شهیدرجایی داشتیم روند آماده شدن گنتریکرینهای (جرثقیل دروازهای) بندر شهیدرجایی بسیار خوب پیش میرود و آخرین گنتریکرینها در حال مونتاژ نهایی هستند.
وی ادامه داد: فکر میکنم در بازه زمانی پیشبینیشده بتوانیم بهرهبرداری کاملی از ۱۲ گنتریکرین ترمینال دو بندر شهیدرجایی داشته باشیم و این ظرفیت مناسبی است که به پایانه شماره ۲ آن بندر اضافه شده است.
راستاد افزود: در کنار آن، عملیات اجرایی مرحله ۳ زیرساختهای توسعه ترمینال کانتینری بندر شهیدرجایی توسط پیمانکار داخلی طرح، خوب پیش میرود که همه اینها نویدبخش این مطلب است که در عین آنکه به رغم محدودیتهایی که وجود دارد توسعههای بندری خیلی مناسب در حال پیشرفت است.