وزیر آموزش و پرورش معتقد است سیستم آموزشی کنونی ما اهداف تربیتی را به تباهی کشانده است.
وی افزود :در کلاسهای اول تا سوم ابتدایی تکالیف باید در کلاسهای درس انجام شود ، این کار ممکن است در برخی مدارس سخت باشد اما باید مصرّانه آن را اجرا کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت : متأسفانه صدا و سیما هم نحوه تستزدن در پیشدبستانیها را تبلیغ میکند که این به معنای تباهی نظام تربیتی است.
وی با تأکید بر تحول در محتوا و کیفیت برنامههای آموزش و پرورش افزود: تلاش میکنیم پروژههایی را برای تحول محتوا و کیفیت تعریف کنیم و با این برنامهها تلاش داریم تا خروجیهای ما از آموزش و پرورش همانی باشد که مدنظر جامعه است.
وی ادامه داد : شرایط فعلی آموزش و پرورش فاصله زیادی با سند تحول دارد و اکنون وقتی فرزندان ما از دوره مدارس خارج میشوند ، همانهایی نیستند که توقع داریم و برای همین دادگاهها و کلانتریهای ما شلوغ است و روابط اجتماعی ما دچار مشکل میشود.
بطحایی با بیان اینکه مدرسه باید جایی برای تمرین زندگی باشد خاطرنشان کرد: بهجای اینکه مدرسه محلی برای حفظ کردن فرمولها باشد باید به دنبال محتوا و کیفیت باشیم ، تا زمانی که آموزش و پرورش به مسئله اصلی سایر دستگاهها تبدیل نشود وضعیت تغییری نخواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت : رقابتهای فردی را در آموزش و پرورش باید به رقابتهای گروهی تبدیل کرد تا دانشآموزان طعم شکست و پیروزی را در گروه بچشند و تکالیفی مثل رونویسی و حفظ کردن آموزشهای عمومی باید تبدیل به تکالیفی شوند که مسائل زندگی دانشآموزان را برطرف کند.
وی دومین مسیر برای رسیدن به تحول کیفیسازی آموزش و پرورش را تغییر مدیریت برشمرد و اضافه کرد : اصلیترین بخش در آموزش و پرورش مدرسه است و بقیه سازمان های اداری پشتیبانیکننده هستند.
بطحایی ادامه داد : در مدارس باید ارتقای شایستگیهای مدیران ، سنجش صلاحیت مستمر مدیران ، رتبهبندی مدارس و تفویض اختیارات را دنبال کنیم.
وزیر آموزش و پرورش دیشب همچنین با آیت اله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان دیدار کرد.