رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: مرکز ۱۶۶۶ به منظور افزایش سطح پاسخگویی به بیمه شدگان تأسیس شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ طاهر موهبتی در هفته دولت فعالیتهای یکساله سازمان بیمه سلامت را در چند بخش اصلی از جمله تدوین و اجرای سیاستهای خرید راهبردی خدمات و کنترل تقاضای خدمت، مدیریت هزینه ها، استقرار نظام جامع مدیریت اطلاعات، پیاده سازی سیستم نرم افزاری مدیریت منابع انسانی در کل کشور به صورت یکپارچه و رفع هم پوشانی داخلی و فراهم سازی حذف هم پوشانی بیمهای سازمانهای بیمه گر، تشریح کرد.
وی با بیان اینکه تأسیس مرکز ۱۶۶۶ از جدیدترین اقدامات سازمان بیمه سلامت به منظور افزایش سطح پاسخگویی به بیمه شدگان است، تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت در نظر دارد، ثبت کد اصالت دارو و ضرورت اجرای ثبت شناسه رهگیری دارو توسط داروخانهها در سامانه تأیید دارو و تأیید داروهای بیماران از طریق سامانه تأیید دارو به صورت برخط جهت سهولت دسترسی بیماران به داروها و جلوگیری از سو استفادههای احتمالی، با هدف مدیریت هزینهها با قوت تداوم پیدا کند.
وی با اشاره به رفع هم پوشانی داخلی و فراهم سازی حذف هم پوشانی بیمهای سازمانهای بیمه گر، گفت: همچنین با ایجاد بانک متمرکز بیمه شدگان سعی شد، امکان بهره برداری از سرویس استحقاق سنجی، به صورت برخط و حذف دفترچه نیز فراهم شود.
گزارش اهم فعالیت یک ساله سازمان بیمه سلامت ایران در دولت دوازدهم به شرح زیر است:
- تدوین و اجرای سیاستهای خرید راهبردی خدمات و کنترل تقاضای خدمت، شامل:
• پیشنهاد ۵۰ مورد خدمات جراحی و طبی به دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت جهت گلوبال سازی خدمات
• تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ترک اعتیاد معتادین به مواد مخدر و روانگردان
• تهیه پروتکل مدیریت هزینه هتلینگ در بخشهای مراقبت ویژه ICU و اجرای پایلوت آن در سه استان
• تهیه فهرست لوازم و تجهیزات پزشکی بالغ بر ۲۵ هزار قلم براساس کدهای آی مت و بسته خدمتی یکسان
• افزودن ۴ داروی جدید به فهرست داروهای پروندهای
• مشارکت در تدوین و استقرار ۱۲ پروتکل دارویی
• مشارکت در تدوین استاندارد تجویز ۸ خدمت مربوط به سونوگرافی، اسکن قلب، رادیوگرافیهای دندان و پانورکس
• تعیین اندیکاسیون و سقف پرداخت رکوردردهای قلبی و استنت گرافتهای آنوریسم آئورت (tvar/evar)
• تهیه فهرست لوازم و تجهیزات پزشکی بالغ بر ۴۵ هزار قلم (بر اساس کدهای IRC)
• تهیه دستورالعمل رسیدگی به اسناد پزشکی بستری سرپایی پاتولوژی و ایمونوهیستوشیمی PCR عفونی ژنتیک HLA/HPV و پاپ اسمیر
- مدیریت هزینهها شامل:
• تایید داروهای بیماران از طریق سامانه تایید دارو به صورت برخط جهت سهولت دسترسی بیماران به داروها و جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی
• ثبت کد اصالت دارو و ضرورت اجرای ثبت شناسه رهگیری دارو توسط داروخانهها در سامانه تایید دارو خدمت
• بررسی خدمات تجویز شده توسط پزشکان بر اساس رشته متناسب با کوریکولوم پزشکی
• ثبت و تایید لوازم و تجهیزات پزشکی پر هزینه
• الزام ورود و ثبت اطلاعات فاکتورهای انعقادی ارائه شده به بیماران هموفیلی در سامانه تایید دارو (خدمات)
• نشاندار کردن بیماران دیالیز صفاقی و تشکیل پرونده بیماران دیالیز صفاقی در سامانه تایید دارو (خدمات)
• ایجاد امکان بررسی موارد همپوشانی بیمه پایه با سازمان تامین اجتماعی در سامانه تایید خدمات
• تعیین سقف تعدادی/ محدودیت زمانی/ سطح بندی/ مشروط نمودن تشکیل پرونده داروهای پرهزینه
• تهیه پیش نویس بازنگری پرداخت آزمایشات هپاتیت B، C، D.
- استقرار نظام جامع مدیریت اطلاعات، شامل:
• پذیرش الکترونیکی اسناد در سامانه شرکای کاری در موسسات پرتوپزشکی، داروخانهها و آزمایشگاهها
• اجرای پایلوت رسیدگی مکانیزه به اسناد بستری در اتاقهای قم و اصفهان
• راه اندازی سامانه تایید خدمات MRI در کل کشور
- پیاده سازی سیستم نرم افزاری مدیریت منابع انسانی در کل کشور به صورت یکپارچه
- تهیه برنامه استراتژیک حوزه مدیریت منابع انسانی و متعاقب آن برنامه عملیاتی سالیانه برای اجرا
- پوشش روستاییان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از ابتدای تاسیس سازمان
- پوشش بیمه درمان خویش فرما برای افراد فاقد پوشش بیمه از سایر صندوقها
- پوشش بیمه ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر از سال ۱۳۸۴ تاکنون
- بیمه سلامت همگانی به طور رایگان برای بالغ بر ۱۵ میلیون نفر از اردیبهشت ۱۳۹۳ تاکنون
- تحت پوشش قرار دادن ۴۶۰ هزار نفر از پناهندگان و اتباع خارجی مجاز از سال ۹۴ تاکنون
- بهره مندی فاقدین پوشش بیمه از امتیازات بیمه ایرانیان که از سال ۱۳۹۷ با تخفیف ۵۰ درصد ارائه شد
- سازماندهی نظارت بر مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت
- ساماندهی پیگیری شکایت بیمه شدگان از مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت تا حصول نتیجه
- آموزش موسسات طرف قرارداد
-۷۰ درصد مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت طرف قرارداد سازمان هستند
- ایجاد بانک متمرکز بیمه شدگان و فراهم سازی امکان بهرهبرداری از سرویس استحقاق سنجی، به صورت برخط و حذف دفترچه
- رفع همپوشانی داخلی و فراهم سازی حذف همپوشانی بیمه سازمان بیمهگر
-غنی سازی منابع علمی در حوزه بیمه سلامت و حرکت به سوی مرجعیت علمی در کشور
- اخذ مجوز تاسیس مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت
- راه اندازی مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت
- پرداختهای به موقع بدهی و مطالبات موسسات طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت و ارائه خدمات به روز و آنلاین
- تاسیس مرکز ۱۶۶۶ به منظور افزایش سطح پاسخگوئی سازمان بیمه سلامت ایران
- تشکیل پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان
- اتصال سامانههای اطلاعات بیمارستانی به سامانههای بیمه
- استقرار سامانۀ تأیید خدمت (دارو، MRI ،CT Scan و مراکز تصویربرداری) با اتصاب به سرویس اصالت داروی سازمان غذا و دارو
- مدیریت منابع و مصارف و اجرای راهنماهای بالینی