دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر: در این ۴ دهه گذشته اگر رهبری عادل در رأس جامعه نبود این جنگ ۸ ساله برای مردم روحیه نمیگذاشت و از مسیر منحرف میشدیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در گفتگویی در شبکه قرآن افزود : امروز هم وجود رهبری برای جامعه آرامش بخش است و ایشان یک فرد شجاع ، نترس و متوکلی هستند که در زندگی غباری ندارند و سیره ایشان زلال است.
وی با اشاره به رخدادهای بعد از رحلت حضرت امام (ره) گفت : اگر رهبری یک انسان شایسته ، نورانی و بی ایراد نبودند، هم دشمنان چماق بدست می گرفتند و هم بهانه گیرهای داخلی همین ها را بهانه می کردند و اوضاع مملکت را بهم می ریختند.
کسی که در شرایط اضطراری مایه آرامش می شود ، سخنرانی های یک رهبر و رفتار یک رهبری است که صددرصد ارتباط با خدا دارد و دل ها را با یاد خدا آرامش می دهد و خودش هم نگرانی ندارد ، اهل علم و معرفت کامل است ، اهل توکل بوده و ایمانش کامل است چون خودش آرام است آرام بخش هم می تواند باشد.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر افزود: اگر کسی در تمام عمرش حتی یک گناه کرده باشد نمی تواند امام شود با ظلم هم مقام امامت نصیب کسی نمی شود، اگر ما امامیه هستیم همت بلند این فرقه اسلام ناب این است که برای حاکمیت بشر باید یک انسان کامل باشد که هیچ غباری در پرونده عمر او نباشد ، زلال زلال باشد یعنی عصمت کامل داشته باشد و ان هم امام علیه السلام است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به سوره مبارکه مائده گفت: دل های مشتاق امیرالمؤمنین(ع) و ولایت مدار و طرفداران اسلام ناب متحد هستند و آیاتی در حجه الوداع نازل شده و در پایان عمر پیامبر بوده و در آخرین فرصت تبلیغی رسول خدا(ص) بوده است که نشان می دهد مسئله ای غیر از نماز، روزه و جهاد است زیرا اینها قبلاً هم بوده و سال های سال پیغمبر خدا(ص) آنها را عملی و تبلیغ کرده است به جهاد رفته، زکات گرفته ولی با همه این کارهایی که شده است اگر این یکی نباشد دین کامل نیست.
در این مسئله خدا خودش نشان می دهد که امروز من دین را کامل کردم و این کار خود خداست که می فرماید من دین را کامل کرده ام ، نعمت را کامل کرده ام و دیگر نقصی در نعمت و در زندگی شما نیست و امروز مهر رضایت به اسلام وارد شد و به این مهر مزین شده است.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: آدم هرچه محاسبه می کند در آخرین روزهای عمر پیامبر اکرم(ص) آن هم پس از فریضه حج ، آن هم در بیابان سوزان، این چه مسئله ای غیر از حکومت ، ولایت به معنای سرپرستی ، غیر از مسئله رهبری و زمامداری ، قانون و قانون مداری است که با هیچ مسئله ای نمی خواند ، نماز که قبلاً خوانده شده ، حج انجام شده، تمام فرایض بیان شده و اجرا شده ، اما امروز کامل شده است. اگر قانون قانون درستی باشد ،مردم هم مردم خوبی باشند اما کشتی سکان دار خوبی نداشته باشد، این کشتی گرفتار باد و طوفان می شود و غرق خواهد شد.
وی گفت: در روایات است ، این کشتی که بشکند هم خودش غرق می شود و هم هر کسی در کشتی نشسته باشد غرق می شود. سکان دار کشتی اگر بلد نباشد کشتی را به سمت ساحل ببرد هر کسی که در کشتی است و هم تمام سرمایه ها را غرق می کند و کشتی هم با کشتی بان غرق می شود.
صدیقی با بیان اینکه این کشتی امت ، این کشتی مسلمانی و هویت تا دامنه قیامت کشتی بان لازم دارد که عینیت خود این قانون باشد، ادامه داد: رهبری باید مظهر اتم صفت الهی باشد و در رهبری او هیچ دغدغه ای وجود نداشته باشد، یک محیط امن و محل قابل اطمینان ،یک کوه قابل اعتماد، یک چشمه جوشان باشد که همه تشنگان را بتواند سیراب کند ، همه طوفان زده ها را بتواند در امنیت قرار دهد و این کشتی را سالم به سرمنزل مقصود برساند.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به اینکه روز عید غدیر روز تعیین سرنوشت آینده اسلام است و تا قیامت معلوم شود کشتی نجات ، کشتی بان اش کیست، گفت : این کار آرای مردم نیست ، کار انتصاب پیغمبر(ص) هم نیست، این کار خود خداست. مسئله ولایت و رهبری تعیین اش متعلق به خداست. لذا فرمود من خودم دین را کامل کردم و بدون یک رهبر عادل و معصوم آن نعمت کامل نمی شود که بشر با آن نعمت (ذکر الهی) آرامش پیدا کند.
وی ادامه داد : در مسئله نمازجمعه نمی فرماید فقط به نماز بروید، بلکه بروید آنجا زیر سایه رهبری معصوم، در آیه بعدی هم آیه کریمه می فرماید؛ این رهبری را تنها نگذارید، این رهبری را تنها نگذارید یعنی اتصال به خداست. ذکرالله است، بنابراین همه نعمت ها برای آدم باشد ولی نسبت به حاکمیت دغدغه داشته باشد، عدل زیر سؤال برود ، اگر تبعیض باشد دیگر نعمتی نیست، ثروت که برای آدم آرامش نمی آورد، امنیت روحی، اخلاقی و اجتماعی نعمتی است که اگر نباشد نعمت های دیگر هیچ نعمت نیست.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: امام ارتباطش با خدا قوی است و خداست که دلها را آرام می کند ولی واسطه فیض رهبری کامل و جامع است که همه این قطره ها جمع شده اند و تبدیل به دریایی شده اند و هدایت کشتی نجات در این دریا ، کشتی بان می خواهد.
وی با بیان اینکه در زمان غیبت ؛ دین اسلام تعطیل نشده است، ادامه داد: احکامی که در قرآن کریم آمده و معارفی که خداوند در متن قرآن نازل کرده هم در مورد اندیشه و فکر و جهان بینی ، هم در اخلاق و عمل که در عمل میدان سیاست خارجی، میدان حقوق و قانون، میدان جهاد و جنگ، تربیت و میدان خانواده ؛ استمرار دارد و همه این احکام در متن اسلام آمده است.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به اینکه اسلام یک اعمال خشک فردی بین ما و خدا نیست، افزود: یک بحث اجتماعی ، سیاسی و مدیریتی و همه ابعاد زندگی بشر در قرآن آمده و در بدو نزول حضور یک انسان شایسته در رأس مشخص شده است که باید هم باشد و هم درست مطالب را از خداوند بگیرد و هم درست برساند و هم درست مرزبانی کند و هم درست تبیین کند.
وی گفت:اگر امام نبود که امت را با این قانون راه ببرد، سپس تعلیم و فرهنگ سازی ، نگهبانی و هدایت باطنی کند، این امور هر کدام نبود ، دین اسلام به دست ما نمی رسید ، سلمان ها و ابوذرها و مالک اشترها تربیت نمی شدند؛ اسلام دین جامع و دین زندگی است که پایان ناپذیر است ، بدون رهبری هیچ قانونی قابل اجرا نیست مانند نسخه ای که بدون حضور دکتر برای مریض ها قابل درمان نیست. بنابراین بیماری های زمان طبیب زمان می خواهد ، بدون حضور طبیب ، خوددرمانی ممنوع و خسارت بار است.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: سکولارها خیال می کنند دین یک موضوع من درآوردی است و هر کسی می تواند آن را تحلیل کند. درحالیکه دین یک رشته تخصصی است، فوق رشته های دانشگاهی و عنایت الهی می خواهد لذا در بدو تأسیس اسلام ضرورت وجود پیامبر (ص) و پس از پیامبر (ص) ضرورت وجود علی(ع) و اولاد طاهرینش وجود دارد و برای زمان غیبت هم اگرچه دین ، دین کاملی است و قرآن تعطیل بردار نیست ؛ برای آن هم باید نسخه ای داده باشد زیرا مردم به هرج و مرج نمی توانند امور را بگذرانند.
وی افزود:حالا زمان غیبت است و عقل هم اقتضا می کند که برای زمان غیبت که طولانی است اسلام مدل داده باشد و پیش بینی کرده باشد. مردم باید از کسی تبعیت کنند، پرچم دست چه کسی باشد ؟ اینکه آیات قرآن این مسائل را برای ما مشخص کرده است که کسانی هستند که راه را بلد هستند و قرآن می فرماید که پرچم دار صادق را پیدا کنید و با آنها بروید؛ اینها قواعد کلی است.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: درخصوص جزئیات این موضوع نیز حضرت حجت(عج) و همه ائمه فرمودند در زمان غیبت صغری به نائب چهارم مرقوم فرمودند آنجا هم یک خبر و یک نسخه برای این زمان تعیین کرده اند ، خبرشان واقع شدن غیبت دوم بود و تعیین تکلیف هم این بود که من هم حجت خدا هستم. این تعبیر حجت هاست.
اما اگر عالم نباشد نمی تواند حجت باشد چون راه را بلد نیست ، اگر عالم بود اما عادل و امین نبود، بازهم برای مردم نیست، رهبری عالم و عادل هم عقلی و نقلی است که در غیبت کبری باشد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: مردم ما چند سالی است که با غدیر عشق می کنند، برنامه هایی که سال های گذشته پیش آمد، میلیون ها اطعام بود، کاروان های شادی راه افتاد، دیدن سادات، خانواده های شهدای سید، یک فضای متحد عاشقانه که در سراسر کشور مردم تلاش می کنند. البته این هنوز آغاز کار است ، غدیر مثل عاشوراست تا داخل خانه ها برود ، این احیای غدیر درحال زمینه سازی است تا پرچم دار واقعی زمان که امام زمان (عج) است تشریف بیاورند.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: این مسئله از مسائل بسیار دقیق و ظریف است و جزء چیزهایی است که خیلی ها می توانند در آن وسوسه کنند برای همین مقام معظم رهبری تعبیر دقیقی برای آن دارند بنام مردم سالاری دینی، اگر حضور مردم نباشد ولی فقیه چه کاری می تواند انجام دهد؟ .حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبه شقشقیه می فرماید: من مخیّر بودم یا صبر کنم، صبر کسی که استخوان در گلویش است و خار در چشمش؛ چرا؟ برای اینکه دست ندارد، دست رهبر، امت است وقتی امت با امام نبود امام نمی تواند کاری بکند. مردم سالاری یعنی زمینه اجرای امامت ضروری است که مردم از آن حمایت کنند اگر مردم حمایت نکردند، دین، قرآن ، عینیت قرآن و رهبری قرآن هم مهجور می شود.
وی درخصوص پاسخ حضرت زهرا(س) به کسانیکه گفتند چرا علی(ع) نیامد که ما از او پیروی کنیم ، گفت: حضرت زهرا(س) فرمودند مسئله علی(ع) مسئله کعبه است. مردم باید به سمت کعبه بروند نه اینکه کعبه به سمت مردم بیاید مردم نقش شان این است؛ اگر در مکه حضرت رسول (ص) مردم را نداشت نمی توانست حکومت تشکیل دهد. حکومت مردم می خواهد که تشکیل شود باید مردم بخواهند لذا انتخاب یک مسئله است و حضور مردم مسئله دیگری است. این دوتا نباید با هم مخلوط شود.
وی افزود: حضور مردم به تنهایی امام را امام نمی کند یعنی آرای مردم در ایجاد صلاحیت امام هیچ نقشی ندارد ، چون صلاحیت خدادادی و ذاتی است و از نظر علمی عصمت و عدالت باید محرز باشد اما اگر حضور مردم نباشد با تمام صلاحیت ها ، مردم از نعمت وجود امام استفاده نمی کنند.
وی ادامه داد: این بحث ها در مسئله اصل امامت است ، اما حتی کسی که زعیم شیعه بوده در زمان غیبت حتی یک نمونه هم نداریم که اشتباه رفته باشد که این عنایت خاص امام زمان(عج) است هم در جریان شیخ مفید از ایشان یکی مسئله پرسیدند از راه دور آمده بودند که بانوی بارداری فوت کرده بود از ایشان پرسیدند که چگونه دفن کنیم وقتی رفتند دفن کنند سواری رسید و گفت آقا گفته اند شکم را پاره کنید و جنین را بیرون بیاورید و جدا دفن کنید ، آن افراد فردا آمدند و تشکر کردند ؛ شیخ متوجه شد که اشتباه کرده است و تصمیم گرفت دیگر فتوا ندهد که در این زمان وجود مبارک امام زمان (ع) را دید که فرمودند ما مواظب شما هستیم شما فتوا بدهید ما هر جا دیدیم گیر افتاده اید جبران می کنیم.
در قضیه آقا سید حسن اصفهانی با اینکه ایشان معاصر مرحوم میرزای نائینی است و میرزای نائینی از نظر علمی وفقه جز مجددین و نوآوران مهم است از امام زمان (عج) پرسیدند چرا با وجود آقای نائینی ، آقا سید حسن پرچمدار شدند که آقا فرمودند زیرا آقا سید حسن دست و دلباز تر است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد : قرائن زیادی داریم ولی فقیه شرایطی را خدا در وجودش قرار داده است هم علم اش، شجاعت، بصیریت ، زمان شناسی و دشمن شناسی اش باید محرز باشد و فتوا دادن به دل نیست بلکه یک نیروی خدادادی و الهامی است که به فقیه می شود. افراد زیادی فقه خوانده اند ولی نمی توانند در یک موضوع کلیات را با جزئیات تطبیق دهند و بسیاری از فقها نیز اطلاعی از جهان ندارند بنابراین نمی توانند حجتی برای زندگی مردم باشند.
دبیر کل بنیاد غدیر با اشاره به اینکه وقایعی که در این دهه ها اتفاق افتاد و ما شاهد آن بودیم شبیه معجزه است ، افزود: هدایت مقام معظم رهبری برای حزب الله لبنان در جنگ 33 روه ، جریان سوریه و در دهها مورد دیگر با شرایط عادی و عقیده های سیاسی ما قابل ارزیابی و تدبیر نیست ، بلکه نشان های دیگری می بینیم و حکمت مواردی که رهبری می گویند بعدا معلوم می شود .
وی با اشاره به فعالیت های بنیاد بین المللی غدیر در بخش های مختلف گفت : این بنیاد در بخش های مختلف از جمله در قالب پایان نامه ، همایش های علمی حوزوی و دانشگاه ها ، آموزش های کاربردی در همه استانها و تهران و دانشگاهیان فعالیت می کند ، همچنین موضوعات تبلیغی احساسی و مهیجی را نیز دنبال می کنیم و تلاش شده است فعالیت های این بنیاد سبب شور و هیجان معنوی شود.
وی با اشاره به موضوع مباهله و تلاش برای جهانی کردن این موضوع مانند عید غدیر افزود : ما به دنبال این هستیم که مردم بیایند و در زیر خیمه مباهله کنند مانند عید غدیر که در بیایان به وقوع پیوست و از اسناد محکم قرآنی شیعه است که بر افضل بودن اهل بیت(ع) تاکید دارد.
حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه ما باید با دو بال حرکت کنیم که آن حزن و شادی است ، ادامه داد : در بال حزن در مظلومیت امام حسین (ع) ، می دانیم که اشک بر امام حسین (ع) برای کسی افسردگی نمی آورد از سویی پرواز عشق حضرت علی (ع)در روز عید الله اکبر است.
وی با بیان اینکه عید قربان و فطر نیز از اعیاد مسلمانان است افزود : عید غدیر، عیدالله اکبر است که هیچ روزی مثل عید غدیر نیست لذا هیچ پیغمبری برای وصی خودش این کار را انجام نداده که پیامبر اعظم اسلام (ص) برای وصی خود همه حجاج را جمع کرده است.
دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به حرکت کاروانهای شادی ، اطعام و دادن قرض در روز عید غدیر خم گفت : در این روز باید دسته ها را راه بیفتند ، مردم شاد باشند ، لباس نو بپوشند و در خطبه غدیر هم تبلیغ شده است که این موضوع را باید تا قیامت حاضران به غایبان اطلاع رسانی کنند.
پیام ها و برکات عید غدیر تا قیامت استمرار دارد و پایان ناپذیر است
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت : در این 4 دهه که بر انقلاب گذشته است اگر رهبری عادل در رأس جامعه نبود این جنگ 8 ساله برای مردم روحیه نمی گذاشت و از مسیر منحرف می شدیم.
حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در گفتگویی در شبکه قرآن افزود: امروز هم وجود رهبری برای جامعه آرامش بخش است و ایشان یک فرد شجاع ، نترس و متوکلی هستند که در زندگی غباری ندارند و سیره ایشان زلال است.
وی با اشاره به رخدادهای بعد از رحلت حضرت امام (ره) گفت : اگر رهبری یک انسان شایسته ، نورانی و بی ایراد نبودند، هم دشمنان چماق بدست می گرفتند و هم بهانه گیرهای داخلی همین ها را بهانه می کردند و اوضاع مملکت را بهم می ریختند.
کسی که در شرایط اضطراری مایه آرامش می شود ، سخنرانی های یک رهبر و رفتار یک رهبری است که صددرصد ارتباط با خدا دارد و دل ها را با یاد خدا آرامش می دهد و خودش هم نگرانی ندارد ، اهل علم و معرفت کامل است ، اهل توکل بوده و ایمانش کامل است چون خودش آرام است آرام بخش هم می تواند باشد.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر افزود: اگر کسی در تمام عمرش حتی یک گناه کرده باشد نمی تواند امام شود با ظلم هم مقام امامت نصیب کسی نمی شود، اگر ما امامیه هستیم همت بلند این فرقه اسلام ناب این است که برای حاکمیت بشر باید یک انسان کامل باشد که هیچ غباری در پرونده عمر او نباشد ، زلال زلال باشد یعنی عصمت کامل داشته باشد و ان هم امام علیه السلام است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به سوره مبارکه مائده گفت: دل های مشتاق امیرالمؤمنین(ع) و ولایت مدار و طرفداران اسلام ناب متحد هستند و آیاتی در حجه الوداع نازل شده و در پایان عمر پیامبر بوده و در آخرین فرصت تبلیغی رسول خدا(ص) بوده است که نشان می دهد مسئله ای غیر از نماز، روزه و جهاد است زیرا اینها قبلاً هم بوده و سال های سال پیغمبر خدا(ص) آنها را عملی و تبلیغ کرده است به جهاد رفته، زکات گرفته ولی با همه این کارهایی که شده است اگر این یکی نباشد دین کامل نیست.
در این مسئله خدا خودش نشان می دهد که امروز من دین را کامل کردم و این کار خود خداست که می فرماید من دین را کامل کرده ام ، نعمت را کامل کرده ام و دیگر نقصی در نعمت و در زندگی شما نیست و امروز مهر رضایت به اسلام وارد شد و به این مهر مزین شده است.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: آدم هرچه محاسبه می کند در آخرین روزهای عمر پیامبر اکرم(ص) آن هم پس از فریضه حج ، آن هم در بیابان سوزان، این چه مسئله ای غیر از حکومت ، ولایت به معنای سرپرستی ، غیر از مسئله رهبری و زمامداری ، قانون و قانون مداری است که با هیچ مسئله ای نمی خواند ، نماز که قبلاً خوانده شده ، حج انجام شده، تمام فرایض بیان شده و اجرا شده ، اما امروز کامل شده است. اگر قانون قانون درستی باشد ،مردم هم مردم خوبی باشند اما کشتی سکان دار خوبی نداشته باشد، این کشتی گرفتار باد و طوفان می شود و غرق خواهد شد.
وی گفت: در روایات است ، این کشتی که بشکند هم خودش غرق می شود و هم هر کسی در کشتی نشسته باشد غرق می شود. سکان دار کشتی اگر بلد نباشد کشتی را به سمت ساحل ببرد هر کسی که در کشتی است و هم تمام سرمایه ها را غرق می کند و کشتی هم با کشتی بان غرق می شود.
صدیقی با بیان اینکه این کشتی امت ، این کشتی مسلمانی و هویت تا دامنه قیامت کشتی بان لازم دارد که عینیت خود این قانون باشد، ادامه داد: رهبری باید مظهر اتم صفت الهی باشد و در رهبری او هیچ دغدغه ای وجود نداشته باشد، یک محیط امن و محل قابل اطمینان ،یک کوه قابل اعتماد، یک چشمه جوشان باشد که همه تشنگان را بتواند سیراب کند ، همه طوفان زده ها را بتواند در امنیت قرار دهد و این کشتی را سالم به سرمنزل مقصود برساند.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به اینکه روز عید غدیر روز تعیین سرنوشت آینده اسلام است و تا قیامت معلوم شود کشتی نجات ، کشتی بان اش کیست، گفت : این کار آرای مردم نیست ، کار انتصاب پیغمبر(ص) هم نیست، این کار خود خداست. مسئله ولایت و رهبری تعیین اش متعلق به خداست. لذا فرمود من خودم دین را کامل کردم و بدون یک رهبر عادل و معصوم آن نعمت کامل نمی شود که بشر با آن نعمت (ذکر الهی) آرامش پیدا کند.
وی ادامه داد : در مسئله نمازجمعه نمی فرماید فقط به نماز بروید، بلکه بروید آنجا زیر سایه رهبری معصوم، در آیه بعدی هم آیه کریمه می فرماید؛ این رهبری را تنها نگذارید، این رهبری را تنها نگذارید یعنی اتصال به خداست. ذکرالله است، بنابراین همه نعمت ها برای آدم باشد ولی نسبت به حاکمیت دغدغه داشته باشد، عدل زیر سؤال برود ، اگر تبعیض باشد دیگر نعمتی نیست، ثروت که برای آدم آرامش نمی آورد، امنیت روحی، اخلاقی و اجتماعی نعمتی است که اگر نباشد نعمت های دیگر هیچ نعمت نیست.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: امام ارتباطش با خدا قوی است و خداست که دلها را آرام می کند ولی واسطه فیض رهبری کامل و جامع است که همه این قطره ها جمع شده اند و تبدیل به دریایی شده اند و هدایت کشتی نجات در این دریا ، کشتی بان می خواهد.
وی با بیان اینکه در زمان غیبت ؛ دین اسلام تعطیل نشده است، ادامه داد: احکامی که در قرآن کریم آمده و معارفی که خداوند در متن قرآن نازل کرده هم در مورد اندیشه و فکر و جهان بینی ، هم در اخلاق و عمل که در عمل میدان سیاست خارجی، میدان حقوق و قانون، میدان جهاد و جنگ، تربیت و میدان خانواده ؛ استمرار دارد و همه این احکام در متن اسلام آمده است.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به اینکه اسلام یک اعمال خشک فردی بین ما و خدا نیست، افزود: یک بحث اجتماعی ، سیاسی و مدیریتی و همه ابعاد زندگی بشر در قرآن آمده و در بدو نزول حضور یک انسان شایسته در رأس مشخص شده است که باید هم باشد و هم درست مطالب را از خداوند بگیرد و هم درست برساند و هم درست مرزبانی کند و هم درست تبیین کند.
وی گفت:اگر امام نبود که امت را با این قانون راه ببرد، سپس تعلیم و فرهنگ سازی ، نگهبانی و هدایت باطنی کند، این امور هر کدام نبود ، دین اسلام به دست ما نمی رسید ، سلمان ها و ابوذرها و مالک اشترها تربیت نمی شدند؛ اسلام دین جامع و دین زندگی است که پایان ناپذیر است ، بدون رهبری هیچ قانونی قابل اجرا نیست مانند نسخه ای که بدون حضور دکتر برای مریض ها قابل درمان نیست. بنابراین بیماری های زمان طبیب زمان می خواهد ، بدون حضور طبیب ، خوددرمانی ممنوع و خسارت بار است.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: سکولارها خیال می کنند دین یک موضوع من درآوردی است و هر کسی می تواند آن را تحلیل کند. درحالیکه دین یک رشته تخصصی است، فوق رشته های دانشگاهی و عنایت الهی می خواهد لذا در بدو تأسیس اسلام ضرورت وجود پیامبر (ص) و پس از پیامبر (ص) ضرورت وجود علی(ع) و اولاد طاهرینش وجود دارد و برای زمان غیبت هم اگرچه دین ، دین کاملی است و قرآن تعطیل بردار نیست ؛ برای آن هم باید نسخه ای داده باشد زیرا مردم به هرج و مرج نمی توانند امور را بگذرانند.
وی افزود:حالا زمان غیبت است و عقل هم اقتضا می کند که برای زمان غیبت که طولانی است اسلام مدل داده باشد و پیش بینی کرده باشد. مردم باید از کسی تبعیت کنند، پرچم دست چه کسی باشد ؟ اینکه آیات قرآن این مسائل را برای ما مشخص کرده است که کسانی هستند که راه را بلد هستند و قرآن می فرماید که پرچم دار صادق را پیدا کنید و با آنها بروید؛ اینها قواعد کلی است.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: درخصوص جزئیات این موضوع نیز حضرت حجت(عج) و همه ائمه فرمودند در زمان غیبت صغری به نائب چهارم مرقوم فرمودند آنجا هم یک خبر و یک نسخه برای این زمان تعیین کرده اند ، خبرشان واقع شدن غیبت دوم بود و تعیین تکلیف هم این بود که من هم حجت خدا هستم. این تعبیر حجت هاست.
اما اگر عالم نباشد نمی تواند حجت باشد چون راه را بلد نیست ، اگر عالم بود اما عادل و امین نبود، بازهم برای مردم نیست، رهبری عالم و عادل هم عقلی و نقلی است که در غیبت کبری باشد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: مردم ما چند سالی است که با غدیر عشق می کنند، برنامه هایی که سال های گذشته پیش آمد، میلیون ها اطعام بود، کاروان های شادی راه افتاد، دیدن سادات، خانواده های شهدای سید، یک فضای متحد عاشقانه که در سراسر کشور مردم تلاش می کنند. البته این هنوز آغاز کار است ، غدیر مثل عاشوراست تا داخل خانه ها برود ، این احیای غدیر درحال زمینه سازی است تا پرچم دار واقعی زمان که امام زمان (عج) است تشریف بیاورند.
دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر گفت: این مسئله از مسائل بسیار دقیق و ظریف است و جزء چیزهایی است که خیلی ها می توانند در آن وسوسه کنند برای همین مقام معظم رهبری تعبیر دقیقی برای آن دارند بنام مردم سالاری دینی، اگر حضور مردم نباشد ولی فقیه چه کاری می تواند انجام دهد؟ .حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبه شقشقیه می فرماید: من مخیّر بودم یا صبر کنم، صبر کسی که استخوان در گلویش است و خار در چشمش؛ چرا؟ برای اینکه دست ندارد، دست رهبر، امت است وقتی امت با امام نبود امام نمی تواند کاری بکند. مردم سالاری یعنی زمینه اجرای امامت ضروری است که مردم از آن حمایت کنند اگر مردم حمایت نکردند، دین، قرآن ، عینیت قرآن و رهبری قرآن هم مهجور می شود.
وی درخصوص پاسخ حضرت زهرا(س) به کسانیکه گفتند چرا علی(ع) نیامد که ما از او پیروی کنیم ، گفت: حضرت زهرا(س) فرمودند مسئله علی(ع) مسئله کعبه است. مردم باید به سمت کعبه بروند نه اینکه کعبه به سمت مردم بیاید مردم نقش شان این است؛ اگر در مکه حضرت رسول (ص) مردم را نداشت نمی توانست حکومت تشکیل دهد. حکومت مردم می خواهد که تشکیل شود باید مردم بخواهند لذا انتخاب یک مسئله است و حضور مردم مسئله دیگری است. این دوتا نباید با هم مخلوط شود.
وی افزود: حضور مردم به تنهایی امام را امام نمی کند یعنی آرای مردم در ایجاد صلاحیت امام هیچ نقشی ندارد ، چون صلاحیت خدادادی و ذاتی است و از نظر علمی عصمت و عدالت باید محرز باشد اما اگر حضور مردم نباشد با تمام صلاحیت ها ، مردم از نعمت وجود امام استفاده نمی کنند.
وی ادامه داد: این بحث ها در مسئله اصل امامت است ، اما حتی کسی که زعیم شیعه بوده در زمان غیبت حتی یک نمونه هم نداریم که اشتباه رفته باشد که این عنایت خاص امام زمان(عج) است هم در جریان شیخ مفید از ایشان یکی مسئله پرسیدند از راه دور آمده بودند که بانوی بارداری فوت کرده بود از ایشان پرسیدند که چگونه دفن کنیم وقتی رفتند دفن کنند سواری رسید و گفت آقا گفته اند شکم را پاره کنید و جنین را بیرون بیاورید و جدا دفن کنید ، آن افراد فردا آمدند و تشکر کردند ؛ شیخ متوجه شد که اشتباه کرده است و تصمیم گرفت دیگر فتوا ندهد که در این زمان وجود مبارک امام زمان (ع) را دید که فرمودند ما مواظب شما هستیم شما فتوا بدهید ما هر جا دیدیم گیر افتاده اید جبران می کنیم.
در قضیه آقا سید حسن اصفهانی با اینکه ایشان معاصر مرحوم میرزای نائینی است و میرزای نائینی از نظر علمی وفقه جز مجددین و نوآوران مهم است از امام زمان (عج) پرسیدند چرا با وجود آقای نائینی ، آقا سید حسن پرچمدار شدند که آقا فرمودند زیرا آقا سید حسن دست و دلباز تر است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد : قرائن زیادی داریم ولی فقیه شرایطی را خدا در وجودش قرار داده است هم علم اش، شجاعت، بصیریت ، زمان شناسی و دشمن شناسی اش باید محرز باشد و فتوا دادن به دل نیست بلکه یک نیروی خدادادی و الهامی است که به فقیه می شود. افراد زیادی فقه خوانده اند ولی نمی توانند در یک موضوع کلیات را با جزئیات تطبیق دهند و بسیاری از فقها نیز اطلاعی از جهان ندارند بنابراین نمی توانند حجتی برای زندگی مردم باشند.
دبیر کل بنیاد غدیر با اشاره به اینکه وقایعی که در این دهه ها اتفاق افتاد و ما شاهد آن بودیم شبیه معجزه است ، افزود: هدایت مقام معظم رهبری برای حزب الله لبنان در جنگ 33 روه ، جریان سوریه و در دهها مورد دیگر با شرایط عادی و عقیده های سیاسی ما قابل ارزیابی و تدبیر نیست ، بلکه نشان های دیگری می بینیم و حکمت مواردی که رهبری می گویند بعدا معلوم می شود .
وی با اشاره به فعالیت های بنیاد بین المللی غدیر در بخش های مختلف گفت : این بنیاد در بخش های مختلف از جمله در قالب پایان نامه ، همایش های علمی حوزوی و دانشگاه ها ، آموزش های کاربردی در همه استانها و تهران و دانشگاهیان فعالیت می کند ، همچنین موضوعات تبلیغی احساسی و مهیجی را نیز دنبال می کنیم و تلاش شده است فعالیت های این بنیاد سبب شور و هیجان معنوی شود.
وی با اشاره به موضوع مباهله و تلاش برای جهانی کردن این موضوع مانند عید غدیر افزود : ما به دنبال این هستیم که مردم بیایند و در زیر خیمه مباهله کنند مانند عید غدیر که در بیایان به وقوع پیوست و از اسناد محکم قرآنی شیعه است که بر افضل بودن اهل بیت(ع) تاکید دارد.
حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه ما باید با دو بال حرکت کنیم که آن حزن و شادی است ، ادامه داد : در بال حزن در مظلومیت امام حسین (ع) ، می دانیم که اشک بر امام حسین (ع) برای کسی افسردگی نمی آورد از سویی پرواز عشق حضرت علی (ع)در روز عید الله اکبر است.
وی با بیان اینکه عید قربان و فطر نیز از اعیاد مسلمانان است افزود : عید غدیر، عیدالله اکبر است که هیچ روزی مثل عید غدیر نیست لذا هیچ پیغمبری برای وصی خودش این کار را انجام نداده که پیامبر اعظم اسلام (ص) برای وصی خود همه حجاج را جمع کرده است.
دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به حرکت کاروانهای شادی ، اطعام و دادن قرض در روز عید غدیر خم گفت : در این روز باید دسته ها را راه بیفتند ، مردم شاد باشند ، لباس نو بپوشند و در خطبه غدیر هم تبلیغ شده است که این موضوع را باید تا قیامت حاضران به غایبان اطلاع رسانی کنند.