استفاده از پوشاک ايراني- اسلامي نیازمند فرهنگسازي است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مرکز خراسان رضوی، اقبال مردم براي استفاده از مانتوهاي تابستاني سبب شده است، سودجوياني که
رئيس اتحاديه پوشاک مشهد در خصوص وضع بازار پوشاک به ویژه در بخش مانتو گفت: چند سالي است طراحان مد و لباس خارجی، با فرهنگسازي عليه جامعه ايراني اعتقادات مردم را نشانه می روند و به بهانه گرمي هوا، مانتوهايي را بر خلاف تفکرات مذهبي مردم و تمدن کهن ايراني طراحی می کنند و در بازار هم زمينه را براي خرید چنين مانتوهايي فراهم آورده اند.
مهدي لسان طوسي افزود: فرهنگسازي براي استفاده از مدلهاي ايراني- اسلامي ضروري است از این رو مسؤولان مربوط، برای فرهنگسازي گسترده در اين زمينه اقدام کنند.
وی با اشاره به اقدام اتاق اصناف و اتحاديه پوشاک در بازرسی از بازار گفت: در این بازرسی در صورت مشاهده تخلف فروشندهها ابتدا بهصورت لساني با آنان برخورد ميشود و در صورت بی توجهی فروشنده مراتب بهگونهاي ديگر و حتي پلمب فروشگاه دنبال مي شود اما اينکه مدام بخواهيم اين مدلها را از بازار جمع کنيم، پاک کردن صورت مسأله است و بايد اقدامي اساسي در اين زمینه انجام داد.
رئيس اتحاديه پوشاک مشهد گفت: حدود دو ماه است که واردات پوشاک از طریق اشخاص حقيقي و حقوقي ممنوع اعلام شده است و چنانچه مسؤولان اقدام بهفرهنگسازي کنند، شاهد نتايج مثبتي خواهيم بود.
لسان طوسي يکي ديگر از مشکلات امروز بازار پوشاک را اهميت ندادن بهطراحان مد و لباس داخلی دانست و گفت: متاسفانه در اين زمینه فعاليتي صورت نميگيرد و چنانچه بهاين طراحان بها داده شود، بخشي از مشکلات مرتفع ميشود.
یک شهروند مشهدي در این باره گفت: مدتي است در فروشگاهها شاهد مانتوهايي با مدل هاي نامناسب هستيم، مانتوهاي جلو باز و به دور از شان دختر ايراني، در ويترين فروشگاهها خودنمايي ميکند و هيچ مقام مسؤول پیگیر اين وضع نیست.
اين شهروند با ارائه پيشنهادي افزود: بايد فروشگاههايي که به ارائه لباسهاي ايراني- اسلامي اقدام ميکنند، تشويق شوند، تا آنان نيز براي گسترش فعاليتهاي خود اقدام کنند.
حسيني تلاش دشمن برای تضعيف ايمان و عقايد مذهبي مردم و رواج ضدارزشها را از عوامل حرکت جوانان بهسمت خودنمايي از طريق پوشاک برشمرد و گفت: مدگرايي؛ این پديده غربی، از مدتها به دنبال تسخیر جوانان ما است تا موجب تبعيت کورکورانه آنان از مدلهاي غربي و بهاصطلاح خودشان، هويت بخشي آنان شود.
جامعه غربي با ابزار فضاي مجازي و تهاجم فرهنگي ايدههاي خود را بهذهن جوانان القا ميکند افزون بر این که پوشش برخي افراد مطرح جامعه، خواسته يا ناخواسته درترويج پديده مدگرايي موثر است و راه را براي ترويج پوشش غيراسلامي هموارترمی کند.
از این رو تصویب قوانینی متناسب با جامعه برای طراحان لباس، بالا بردن حس اعتماد بهنفس جوانان، هويتبخشي بهآنان، تمرکز بر فعاليتهاي مذهبي و آگاهی جوانان از ارزشهاي والاي اسلامي و انساني راهکارهايي است که مسؤولان ميتوانند در دستور کار خود قرار دهند.
طراح مد و لباس مشهدي گفت: توليد پوشاک در دستان طراحان مد و لباس نيست، بلکه در پروسه صنعتي توليد ميشود وچنانچه کار طراح، در پروسه توليد پوشاک ديده شود، با توجه بهاين که اين طراح در جامعه ايراني متولد و رشد کرده، به طورمطمئن داراي دغدغه اسلامي است و پوشاکي را توليد نميکند که با دغدغهاش در تضاد باشد.
محمد علی خاوري افزود: ناديده گرفتن طراح در پروسه توليد و ورود يک نمونه از خارج از کشور و تبديل آن به سری سبب ميشود، ندانيم، چههويتي پشت پوشاک وجود دارد.
اين طراح مد و لباس با اشاره بهاين نکته که حمايت هنري از طراح برعهده وزارت فرهنگ و حمايت صنعتي بر عهده وزارت صنعت و معدن است از تشکیل نخستين انجمن طراحان مد و لباس کشور بزودی در خراسان رضوي خبرداد و افزود: در صورت تشکيل آن بهطور حتم شاهد اتفاقاتي بهمراتب بهتر ميشويم.