در حالیکه قرار بود اربعین سال گذشته، محور 120 کیلومتری ایلام تا پایانه مرزی کاملاً چهاربانده شود، اما پس از یک سال هنوز این مسیر زیر تیغ ماشین آلات راهسازی است و باز هم چهاربانده شدن آن به اربعین امسال نمی رسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ چند ماه مانده به اربعین، نگاه های مسئولان بیش تر از قبل به سمت مهران می افتد و
مهران، دروازه عتبات عالیات
آری اینجا دروازه عتبات عالیات و نزدیک ترین مرز زمینی به کربلای معلی است. شهری بیست هزار نفری که در زمان اربعین حسینی، میزبان جمعیتی چند میلیونی است و این شهر کوچک در ده روز، به یک کلان شهر تبدیل شده و ترافیک خودرو و جمعیت حرف اول را می زند.
ترافیکی که چند سالی است پای مسئولان کشوری و لشکری را برای حل آن به ایلام و مهران کشانده است. همین سال گذشته بود که بیش از 85 هزار خودرو در پارکینگ های شهر مهران پارک شده بود و مهران را به یک پارکینگ بزرگ تبدیل کرده بود.مسیر 110 کیلومتری ایلام تا ابتدای شهر مهران هم در ایام اربعین پرحجم و در بیشتر اوقات سنگین گزارش می شد. این ترافیک ها در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران تنها مختص به اربعین سال گذشته نبود بلکه سال های قبل نیز ترافیک در ایام منتهی به اربعین خیلی سنگین بود تا جایی که مسئولان راهنمایی و رانندگی، زائران را برای مشرف شدن به کربلای معلی به دیگر مرزهای کشور راهنمایی می کردند.
چهار بانده شدن مسیر اربعین، قفل ترافیک را باز می کند
ترافیک سنگین در مسیر ایلام به مهران در سال های گذشته به حدی رسیده بود که رانندگان این مسیر یک ساعته را بیش از هشت ساعت طی می کردند و حتی از استان کرمانشاه، مسیر خروجی به سمت ایلام و مهران بسته می شد تا از حجم ترافیک ها کاسته شود. خلاصه اینکه از چند سال گذشته، محور حمیل-ایلام-مهران در زمان اربعین محوری پرحجم و در بیشتر اوقات در برابر حجم این همه خودرو، قفل می شد.
تنها کلید باز کردن قفل این ترافیک، چهاربانده شدن مسیر 120 کیلومتری از ایلام تا پایانه مرزی مهران بود. هر چند محور ده کیلومتری شهر مهران تا پایانه مرزی در سال 94، چهاربانده شد اما باز ترافیک در مسیر 110 کیلومتری ایلام-مهران همچنان سر و صدا می کرد.
حسین رضایی 50 ساله، بیش از 12 سال است که در مسیر ایلام به مهران مسافرکشی می کند، او می گوید: این مسیر در سال های گذشته به دلیل کم عرض بودن جاده، پیچ های خطرناک و غیر استاندارد، تلفات جانی و مالی زیادی داشته است.
رئیس پلیس راه استان با اشاره به اینکه جاده های استان ایلام کوهستانی و کم عرض هستند، می گوید: محور ایلام-مهران یکی از پرتردد ترین محورهای استان است که روزانه 12 هزار خودرو در این محور تردد دارند و در ایام منتهی به اربعین حسینی، این ترددها روزانه به بیش از 30 هزار خودرو می رسد.
سرهنگ رضا همتی زاد همچنین می گوید: از مجموع تصادفات محورهای مواصلاتی استان، 16 درصد سوانح رانندگی مربوط به همین محور ایلام-مهران است که اکثراً تلفات جانی را به دنبال دارند.
تنها 80 کیلومتر از 120 کیلومتر مسیر اربعین چهاربانده شده است
از سال 95 کار چهار خطه کردن مسیر ایلام تا ورودی شهر مهران در دستور کار قرار گرفت و در همان سال، مسئولان می گفتند که این مسیر قبل از اربعین حسینی سال 96 به بهره برداری می رسد.
شاپور پولادی معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام، مردادماه سال گذشته یعنی سه ماه قبل از اربعین حسینی در این باره گفت: تا اربعین 96، بیش از 75 درصد از مسیر 110 کیلومتری ایلام-مهران چهار بانده می شود و حدود 25 درصد مابقی این مسیر تا قبل از اربعین سال 97 به بهره برداری می رسد.
طبق گفته معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام، تا اربعین سال گذشته حداقل باید 90 کیلومتر از این مسیر 110 کیلومتری چهار بانده می شد و مابقی آن یعنی 20 کیلومتر دیگر تا اربعین امسال به بهره برداری می رسید اما گویا آمارها با هم نمی خوانند.
حال که کمتر از سه ماه به سالروز اربعین حسینی باقی مانده، به سراغ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام رفتیم. او می گوید: از طول مسیر 120 کیلومتری ورودی ایلام تا پایانه مرزی مهران، تنها 80 کیلومتر چهارخطه شده و زیر بار ترافیک رفته است.
احمد کرمی می افزاید: از 40 کیلومتر باقی مانده این طرح، پیمانکاران در سه قطعه و سه فاز مشغول به کار هستند که تا اربعین امسال حدود 20 کیلومتر از این محور چهار بانده می شود و 20 کیلومتر دیگر تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
اتمام چهار بانده شدن محور ایلام-مهران به اربعین امسال نمی رسد
اما با این اظهارات معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام، یعنی باز چهار بانده شدن محور ایلام-مهران به اربعین امسال نمی رسد و 20 کیلومتر از این محور کم عرض، باز ترافیک پرحجمی خواهد داشت.
رضا قیطاسی یکی از مسافران محور ایلام-مهران است. او می گوید: مسئولان چند سال است که می گویند تا اربعین این مسیر چهار بانده می شود اما چهاربانده کردن آن باز به اربعین نمی رسد و وعده های مسئولان از اربعین هر سال به اربعین سال بعد موکول می شود.
حرکت لاک پشتی ماشین آلات راهسازی در مسیر اربعین باعث شده که ترددکنندگان این محور با مشکلاتی نیز مواجه شوند. گاهی مسیر ایلام تا تونل کربلا به علت انفجار و بهسازی بسته می شود و رانندگان مجبورند از محور پر پیچ و خم "ماربره" تردد کنند. محوری کم عرض با پیچ های خطرناک که باعث شده تردد ماشین های سنگین و تریلرها در این محور کوهستانی برای خودروهای سواری خطرساز شود و هر دفعه که رانندگان مجبور به تردد از این محور می شوند، سوانح منجر به فوت را به دنبال دارد.
حال برای جویا شدن علت تأخیر در اتمام چهاربانده شدن مسیر ایلام تا ورودی شهر مهران به سراغ مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام که خود مسئول کمیته حمل و نقل ستاد اربعین استان نیز می باشد رفتیم اما ایشان حاضر به مصاحبه و پاسخگویی نشدند اما گفت، در ستاد اربعین استان به ما گفتند که در مورد مسیر اربعین صحبت نکنیم و آن را به دبیر ستاد اربعین واگذار کرد اما دبیر ستاد اربعین استان هم صحبت در این زمینه را غیر تخصصی دانست و گفت فعلا سخنگوی دبیر ستاد مشخص نیست و در این زمینه صحبت نمی کنیم.
به همین خاطر به سراغ پیمانکاران و مشاوران این طرح در مسیر ایلام به مهران رفتیم تا علت حرکت لاک پشتی این طرح را از آن ها جویا شویم. حال برای جویا شدن علت تأخیر در اتمام چهاربانده شدن مسیر ایلام تا ورودی شهر مهران به سراغ مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام که خود مسئول کمیته حمل و نقل ستاد اربعین استان نیز می باشد رفتیم اما ایشان حاضر به مصاحبه و پاسخگویی نشدند اما گفت، در ستاد اربعین استان به ما گفتند که در مورد مسیر اربعین صحبت نکنیم و آن را به دبیر ستاد اربعین واگذار کرد اما دبیر ستاد اربعین استان هم صحبت در این زمینه را غیر تخصصی دانست و گفت فعلا سخنگوی دبیر ستاد مشخص نیست و در این زمینه صحبت نمی کنیم. به همین خاطر به سراغ پیمانکاران و مشاوران این طرح در مسیر ایلام به مهران رفتیم تا علت حرکت لاک پشتی این طرح را از آن ها جویا شویم.
160 میلیارد تومان برای تکمیل مسیر اربعین نیاز است
هواسی، سرپرست کارگاه قطعات 1 و 2 مسیر اربعین علت کندی چهاربانده شدن این محور را تزریق نکردن به موقع اعتبارات می داند و می گوید: به ما می گویند که این مسیر تا اربعین امسال باید به بهره برداری برسد اما در همین قطعه اول و دوم ایلام تا صالح آباد، 25 میلیارد تومان طلب داریم که در صورت پرداخت نکردن به موقع آن، بهره برداری از این قطعه، قطعاً به مشکل بر می خورد.
کرمی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه مسیرهای پنج گانه راهسازی اربعین در شهرستان های مختلف استان تعریف شده است، می گوید: در سال جاری، 269 میلیارد تومان در بحث راهسازی اربعین در شهرستان ها قرارداد بسته شده که برای تکمیل مسیر ایلام به مهران، 160 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
حال که تنها کمتر از سه ماه به اربعین حسینی باقی مانده، محور ایلام به مهران در حال بهسازی است اما به گفته کارشناسان، این مسیر هنوز با استاندردهای جاده سازی فاصله زیادی داشته و رانندگان از دست اندازها و موج جاده، خاکی بودن بعضی از نقاط این مسیر و حرکت لاک پشتی ماشین آلات راهسازی گله مندند، خلاصه اینکه این محور یکی از محورهای مهم تردد اربعین حسینی در استان ایلام است که مسئولان برای چهاربانده کردن آن، باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.
*** وحید حاجیان