معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای نخستین بار در شبکه راهآهن کشور اجرای روش روسازی دال خط بتنی به جای روشهای مرسوم روسازی بر روی پل رودخانه منجیل واقع در راهآهن قزوین- رشت صورت گرفت.
وی توضیح داد: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راهآهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکههای مختلف حمل و نقل منطقه است اجرای پل به عنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.
خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راهآهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و ادامه داد: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفید رود به وسیله پل بهترین انتخاب بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از خصوصیات این پل به طول ۱۴۳۵ متری آن اشاره و اضافه کرد: این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راهآهن قزوین- رشت محسوب میشود که دارای دو قوس افقی به شعاع ۵۰۰ متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایینتر از تونل آزادراه قزوین- رشت عبور میکند.
وی گفت: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکههای مختلف حمل و نقل مدنظر قرار گرفته با ظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه صورت گرفته است.
خادمی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: به دلیل شرایط خاص این پل و نیاز به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداریهای احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی به جای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا شود.
وی گفت: ضرورت تعیین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبک سازی شبکه آرماتور بندی و افزایش مقاومت بتن از جمله ویژگیهای دیگر این پل طویل و زیبا است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه، وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایههای ۲۸ متری پل دانست و افزود: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصب شده است و عملیات اجرایی با درنظر گرفتن مسایل فنی و تقاطع سیستمهای مختلف حمل و نقل در دست اجرا قرار دارد.