رئیس مرکز مدیریت راههای کشور گفت: هم اکنون هزار و 250 سامانه دوربین ثبت تخلفات جاده ای در راههای کشور فعال است که این میزان تا پایان سال به هزار و 800 نقطه افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال 1397 بیش از یک میلیارد و 236 میلیون پلاک خوانی با این سامانه ها انجام شده افزود: این میزان، کل ترددها در سطح جاده ها بوده و از این تعداد، دو میلیون و 300 هزار راننده متخلف شناسایی و از طریق سرورهای سازمان راهداری برای اعمال قانون به پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی شده اند.
رئیس مرکز مدیریت راهها همچنین افزود: سرعت غیرمجاز لحظه ای و سرعت غیرمجاز متوسط خودروها بین دو سامانه و همچنین تردد خودروهای سنگین از خطوط غیرمجاز نظیر باند سبقت (سوم) تخلفاتی هستند که این دوربین ها ثبت و به پلیس منعکس می کند.
آشوری همچنین علت کند شدن نصب دوربین ها در مناطق مختلف را چالش های نصب دوربین در جاده ها عنوان و تصریح کرد: این کار در اجرا با چالش های مختلفی از جمله تامین برق مورد نیاز و ارتباط با سرورها روبروست ضمن اینکه در برخی نقاط نیز، معارضین حریم راهها در مقابل نصب دوربین ممانعت ایجاد می کنند که سبب می شود سرعت نصب دوربین ها کاهش یابد.
این مسئول سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: برای تجهیز شبکه جاده ای کشور به این سامانه، مطالعات کارشناسی چهار هزار و سیصد سامانه دیگر انجام و اطلاعات مربوطه برای تصویب به مراجع قانونی پیشنهاد داده شده که در مرحله بررسی است تا با استفاده از روش سرمایه گذاری B.O.T سرمایه گذاران شناسایی و قراردادهای لازم منعقد شود.
امسال؛ نصب 65 سامانه توزین درحال حرکت خودروهای سنگین در جاده ها
تا پایان امسال بیش از 65 سامانه جدید توزین خودروهای در حال حرکت در راههای کشور به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس مرکز مدیریت راههای کشور در ادامه مصاحبه اختصاصی با اعلام این خبر افزود: هم اکنون 34 سامانه با فناوری قدیمی در کشور فعال است و امسال نیز 65 سامانه با استفاده از دانش بومی راه اندازی خواهد شد.
علی اکبر آشوری افزود: هم اکنون کار نصب 33 سامانه توزین در حال حرکت که جزو پیشرفته ترین سامانه های جاده ای کشور است به اتمام رسیده و در حال گذراندن آزمایشهای اولیه است و 32 سامانه دیگر نیز تا پایان سال نصب و عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: این سامانه ها قادراند است بدون توقف خودرو، وضعیت خودروهای سنگین را از نظر وزن بار و محموله برداشت کرده و اگر خلاف مقررات و بیش از حد مجاز باشد اطلاعات خودرو را به اولین ایستگاه پلیس راه برای اعمال قانون ارسال کند.
این مسئول سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: تردد خودروهای باری با وزن بالاتر از مجاز، علاوه بر ایجاد خسارت و آسیب به زیرساخت های جاده ای و فرسایش سازه های راهداری، موجب می شود کنترل خودرو سخت و تردد آن ناایمن و برای خودروهای دیگر خطر آفرین باشد.