فروشگاههای زنجیرهای از مزیتهای متعددی برای تولیدکننده، مصرفکننده و اقتصاد کشور برخوردارند که ازجمله آن میتوان به کاهش طول زنجیره تامین، افزایش کیفیت محصولات، کاهش قیمت تمامشده، شفافیت و نظارت بیشتر، کاهش حضور کالای قاچاق در نظام توزیع، ساماندهی مالیات و همچنین افزایش بهرهوری و رقابتپذیری کالاهای ایرانی اشاره کرد.
شافعی دراین نامه ادامه داده است: ازاینرو، دولت میتواند از طریق ساماندهی واحدهای خردهفروشی سنتی، تحت حمایت و نظارت فروشگاههای بزرگ، ضمن حمایت دوجانبه از منافع واحدهای خردهفروشی و واحدهای زنجیرهای، با تأکید بر شبکهسازی، نوآوری و رعایت منافع تولیدکننده و مصرفکننده و حقوق عمومی، به ارتقای بهرهوری در این بخش و درعینحال مدیریت مطلوبتر منافع ذینفعان مختلف کمک کند.
وی افزوده است : متاسفانه در ماههای اخیر، شاهد برخی موضعگیریهای در خصوص فروشگاههای زنجیرهای بزرگ از سوی برخی مسوولان دولتی بودهایم که افزون بر نکات ذکرشده، پیام منفی به سرمایهگذاران داخلی و خارجی این بخش خواهد داشت. علی ایحال همانطور که ذکر شد، بهتر است بهجای ایجاد محدودیت برای فروشگاههای بزرگ، حمایتهای فکری لازم برای ارتقای فروشگاههای کوچک بهویژه در قالب تجربه جهانی فرانچایز موردتوجه قرار گیرد.