وزیر راه و شهرسازی: ۵۰ درصد مصرف گازوئیل در حمل و نقل جاده ای صرف می شود که با احتساب کاهش ۱۰ درصدی حمل و نقل جاده ای به ریل، یک سوم در مصرف گازوئیل صرفه جویی خواهد شد.
وی افزود: میزان رفت و آمد سالانه سفر از حومه به مراکز شهرها، ۷ میلیارد است و یک میلیارد آن پیرامون تهران است که همه با ماشین سفر می کنند.
وی ادامه داد: در تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد تهران می شود که اگر بخواهید فقط جاده درست کنیم در واقعه سالانه رشد حدود ۱۵ درصد افزایش میزان خودرو داریم و باید به سمت صنعت ریل برویم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: باید تقسیم کار بین حمل و نقل ریلی و جاده ای داشته باشیم و مبادی ورودی کشور که عمدتا مرزهای دریایی هستند ۹۰درصد واردات و صادرات از این طریق است یعنی باید مسافت طولانی طی شود تا به دست مصرف کننده برسد.
آخوندی افزود: ما از کمسیون صنایع می خواهیم که مشکل تامین مالی ناوگان باری و مسافری که بومی سازی شده است را حل کنند و باید مدلی برای تامین مالی پیدا کنید.
وی گفت: خواهش مناز اعضای کمسیون ریلی این است که به حمل و نقل ریلی توجه شود.
آخوندی افزود: در توسعه معادن بیش از ۲۰۰ میلیون تن در سال افزایش بار داریم و بارها را می توانیم به سمت نظام لجستیکی ببریم.
وی ادامه داد: باید شبکه ریلی ایران را به همه مراکز ببریم و جمع آوری بار داشته باشیم.
آخوندی گفت: در شهر فرودگاهی امام خمینی فضای ۸۰۰ هکتار به عنوان مرکز لجستیک تهران قرار دادیم تا شرکت های حمل و نقلی در جنوب شرق فرودگاه امام خمینی ساکن شوند زیرا روزانه ۵ هزار کامین وارد تهران می شود و اگر کامیون ها به این محل برود دیگر وارد شهر نمی شود و از این محل مستقیم به بنادر جنوب و شمال می روند.
وی گفت: صنعت ریل در مصرف انرژی بسیار تاثیر گذار است بطوریکه ۵۰ درصد گازوئیل در حوزه حمل و نقل مصرف می شود که با احتساب کاهش ۱۰ درصدی حمل و نقل جاده ای به ریل، یک سوم مصرف گازوئیل را کاهش می دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سایر کشورها حومه جایی برای زندگی با کیفیت است اما در کشور ما حومه شهرها به زندگی بدون کیفیت تبدل شده زیرا ۲ ساعت زمان می برد تا فردی از حومه به شهر بیاید در اصل حومه شهرها به محل فقیر نشین تبدیل شده است.