به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه 14 مرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با مسکوت ماندن دو ماهه طرح اصلاح بند (الف) ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه گفت: در حال حاضر اولویت های کشور مباحث اقتصادی است، کنکوری ها امسال براساس قانون و قاعده ای که ما در برنامه ششم توسعه تدوین کرده ایم، درس خوانده، در کنکور ثبت نام کرده و در حال حاضر تعیین رشته می کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در این شرایط اگر بخواهیم قانون را اصلاح کنیم و سیستم امروز تعیین رشته در کنکور را تغییر دهیم، نظام فکری جوانان را مختل می کنیم.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی که از مجلس می شود، اظهار داشت: خانواده ها میگویند آیا مجلس کار دیگری ندارد که مدام در قوانین دست می برد. آنها حق دارند، در شرایطی که قرار است تعیین رشته کنند مجلس به دنبال تغییر در سهمیه بندی ایثارگران است.
وی ادامه داد: ترامپ را بی عقل و توافق با او را غیرقابل اعتماد میدانیم، قیاس مع الفارق است اما چگونه مردم به قوانین مجلس اعتماد کنند در شرایطی که هر بار نمایندگان آن را تغییر می دهند. به جوانان رحم کنید، به اندازه کافی نظام فکری آنها را برهم ریخته اید، اصلاح سهمیه بندی ایثارگران در کنکور را به دو ماه بعد موکول کنید تا شرایط جدید برای ثبت نام سال آینده ایجاد شود.
رحیمی جهان آبادی در مخالفت با مسکوت ماندن اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور بیان داشت: سرنوشت علمی کشور در انتظار این تغییرات است، اینکه افراد متخصص برای پزشکی و مهندسی انتخاب شوند، بسیار مهم است و این ایده که با امتیازات منفی افراد در دانشگاه ها قبول شوند را نمی پذیریم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: باید دایره انتخاب برای جانبازان گسترش یابد، اینکه افراد بر اساس درصد ایثارگری انتخاب رشته کنند، رویه درستی نیست و به نفع کشور نخواهد بود.
وی گفت: همه طرفدار و مدیون خانواده ایثارگران هستیم، اما چرا سهمیه بندی برای گروه های خاص در نظر بگیریم، این کار در هیچ جای جهان جایز نیست، باید اجازه دهیم خانواده ایثارگران با هر درصد جانبازی امتیاز لازم را داشته باشند، در عین حال حق کسانی که سهمیه ایثارگران ندارند نیز ضایع نشود.
نمایندگان مجلس پس از استماع نظرهای نمایندگان موافق و مخالف مسکوت ماندن طرح یک فوریتی اصلاح بند (الف) ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه، با این پیشنهاد با 80 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند و صحن علنی وارد جزئیات طرح مذکور شد.
کرباسیان در پاسخ به سوال نماینده بروجن: اجرای طرح جامع مالیاتی باعث افزایش چهار برابری درآمدها شده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی اجرای طرح جامع مالیاتی را عاملی در جهت افزایش چهار برابری درآمدها دانست که دستاورد فعالیت متخصصان کشور بوده است.
مسعود کرباسیان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 14 مرداد) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خدیجه ربیعی فرادنبه گفت: بی تردید اهداف این سامانه و طرح در سه بخش جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمدها، کاهش هزینه های وصول مالیاتی و افزایش رضایت مودیان تعریف می شود. خوشبختانه اجرای این طرح در این مسیر گام برداشته است.
وی در بیان میزان تطابق اجرای این طرح با اهداف تعریف شده، ادامه داد: اجرای این طرح باعث شد که در حوزه دولت الکترونیکی در دو سال متوالی به عنوان سازمان و طرح برتر در بین کل طرح های کشور معرفی شود.
کرباسیان یادآور شد: افزایش رضایت مؤدیان براساس نظرسنجی صورت گرفته درباره دولت الکترونیک، شناسایی مؤدیان جدید که بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان به منابع درآمد از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی افزوده است، مؤدیان جدید و کاهش رسیدگی با توجه به استفاده از مدیریت اریس به طرح های محدود شده 25 درصد مؤدیان و بقیه نیز در ارتباط با این مدیریت مورد ارزیابی قرار داده شده است.
وی تصریح کرد: از سال 1390 تاکنون که اجرای این طرح آغاز شده است، 28 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی به همراه داشته و در سال 96 نیز درآمد مالیاتی 96 هزار میلیارد تومان بوده است که نشان می دهد در پناه اجرای این طرح درآمدها چهار برابر افزایش داشته است.
وزیر اقتصاد با اشاره به وضع پیمانکاران خارجی تاکید کرد: هم اکنون در کشور پیمانکار خارجی وجود ندارد چرا که از حدود یک سال گذشته آنها خلع ید شده اند بنابراین این باعث افتخار است که بگویم در شرایط کنونی همه این اقدامات توسط تحصیلکردگان و متخصصان کشور انجام می شود و همین امر باعث خلع ید پیمانکاران شده و ضمانتنامه آنها نیز در حال ضبط است.
کرباسیان افزود: این درست است که یک کندی در سیستم وجود داشته که شاید ناشی از عدم اتکا به نیروهای داخلی بوده است همچنین استفاده از پیمانکاران خارجی به ارث رسیده است که نتوانسته اند با نیروهای داخلی تعامل مثبتی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مجلس در برنامه ششم توسعه تمهیداتی پیش بینی کرده است که وزارت ارتباطات نیز به عنوان عامل چهارم و ناظر در این موضوع همکاری داشته باشد که آنها می توانند این گزارش را تأیید کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: طرح جامع مالیاتی از چهار سامانه تشکیل می شود که عملا دارای 14 ماژور و 40 زیرسامانه بوده که تقریبا اجرایی شده است اما هنوز نهایی نشده و براساس زمانبندی صورت گرفته در حال اجرا و دنبال شدن است.
کرباسیان بیان کرد: چهار سامانه اصلی در اختیار پایگاه اطلاعاتی و مؤدیان مالیاتی است که می توان گفت در این پایگاه اطلاعاتی بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی واریز شده که به پرونده مؤدیان وصل شده است در نتیجه بعد از مراجعه هر مؤدی می توان به رکوردهای اطلاعاتی وی دسترسی پیدا کرد که این امر تأثیر بسزایی در استفاده از کاغذ دارد.
وی یادآور شد: این امر باعث شده است که سال گذشته 2 میلیون رکورد مالیاتی فاقد سوابق نظام مالیاتی شناسایی شود که وقتی اطلاعات را از بخش های مختلف بگیریم و در پرونده قرار دهیم اگر فردی فاقد پرونده باشد برای وی پرونده تشکیل می شود بنابراین از این طریق تاکنون 2 میلیون نفر شناسایی شده اند، همچنین 22 هزار فرار مالیاتی کشف شده است. ما از طریق این سامانه با 22 وزارتخانه، سازمان و بانک نیز اتصال داریم.
وزیر اقتصاد افزود: دومین سامانه خدمات الکترونیکی مالیاتی است که به این منجر شده که 4.5 میلیون یا 45 میلیون اظهارنامه به صورت الکترونیکی گرفته شود بنابراین هیچ اظهارنامه کاغذی در این سامانه گرفته نشده چرا که تمام مراحل ثبت نام، پرداخت تا اعتراض و شکایات هم به صورت الکترونیکی انجام شده است.
وی مطرح کرد: ما اگر بتوانیم سیستم موبایل محور را هم اضافه کنیم تا پایان سال جاری به سازمان ثبت هم وصل می شویم که از طریق آن مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارث نیز از طریق الکترونیک انجام خواهد شد.
وزیر اقتصاد افزود: سامانه سوم مدیریت فرایندهای درون سازمانی است که امسال 100 درصد عملیاتی می شود و این در حالی است که تاکنون تنها 30 درصد از آن عملیاتی شده بود بنابراین تحقق این مهم باعث می شود بتوانیم ارتباط با ارباب رجوع را نیز به صورت الکترونیکی انجام دهیم.
کرباسیان اظهار داشت: سامانه چهارم مدیریت ریسک و انتخاب الکترونیک برای حسابرسی است به این صورت که اگر 25 درصد از مؤدیان برای حسابرسی توسط سامانه انتخاب شوند و حدود 50 پارامتر و عامل تعیین می کنند که روی کدام یک از آنها باید متمرکز شویم.
وی با اشاره به وضعیت پیمانکاران خارجی که در سؤال ربیعی فرادنبه آمده است، تاکید کرد: انعقاد قرارداد با پیمانکاران خارجی در سال های 89 و 90 صورت گرفته است و بعد از اعمال تحریم ها مشکلاتی به وجود آمد که باعث شد به سمت استفاده از نیروهای داخلی حرکت کنیم بنابراین در شرایط کنونی پیمانکاران خارجی خلع ید شده اند و ضمانتنامه آنها نیز در حال ضبط شدن است بنابراین پیمانکار خارجی در کشور وجود ندارد ضمن اینکه این امر باعث شده است که برای عملیاتی کردن طرح های خود با اتکا به نیروهای داخلی پیش برویم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان ضمن تشکر از همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: امیدواریم که با تصویب قوانین مجلس بتوانیم مالیات ارزش افزوده صندوق فروش و مالیات مستقیم نیز در دستور کار قرار گیرد.
ربیعی در سؤال خود از وزیر اقتصاد: مصرف کاغذ در اجرای طرح جامع مالیاتی کاهش نیافته است
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس گزارش های ارائه شده وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال ۹۶ تنها ۱۵۰ اداره از سامانه جامع مالیاتی استفاده می کنند.
خدیجه ربیعی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 14 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از وزیر اقتصاد در زمینه اجرای طرح جامع مالیاتی اظهار داشت: هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه ریزی ها به گونه ای عمل کند که سوال در زمان خود مطرح شود و زمان آن نگذرد.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی یکی از ابرپروژه های وزارت امور اقتصادی و دارایی است که 11 سال از اجرای آن می گذرد و 37 پروژه در آن طراحی شده است، گفت: بارها قول تکمیل طرح در سال 95 داده شد، سازمان مالیاتی چگونه نیامده است توضیحاتی را در این خصوص ارائه کند؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه یکی از اهداف اجرای پروژه، افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی است، گفت: توضیحات وزیر کمّی است، برای اینکه ابهامات طرح برطرف شود، شفاف توضیح دهند که میزان مصرف کاغذ به چه میزان کاهش یافته؟ کدام فرایندهای مالیاتی اجرا شده؟ هزینه اجرای این طرح به صورت دقیق چه میزان است؟ نقش شرکت های خارجی و ابهامات امنیتی نرم افزار، میزان تحقق درآمدهای مالیاتی و اینکه از 37 یا 32 پروژه طرح چه تعداد از آنها تکمیل شده است؟
وی با تاکید بر اینکه استناد صحبت های من مباحث مطرح شده از جانب یکی از مدیران سازمان امور مالیاتی یعنی آقای نادر آریاست، عنوان کرد: طبق گزارش سال 96 که از طرف وزارت اقتصاد ارسال شد، تنها 150 اداره از سامانه استفاده می کنند و همچنین تنها 27 درصد از پرونده ها در سامانه یکپارچه بارگذاری شده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه داری نواقص جدی است، تصریح کرد: با اینکه 721 میلیارد تومان هزینه اجرای طرح شده، همچنان این طرح با چالش های جدی رو به روست.
ربیعی با اشاره به اینکه گفته می شود بیش از یک هزار میلیارد تومان برای طرح هزینه شده که 300 میلیارد آن برای خرید تجهیزات بوده است، ادامه داد: حسابرسان به صورتی دستی اظهارنامه ها را در سامانه ثبت می کنند، کاهش مصرف کاغذ یکی دیگر از اهداف اجرای پروژه بوده، اما مصرف کاغذ در سازمانه در مقایسه با سامانه های قدیمی بسیار بالاتر است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه از هوشمندی برخوردار نیست و نمی تواند فرارهای مالیاتی را کنترل کند، گفت: رضایت مودیان مالیاتی به این مسأله ختم شده است که اظهارنامهها به صورت الکترونیک ثبت میشوند.
وی با بیان اینکه تمام دنیا از طریق سامانه مالیاتی به سیستم پولشویی می رسند، آیا می توان این انتظار را از طرح جامع مالیاتی داشت تصریح کرد: این طرح جز لطمه به بیت المال نتیجه دیگری ندارد و ما به همین دلیل نگرانیم.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی درپایان خاطرنشان کرد: هیچ شرکت ایرانی در مناقصه شرکت نکرده، آیا در کشور چنین شرکتی وجود نداشته است؟ وجود شرکت های خارجی جای سوال دارد و ما در زمینه امنیت کشور دغدغه داریم.
مجلس از پاسخ وزیر اقتصاد قانع نشد
نمایندگان مجلس از پاسخهای وزیر اقتصاد در خصوص اجرای پروژه ملی طرح جامع مالیاتی قانع نشدند.
نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز در جریان رسیدگی به سوال نماینده بروجن از وزیر اقتصاد، با 106 رای موافق، 52 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر توضیحات وی را قانع کننده ندانستند.
زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش رسیدگی به سوال را قرائت کرد و گفت: نماینده سوال کرده است که علت اجرانشدن پروژه ملی طرح جامع مالیاتی پس از گذشت بیش از ۱۱ سال چیست و نقش شرکت های مشاور خارجی در این خصوص چگونه بوده است؟
وی ادامه داد: در اجرای ماده (۲۰۹) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال فوق در جلسه روز دوشنبه مورخ 25/10/1396 کمیسیون اقتصادی، با حضور نماینده محترم سؤال کننده و وزیر محترم مطرح شد. در ابتدا خانم ربیعی سؤال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی را مطرح و بیان داشت که علت عدم اجرای پروژه ملی طرح جامع مالیاتی، با توجه به اهمیت مالیات در کشور پس از گذشت بیش از ۱۱ سال چیست و نقش شرکتهای مشاور خارجی در این خصوص چگونه بوده است و چقدر هزینه برای این طرح صرف شده و در چه مرحله ای است؟
این نماینده مردم در مجلس اظهار داشت: در ادامه جلسه کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد برای من این سؤال مطرح است که اگر این طرح توسط جوانان کشور انجام میگرفت الان باید پاسخگو بودم، اگر هم به خارجی ها واگذار می شد باز هم باید پاسخگو باشم در این پروژه که یکسری از جوانان مملکت در حال انجام آن هستند و این پروژه در سازمان جهانی گمرک دارد مطرح می شود الان باید بیایم و پاسخگو باشم!
سعیدی تاکید کرد: وزیر در جلسه کمیسیون اقتصادی ادامه داد که در مورد این سیستم نیز می توانم یک ماه دیگر به صورت کامل نظر بدهم. جلساتی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت پذیرفته چون مطابق برنامه ششم توسعه وزارت مذکور مسئول نظارت بر این کار بوده و خوشبختانه کارهای خوبی صورت پذیرفته است. متاسفانه در زمان انعقاد قرارداد به تحریمها برخورد کردیم که مشکلاتی ایجاد کرد و منجر به این شد تا مسئولان اقدامات دیگری را انجام دهند در این مورد نیز آقایان طریقت و پناهی توضیحات تکمیلی را ارائه خواهند کرد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی بیان داشت: همچنین خانم ربیعی اظهار داشت که در زمان تحریم یکسری رایانه و تجهیزات مورد نیاز در مقاطع مختلف وارد کشور شده است لطفا وضعیت کشور را در حال حاضر به صورت شفاف بیان کنید.
سعیدی ادامه داد: در ادامه آقای طریقت به نمایندگی از وزیر محترم ادامه داد در ابتدا میخواهم تعریف واحدی از طرح جامع داشته باشم این طرح یک تغییر رفتار بر مبنای فناوری اطلاعات است این یک تغییر پارادایمی است که معمولا هم مشکلات زیادی به همراه دارد که البته کمترین اشکال آن در حوزه فناوری است این تغییرات شامل ساختار، فرآیند، نیروی انسانی و فناوری است که طبیعتا نیازمند زمان خواهد بود که در همه جای دنیا نیز اثبات شده است.
در سال ۱۳۸۹ قرارداد طرح برای ساخت اپلیکیشن که در واقع قلب نرم افزار است قطعی شد در ارتباط با ۳۲ پروژه توسط شرکت دی پویت پیش بینی شده بود تعدادی از آنها کاملا به اتمام رسیده و تعدادی از آنها نیز در دست اقدام است ولی این بدان معنا نیست که طرح تمام شده یا به اتمام نرسیده است. نرم افزار اصلی قسمت های عمده آن ساخته شده است البته به دلایلی، بخشی از فرایندها تغییر یافته بطوری که لایحه تقدیمی مؤدی محور است ولی خروجی آن از مجلس شورای اسلامی پرونده محور است که خود باعث تغییر بسیاری در فرآیندها است.
سعیدی گفت: در جلسه مطرح شد که در ارتباط با پروژه های زیرساخت در استانها جداگانه تقدیم می شود که البته قسمت اعظم آن انجام پذیرفته است و قسمتهایی نیز با توجه به تغییرات اتفاق افتاده در تخصیص ها به تعویق افتاد. الان کلا زیرساخت ۱۰۰ اداره آماده است، در بخش پایگاه که قلب اقدامات است اطلاعات مؤدیان برگرفته از اطلاعات دقیق اقتصادی مرتبط که در حوزه های مختلف دیگر شکل می گیرد بوده و فقط بخشی از آن در سازمان مالیاتی است. نماینده وزیر در نشست کمیسیون اقتصادی توضیح داده است که اطلاعات بخش اظهارنامه و بخش های دیگر در بانک ها، شهرداریها، وزارت صنعت، معدن و تجارت تکمیل می گردد. الان خوشبختانه این پایگاه با ثبت ۹۰۰ میلیون رکورد یکی از بهترین پایگاه هاست که البته نقص این پایگاه در تأمین و تغذیه اطلاعات است و هم اکنون توانایی حسابرسی مبتنی بر ریسک را برای ما فراهم ساخته است. امروز می توانیم عملیات کنترل حسابرسی متقابل را نیز انجام دهیم در مورد مؤدیان پر ریسک نیز، تلاش بر این است که بتوانیم از این پایگاه کمک بگیریم.
سعیدی بیان داشت: همچنین عنوان شد در حوزه بعدی که مهم است بحث خدمت به مؤدیان است، امروز ۱۸ خدمت را با کمک ۲۶ سامانه به صورت الکترونیک انجام می دهیم و تلاش داریم ارتباط مؤدیان با حوزه حسابرسی و ممیزی به حداقل برسد که البته قابل حذف نیست. الان تمامی اظهارنامه ها، الکترونیکی مبادله می شود. مطمئن باشید که این طرح بزرگترین طرح تغییر تحول است در خصوص پیشرفت طرح در حوزه های مختلف از پیشرفت ۱۰۰٪ تا کمتر از ۹۰٪ پیشرفت این اتفاق افتاده است، یعنی بین ۸۰ تا ۹۰٪ و این پروسه ادامه دارد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی یادآور شد: آقای پورابراهیمی در زمان رسیدگی به این سوال اعلام کرد که وزیر اقتصاد وضعیت و اقدامات خود را در این ۳۲ پروژه به تفکیک به کمیسیون اعلام کند. وی همچنین تاکید کرد که باید جایی که کاری از دست مجلس بر می آید اعلام کنید تا ما ورود کنیم بخشی هم لینک ارتباطی سایر دستگاه ها با سازمان است. می خواهم در بخش مرتبط به سازمان، به ما گزارش ارائه کنید (در این ۳۲ پروژه) و همچنین پاسخ دهید که این پروژه کی به اتمام می رسد؟ می دانیم که بخشی از فرار مالیاتی به دلیل عدم استقرار سامانه جامع نظام مالیات کشور است زمان را مشخص کنید و نیازهای بودجه ای را بیان کند.
سعیدی گفت: آقای طریقت در ادامه اظهار داشت بررسی ها نشان میدهد که این طرح جامع، نقش زیادی در روند ماموریت سازمان داشته است و بخش های زیاد آن عملیاتی شده است امروزه بسیاری از ظرفیت های ممیزی و حسابرسی مبتنی بر اطلاعات طرح جامع است بسیاری از رضایت ها ایجاد شده و بسیاری از تخلفات جلوگیری شده و این قطعا از ظرفیت های طرح جامع است. اما اینکه به نقطه مطلوب رسیده باشد اینگونه نیست؛ البته عمده ترین انتظارات از طرح جامع جلوگیری از فرار مالیاتی است. طرح جامع فقط یک ابزار است برای کمک به سازمان جهت رسیدن به اهداف.
نماینده مردم مبارکه در مجلس دهم بیان داشت: در ادامه نشست مطرح شد که از مهمترین اشکالات در اجرای این طرح بحث تحریم ها است که البته باعث انتقال به داخل گردیده که این از اتفاقات خوب است. الان اتمام ساخت توسط خود سازمان صورت می پذیرد. ما کمتر از یک هفته گزارش و پیشرفت را به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم داد. البته این را هم باید اذعان داشت که ماموریت سایر دستگاه ها خیلی شفاف نیست. پورابراهیمی همچنین مطرح کرد نشستی با آقای وزیر، خانم ربیعی و کمیسیون تشکیل شود تا اگر ظرف یک هفته مسیر حرکت قانع کننده بود موضوع منتفی است و در غیر اینصورت سؤال به صحن برود. در پایان خانم ربیعی با عنایت به مطالعه گزارش سازمان امور مالیاتی کشور و طی مرقومه ای اعلام کردند سؤال مذکور جهت طرح در صحن علنی به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال گردد، از رو این کمیسیون اقتصادی مستند به بند (۳) ماده (۲۰۹) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال شد.
نماینده تهران: درباره سوالم از وزیر اقتصاد، تحقیق و تفحص را دنبال می کنم
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: درباره سوالم از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص حسابهای قوه قضائیه، تحقیق و تفحص را دنبال می کنم.
محمود صادقی در نشست علنی امروز در جریان رسیدگی به سوال خود از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی پس از استماع توضیحات وی، سوال را به رأی نگذاشت و اعلام کرد در این خصوص تحقیق و تفحص را دنبال میکند.
زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح گزارش این سوال به عنوان آن اشاره کرد و گفت: سوال درباره مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب های سپرده توسط قوه قضاییه و تعداد حساب ها، صاحبان حساب ها، مبالغ واریز شده و سود حاصله و موارد مصرف آن بود.
نماینده مردم مبارکه با اشاره به طرح این سوال در کمیسیون اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد وقت، تصریح کرد: در نهایت نماینده تهران از پاسخ های وزیر وقت قانع نشد و سوال برای طرح در صحن علنی به هیات رئیسه ارسال شد.
وی افزود: بعد از تغییراتی در دولت، وزیر جدید (کرباسیان) مجددا به کمیسیون احضار شد و به علت حضور نیافتن وی ، نماینده سوال کننده از انصراف خودداری کرد و سوال به صحن علنی ارجاع شد.
پزشکیان در واکنش به اظهارات صادقی: نباید تمامی قضات کشور را زیر سوال برد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر ساختار و سیستمی اشکالاتی وجود دارد، گفت: نباید تمام قضات کشور را زیر سوال برد.
مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز در واکنش به اظهارات محمود صادقی نماینده تهران گفت: صحبت هایی که از پشت تریبون مجلس شورای اسلامی گفته می شود، نباید به گونه ای باشد که کل قضات زحمتکش کشور زیر سوال بروند.
وی ادامه داد: در هر ساختار و سیستمی اشکالاتی وجود دارد. اینکه گفته شود تمامی قضات به یک شکل عمل می کنند، منطقی نیست.
نماینده مردم تبریز با اشاره به اینکه ادبیاتی که به کار می برید، باید حساب شده و دقیق باشد، ادامه داد: نوع گفت وگو از پشت تریبون نظام جمهوری اسلامی با این ادبیات قابل قبول نیست. قضات شریفی در کشور وجود دارند که با حقوق کم زندگی می کنند، اگر 4 نفر تخلف می کنند، نباید تمامی آنها را با یک نگاه ببینیم.
انصراف حسن کامران از سؤال خود از وزیر دادگستری
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی انصراف حسن کامران از طرح سؤال خود از وزیر دادگستری را اعلام وصول کرد.
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 14 مرداد) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده را به این شرح قرائت کرد:
- انصراف حسن کامران نماینده اصفهان از طرح سؤال خود از وزیر دادگستری درخصوص بحث بسته شدن قهوه خانههای استان اصفهان؛
- استرداد طرح استفساریه درخصوص حسابرسی و رسیدگی به همه حساب ها و درآمدهای ارزی و سایر دریافتی ها، پرداختی ها و صورت های مالی شهرداری ها توسط دیوان محاسبات کشور به حساب مالی این دیوان.
پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعد؛ ۱۶ مرداد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی را به صدا درآورد.
مسعود پزشکیان گفت: جلسه بعدی مجلس سه شنبه 16 مرداد با ادامه دستور کار هفتگی برگزار میشود.