معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته تنها دولت، شهرداری و بخش خصوصی این برنامه را تدوین و ارائه می دادند، درحالی که ما در این دوره مردم را به عنوان یک رکن اصلی اعلام و تسهیل گران را رابط خود با آن ها قرار دادیم.
عشایری ادامه داد: جمع بندی نظرات و پیشنهادات ارائه شده در این جلسات برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که قصد داریم با اصلاح برنامه بازآفرینی به بهبود فرآیند اجرایی و کیفیت دهی به برنامه کمک کرده و به نتایج بهتری دست یابیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح تجارب گذشته در حوزه بازآفرینی بافت های ناکارآمد بیان کرد: نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده که پیش از این شکلی کالبدی داشته و رویکرد آن از بالا به پایین بود در این دوره اصلاح و محوریت آن از طرح محوری به محله محوری تغییر یافت.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی را برنامه و تجربه دوم اجرایی در سنوات گذشته در این مناطق عنوان کرد و افزود: این برنامه ازجانب شرکت عمران و بهسازی سابق با همکاری بانک جهانی اجرایی شده و رویکردی اجتماعی داشت که متأسفانه به دلیل اعمال تحریم های گوناگون در نهایت منتج به خروج بانک جهانی در اواسط اقدامات از برنامه شده و پروژه ها ناقص ماند.
وی طرح مسکن مهر را به عنوان برنامه و تجربه سوم در حوزه ساماندهی بافت های ناکارآمد اعلام کرد و افزود: این طرح که رویکرد آن پروژه محوری مطلق و حاصل از ورود مستقیم دولت به ساخت و ساز بود نیز در نهایت نه تنها نتیجه خوبی به همراه نداشت و مشکلی از این بافت ها حل نکرد بلکه ایرادهای جدی را نیز به همراه داشت.
این مقام مسئول جایگزینی رویکرد محله محوری به جای پروژه محوری، بکارگیری رویکرد پایین به بالا در عوض استفاده از حاکمیت دستوری و همچنین توجه جدی به مشارکت مردمی را سه نتیجه اصلی از بررسی تجارب گذشته در این حوزه اعلام کرد و افزود: به اعتقاد ما توسعه اجتماعی تنها با مشارکت مردم اتفاق می افتد، مشارکتی که تنها با رشد آگاهی عملیاتی شده و برای تحقق آن نیز شبکه سازی و نهادسازی امری ضروری به شمار می رود.
به گفته عشایری توجه به خواسته های اصلی مردم و اتخاذ تصمیمات دولتی در این راستا با نهادسازی و تشکیل گروه های مردمی و فراهم آوردن ابزارهای لازم از ارکان قابل توجه در این برنامه محسوب می شوند که تا کنون نیز به مرحله اجرا رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این تغییر رویکرد ناشی از تجربه ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی در سطح ملی و بین المللی بود که مدت ها ازجانب متخصصان کشور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
وی همچنین اضافه کرد: ما در این برنامه با جمع بندی تمامی نظرات و تبدیل آن به یک برنامه تلاش کردیم تا از هرگونه ناهماهنگی جلوگیری کرده و برنامه ای تحت عنوان برنامه اقدام مشترک بازآفرینی محله را تهیه کردیم.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تأکید براینکه تمامی نقش ها، سهم ها و فعالیت های افراد و ارگان ها در این برنامه اقدام مشترک مشخص شده است گفت: در گذشته تنها دولت، شهرداری و بخش خصوصی این برنامه را تدوین و ارائه می دادند، درحالی که ما در این دوره مردم را به عنوان یک رکن اصلی اعلام و تسهیل گران را رابط خود با آن ها قرار دادیم، تسهیل گرانی که از جنس مردم بوده و خواسته های عمومی آن ها را در کالبد مهندسی به برنامه ای واحد و مشخص در جهت بازآفرینی محله تعریف می کنند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان از تفکیک وظایف دولت ملی و محلی و بخش خصوصی در محلات هدف در این برنامه خبر داد و گفت: در این برنامه تأمین خدمات عمومی اعم از خدمات روبنایی و زیربنایی برعهده دولت و شهرداری و همچنین نوسازی مسکن برای توسعه گران و بخش خصوصی تعریف شده است که خوشبختانه تمامی ابزارهای حقوقی و مالی لازم در این حوزه نیز مشخص و ارائه شده است.