معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی فرعی و آنتنی برای اتصال معادن، مراکز صنعتی و مراکز بار در سطح کشور به شبکه سراسری راه آهن ایران در دست ساخت است که ظرف چهار سال آینده تکمیل می شود.
وی ادامه داد: ساخت خطوط ریلی حومه ای و افزایش آنها به دو تا چهار خط راه آهن در اطراف کلانشهرهای تهران، مشهد، اهواز و شیراز نیز در دستور کار است. بر این اساس تاکنون اقداماتی جدی در تهران انجام شده و تا پایان امسال خطوط ریلی حومه ای تهران - هشتگرد، گرمسار - هشتگرد و تهران - اسلام شهر به بهره برداری می رسد.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران به ساخت خطوط ریلی دوم برای افزایش ظرفیت حمل و نقل راه آهن کشور اشاره و بیان کرد: امیدواریم امسال خط دوم مسیر ریلی و پررفت و آمد بافت - زرین شهر که حمل بار در آن انجام می شود نیز بهره برداری شود. در این چارچوب خطوط دوم راه آهن در مسیر ریلی طبس و قزوین - زنجان نیز تا سال آتی ساخته می شود.
وی تراکت بندی، سیگنالینگ و علائمی کردن خطوط ریلی را دیگر پروژه زیربنایی راه آهن ذکر و بیان کرد: این مهم امسال در محدوده راه آهن بافت تا بندرعباس، تهران - قم و خطوط ریلی حومه ای و دو خطی کشور اجرا می شود.
یزدانی افزود: پیش از این علائمی کردن خطوط راه آهن در مسیر تهران - مشهد انجام شده و با اجرای آن در سایر خطوط ریل کشور امکان سیر بیش از یک قطار در محدوده بین دو ایستگاه فراهم می شود.
وی در ادامه، اتصال شبکه ریلی ایران به مرزهای بین المللی را از دیگر سرفصلهای فعالیت راه آهن اعلام و بیان کرد: اتصال راه آهن ایران به افغانستان از طریق مسیر ریلی خواف - هرات طی ماههای آینده انجام می شود. عملیات اتصال ریلی ایران از مرز شلمچه به راه آهن عراق هم از طریق یک پل و ساخت خط آهن شلمچه - بصره امسال آغاز می شود.