معاون آموزشی وزیر علوم: حدود ۶۴ درصد شرکت کنندگان در کنکور در گروه علوم تجربی هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که چرا میان تعداد دانش آموزان و نوع انتخاب رشته آنان تناسب لازم وجود ندارد، افزود: بخش مهمی از این موضوع به آموزش و پرورش و بخش کمتر به آموزش عالی برمی گردد.
وی با بیان اینکه امسال یک میلیون و 263 هزار نفر، ظرفیت پذیرش دانشجویان در کشور بوده است، افزود: از این تعداد حدود 500 هزار نفر پذیرش می شوند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش عالی امکانی را فراهم کرده که دانش آموزان گروه علوم تجربی بتوانند رشته های گروه های علوم ریاضی و انسانی را هم انتخاب کنند و این موضوع شانس قبولی این دانش آموزان را افزایش می دهد.
وی افزود: بعد از رشته های پزشکی و دندانپزشکی بیشترین پذیرش را برای دانشگاه فرهنگیان داریم زیرا شغل آنها تضمین شده است.
شریعتی با بیان اینکه امسال در دانشگاه فرهنگیان 25 هزار دانشجو را پذیرش می کنیم، اضافه کرد: از امسال دانشگاه هایی که متقاضی ایجاد رشته هایی در حوزه علوم پایه و یا مهندسی هستند حتماً از آنها پیوست شغلی خواهیم خواست به این معنی که بطور قطعی ضمانت شغلی داشته باشند یا گزارش توجیهی داشته باشند که بر مبنای آن نیاز بازار مشخص باشد.
وی گفت: برای حذف کنکور راهی جز همراهی و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش نداریم و او باید ساز و کار لازم را بگونه ای فراهم کند که دانش آموزان علاقمند به رشته های پر متقاضی بتوانند کارنامه یکپارچه ای در سطح کشور داشته باشند که ملاک عمل باشد .
شریعتی افزود: در دهه 60 ، شانزده دانشگاه در حوزه پزشکی فعال بودند اما اکنون این رقم بیشتر شده است اکنون جمعیت دانشجویی کشور در حوزه علوم پزشکی حدود 200 هزار نفر است در حالی که در حوزه غیرپزشکی بالغ بر 4 میلیون نفر است و در حوزه غیرپزشکی بالغ بر 80 هزار نفر هیئت علمی داریم در حالی که در حوزه پزشکی 22 هزار نفر هیئت علمی داریم.
وی اضافه کرد: مدیریت یکپارچه بر نظام آموزش عالی مزایای زیادی دارد اما ما آنها را پراکنده کردیم.
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با حضور در این برنامه گفت: خانواده، مدرسه و مؤسسات کنکور و اجتماع موجب می شوند گرایش دانش آموزان به انتخاب رشته علوم تجربی بیشتر باشد.
وی با بیان اینکه 48 درصد دانش آموزان در گروه علوم تجربی هستند و 21 درصد در گروه علوم ریاضی و 31 درصد در گروه علوم انسانی هستند افزود: دانش آموزان تحت تأثیر عوامل فوق، تضمین شغلی، درآمد مناسب و جایگاه اجتماعی مناسب را در نظر می گیرند.
حریرچی اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزانی که گروه علوم تجربی را انتخاب می کنند به رشته های پزشکی، علاقه و استعداد مربوط و تحمل سختی های مربوط به آن را ندارند و این موضوع موجب نبود توازن می شود.
وی افزود: امسال حدود 64 درصد شرکت کنندگان در کنکور در گروه علوم تجربی شرکت کردند در حالی که 10 و 2 دهم درصد ظرفیت مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی است و کمتر از یک و نیم درصد مربوط به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی گفت: پارسال از 590 هزار شرکت کننده در کنکور گروه علوم تجربی، 200 هزار نفر انتخاب رشته نکردند .
حریرچی افزود: با این کار رشته های علوم انسانی از جمله مدیریت ، سیاست ، اقتصاد و حقوق که جزو رشته های مادر هستند و رشته های فنی و مهندسی هم خالی می مانند.
وی اضافه کرد: امسال 91 هزار صندلی در گروه علوم ریاضی و 104 هزار صندلی در گروه علوم انسانی در دانشگاه های دولتی بجز دانشگاه های آزاد اسلامی خالی می ماند.
حریرچی گفت: 95 درصد پزشکان و پرستاران و رشته هایی مانند علوم آزمایشگاهی شاغل هستند و این تضمین شغلی و جایگاه اجتماعی و بالاتر بودن درآمد پزشکان از سایر گروه ها از جمله علل انتخاب رشته گروه علوم ریاضی توسط دانش آموزان است.
وی با اشاره به سختی های شغل پزشکی گفت: اکنون 15 هزار پزشک فارغ التحصیل داریم که برای هر نفر 10 ها میلیون تومان هزینه کردیم پزشک شوند اما آنان بعد از اینکه شماره نظام پزشکی خود را دریافت کردند حتی یک بار به سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه نکردند.
وی ادامه داد: تعدادی از آنان در خارج از کشور هستند و تعدادی هم به شغل های دیگر مشغول هستند.
وی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب ظرفیت دانشجویی در رشته پزشکی 700 نفر بود و اکنون این رقم به 6 هزار و 500 نفر رسیده است اما این میزان با افزایش 10 برابری هنوز پاسخگوی اشتیاق دانش آموران برای تحصیل در این رشته نیست .
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه های غیرمعتبر خارجی تحصیل می کنند ادامه داد: در یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی در یک ساختمان 2 هزار متری، 800 دانشجوی دندانپزشکی ایرانی در حال تحصیل هستند. در یکی از کشورهای همسایه در سال جاری 550 نفر در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شدند.
وی افزود: بر اساس رتبه اعتبارسنجی بین المللی فقط 700 دانشگاه بین المللی معتبر را که در سطح دانشگاه های داخل کشور هستند را می پذیریم.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی گفت : در شاخص های توسعه انسانی، شاخص های بهداشتی و درمانی ما در رأس قرار دارد و یکی از علل آن ادغام آموزش در بهداشت و درمان است و سیاست های کلی سلامت هم بر این مبناست.
وی با بیان اینکه 2 و 75 صدم مشاغل کشور در حوزه سلامت و 3 و 45 صدم درصد در حوزه پشتیبانی های سلامت است، افزود: در کشورهای توسعه یافته 10 و نیم درصد مشاغل و در نروژ و دانمارک 18 و 9 دهم و 19 و 4 دهم درصد مشاغل در حوزه سلامت است.
حریرچی اضافه کرد: 20 شغل از 30 شغل پر رشد و توسعه یابنده در آمریکا در حوزه سلامت است.
وی افزود: خانواده ها و سیستم اشتغال کشور باید شغل های تضمین شده را ایجاد کند تا جنبه مثبت علاقه به رشته های حوزه سلامت را پوشش بدهیم و این نیاز به سرمایه گذاری دارد.
مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه هدایت تحصیلی موضوع تازه ای در نظام آموزش و پرورش نیست، گفت: در سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش در سال های اخیر به طور جدی به این موضوع ورود کرده است و اقدامات خوبی شکل گرفته است اما انتخاب رشته نیاز به الزامات و امکاناتی دارد که آموزش و پرورش به تنهایی از عهده آن برنمی آید.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش سه سال پیش برای نخستین بار در اولین استقرار پایه دهم بر مبنای نظام جدید، بحث هدایت تحصیلی را به صورت جدی پیگیری کرد.
شکوهی افزود: عملکرد تحصیلی دانش آموز و نظر او و نظر معلمان دروس متوسطه اول و نظر مشاور و نظر والدین و آزمون های مشاوره ای در انتخاب رشته دانش آموز مؤثر بود.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش امسال برای 3 میلیون دانش آموز متوسطه اول، پرونده الکترونیکی مشاوره ای تشکیل داده است که استعداد، توانایی، رغبت، ارزش ها و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان بر اساس آن سنجیده می شود.
وی افزود : شورای عالی آموزش و پرورش، آموزش و پرورش را موظف کرد که روند هدایت تحصیلی به گونه ای پیش رود که شاخص توزیع متوازن دانش آموزان ما حدود 48 درصد فنی و حرفه ای و کار و دانش و 52 درصد در شاخه نظری باشند.
شکوهی اضافه کرد: امسال در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش روند افزایشی داشتیم.
وی افزود: آینده شغلی در انتخاب رشته دانش آموزان تأثیر زیادی دارد.
علی اسفندیار استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره بی انگیزگی دانش آموزان برای ورود به رشته های علوم پایه گفت: در مقطعی تعداد متقاضیان رشته های تجربی و ریاضی یکسان بود اما اکنون فقط یک چهارم دانش آموزان، متقاضی رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه هستند.
وی ادامه داد: آینده شغلی یکی از علل این موضوع است.دلالان کنکور، مدرسه و خانواده در شکل گیری ذهنیت دانش آموزان در این باره موثر است و تحت فشار آن ها رشته های تجربی و پول سازتر را انتخاب می کنند.
اسفندیار افزود: آموزش و پرورش ، آموزش عالی و جامعه و نیاز شغلی باید هماهنگ باشند تا این مشکل برطرف شود.