به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما ، وحید حسینی در نشست خبری اقدامات این کارگروه گفت: در موضوع آلودگی هوا مصوبات متعدد داریم. اینها راپیگری کردیم و از نهادهای مربوطه دعوت کردیم و وظایفشان را پیگیری کردیم و کمیتههای تخصصی را تشکیل دادیم.
وی افزود: پنج جلسه کارگروه تا کنون داشتهایم و کمیتههای تخصصی هم ۲۲ جلسه داشتهاند. برای نمونه برای کیفیت سوخت با تمرکز بر سوخت نفتگاز یورو ۴ پنج جلسه کمیته تخصصی داشتیم.
حسینی ادامه داد: برای بحث سوخت دیزل یورو ۴ پیگیری خوبی انجام شد و الان در ۱۶۰ جایگاه کل کشور توزیع انجام میشود. کار سختی هم بود چون به جای توزیع با خط لوله ناگزیر باید با کامیون منتقلش میکردیم. اما منجر شده تمام خودروهای مجهز به سوخت استاندارد در کل کشور دسترسی داشته باشند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: در کمیته موتورسیکلت برقی که مسئول اش وزارت صنعت معدن تجارت بوده متأسفانه هیچ دستاوردهای نداشتهایم. در کمیته سیاهه انتشار قرارداد ، همکاری سازمان محیط زیست و کنسرسیومی از دانشگاههای برتر کشور منعقد شده است.
حسینی ادامه داد: در کمیته نوسازی ناوگان عمومی جلسات متعدد داشتیم اما متأسفانه کار پیش نمیرود که به شرایط کشوروابسته است و ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران و ۷۰ هزار تاکسی فرسوده در کل کشور داریم.
وی تأکید کرد: موضوع اسقاط موتورسیکلتها با فشار سازمان محیط زیست منجر به این شد که کاربوراتوریها حذف شده و اگر اینهایی که در انبار و … هست ، هم تمام شود از اینها خلاص میشویم.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا درباره دیزلیها نیز گفت: همه دستگاههای ذیربط را دعوت کردیم. همه خودروهای مربوط به شهرداری ها باید فیلتر میگذاشتند اما بهانههای رنگارنگ شنیدیم و انجام نشده است. البته این مصوبه دولت است و سازمان اجازه نخواهد داد این وسایل نقلیه بدون رسیدن به سطح مطلوب آلایندگی در شهرها تردد کنند. مصوب ۱۳۹۳ هیئت وزیران کلیه خودروهای حمل و نقل عمومی کشور باید به فیلتر ذرات مجهز شوند و این از وظایف سازمان شهرداری ها و وزارت کشور است.
حسینی تصریح کرد: در بحث معاینه فنی وارد موضوع نظارت شدیم. نمایندگان سازمان محیط زیست در استانهای کشور در حال گذراندن دورههای آموزشی در تهران هستند که چگونه باید مراکز معاینه فنی را بازرسی کنند. به این ترتیب سازمان به طور مستقیم وارد بازرسی مراکز معاینه فنی میشود. برای ما مهم است که همه مراکز معاینه فنی کشور به سطح مطلوبی که الان در تهران داریم برسند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: بازرسی ۱۶ مرکز معاینه فنی سنگین استانهای البرز و تهران توسط سازمان راهداری و ستاد معاینه فنی در دستور کار قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: پیشنهاد اصلاحات در قانون هوای پاک را مطرح کردهایم. ما همچنان بر معافیت معاینه فنی دو ساله اصرار داریم اگرچه در قانون آمده ۴ سال اما حتماً مجلس باید این را اصلاح کند. همچنین خودروساز باید قطعات مرتبط با آلودگی هوا همچون کاتالیست را مدت بیشتری ضمانت یا گارانتی کند چرا که الان خودروساز دو سال گارانتی کرده اما معاینه فنی ۴ ساله است و بنابراین مالک خودرو نخستین باری که به معاینه فنی مراجعه میکند اگر خودرو مردود شود باید از جیب خودش پرداخت کند.
حسینی به راهاندازی وبسایت اطلاعرسانی دبیرخانه کارگروه به نشانی dabir.doe.ir نیز اشاره کرد و گفت: این وبسایت کاملاً به روز است. اسم دستگاههای مسئول هم آمده و وظایفشان مشخص شده و عملکردشان هم نشان داده شده است. این خیلی خیلی کار رسانهها و مردم راحت میکند که مطالباتشان را پیگیری کنند. دسترسی به همه مصوبات و آییننامهها و مقررات هم در این وبسایت فراهم است.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: یکی از آفتهای بد دستگاههای دولتی نامهنگاری است که در نامهای مینویسند «در حال انجام است» یا مانند این، این در عمل باید دیده شود.
حسینی با ارائه آماری از تعداد مصوبات مربوط به هر دستگاه و تعداد انجام شده آنها گفت: البته باید در نظر داشت مصوبات وزنهای مختلفی دارند. مثلاً توزیع سوخت یورو ۴ کار خیلی بزرگ و دشواری بود که انجام شد.
وی با برشمردن چالشهای پیش روی کارگروه ادامه داد: برخی نهادها با دستگاه مسئول همکاری نمیکنند. مثلاً اجرای طرح LEZ با مشکلات عدم ارتقای زیرساختهای مورد نیاز و اجرای طرح در کلانشهرها توسط پلیس راهور مواجه است.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: برخورد سلیقهای مشکل بعدی ماست. مصوبه دولت داریم اما مدیر میگوید من این مصوبه را دوست ندارم و با تغییر مدیران هم این سلیقهها عوض میشود. مثالش وزارت کشور است که در موضوع نصب فیلترها میگوید شنیدهایم این فیلترها خوب نیست و کار نمیکند. وقتی مصوبه داریم «شنیدن» که ملاک نیست.
حسینی ادامه داد: اجرای ناقص و غیرکاربردی مصوبات هم مشکل بعدی است. مثلاً وزارت صنعت معدن و تجارت به ارائه برنامه جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با برقی و توسعه تولید و عرضه موتور سیکلت برقی موظف بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال از فروردین ماه پاک، کار را آغاز کردهایم و امیدواریم در آبان ماه با آلودگی کمتری رو به رو باشیم. البته امسال هم وضعیت آلودگی هوا خوب نیست و اولین بار است که در کشور این همه روز آلوده به دلیل آلاینده سمی ازن داشتهایم و دلیلش هم تابش بیشتر خورشید است. تا همین جا ۲۶ روز ناسالم داشتهایم که پارسال تا اینجا ۱۵ روز بوده است. پارسال تنها ۳ روز ازن آلاینده شاخص بوده است اما امسال ۱۵ روز ازن آلاینده اصلی بوده است.