اقتصاد هر کشوری برای شکوفایی و برون رفت از مشکلات پیش رو نیازمند راهیابی به بازارهای خارجی علاوه بر تأمین بازارهای داخلی است.
برای نیل به این هدف که از آرزوهای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی بود امروز سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که چند روزی است در ایران حضور دارند میهمان فعالان اقتصادی بخش خصوصی بودند نشستی که وزیر امور خارجه نیز برای سومین بار در طی هفته های اخیر خود را به جمع این فعالان رساند و از این فرصت برای نشانه گرفتن اعتیاد تحریمی آمریکا استفاده کرد.
آقای ظریف آمریکا را دچار اعتیاد تحریم دانست و گفت: این طور نیست که فقط ما هدف تحریمی آمریکا بوده باشیم بلکه بیشترین تحریم ها علیه بیشترین کشورها در سال های اخیر ازجانب آمریکا اعمال شده است اما ما کاری خواهیم کرد که آمریکا این اعتیاد را ترک کند البته بیشتر کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که آمریکا باید این اعتیاد را کنار بگذارد.
وزیر امور خارجه در این نشست البته دستگاه دیپلماسی را تسهیل گر فعالیت های فعالان اقتصادی در خارج از کشور دانست و افزود: وظیفه ما در وزارت امور خارجه، معاونت اقتصادی و به ویژه در سفارتخانه ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور این است که بتوانیم امورات فعالان اقتصادی را حل و فصل و تسهیل کنیم.
این نشست البته فرصت خوبی برای بخش خصوصی بود تا بتواند هم ظرفیت های خود را باز شناساند و هم مجالی برای طرح دغدغه های خود به طور مستقیم با سفارتخانه های ایران در کشورهای هدف صادراتی پیدا کند.
محمدرضا کرباسی معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران تنها ضعف را که مانعی برای همکاری دستگاه دیپلماسی و بخش خصوصی است نبود شناخت از ظرفیت ها و توانمندی های بخش خصوصی ازجانب نمایندگی ها به سفارتخانه های ایران در خارج از کشور می داند که این نشست می تواند در رفع مشکلات اینچنینی و نزدیک کردن دیدگاه ها همچنین شناخت بهتر از یکدیگر کمک کند.
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز با اشاره به اینکه در دور کنونی همکاری های اقتصادی باید همکاری بنگاه های کوچک و متوسط با طرف های تجاری را مدنظر قرار داد از دستگاه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی خواست در مسیر هموار شدن فعالیت های بنگاه های کوچک و متوسط در بازارهای صادراتی پیمایش و زیرساخت ها را فراهم کنند.
در این بین احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا، اتاق های مشترک را دارای ظرفیتی می داند که از شناخت کافی از بازارهای هدف در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برخوردارند و می توانند این ارتباطات را تسهیل کنند.
وجود 48 اتاق و شورای مشترک بازرگانی همچنین اتاق های بازرگانی استانی و منطقه ای ظرفیتی است که می تواند در افزایش نقش دیپلماسی اقتصادی موثر باشد.
حسین سلاح ورزی فعال اقتصادی و نایب رئیس اتاق ایران معتقد است نمایندگی های ایران در خارج از کشور باید بتواند از ظرفیت اتاق ها و شوراهای مشترک بازرگانی در هماهنگی برای رشد اقتصادی و افزایش صادرات استفاده کند این در حالی است که مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه معتقد است اگر چه زیرساخت ها برای توسعه فعالیت بخش خصوصی ایران در کشوری مانند روسیه فراهم است اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بنگاه های کوچک برای حضور در بازارهای صادراتی باید با یکدیگر تلفیق شده تا بتوانند با قدرت بیشتر در بازارهای بین المللی حضور یابند زیرا رقابت بر سر کیفیت و قیمت تمام شده در این بازارها حرف اول را می زند.
تشکیل کمیته مشترک میان اتاق بازرگانی ایران و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه پیشنهادی از جانب بخش خصوصی در نشست امروز بود تا به واسطه آن این بخش بتواند در روند مذاکرات اقتصادی با طرف های خارجی حضور موثری داشته باشد نکته ای که غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران بر آن صحه می گذارد و علت آن را نبود دیپلمات اقتصادی قدرتمند چه از جانب بخش خصوصی و چه از جانب دولت در مذاکرات انجام شده تاکنون می داند بنابر این به اعتقاد شافعی باید به تربیت دیپلمات های اقتصادی همت گمارد تا از فرصت های اقتصادی در تعاملات بین المللی بهره برد.
وزیر امور خارجه با استقبال از پیشنهاد بخش خصوصی برای تشکیل کمیته مشترک و با تاکید بر اینکه درخواست های فعالان اقتصادی در اولویت کارهای این وزارتخانه قرار دارد دستگاه دیپلماسی نیازمند مشاوره گرفتن از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به ویژه در بازارهای هدف اقتصادی دانست.
محمدجواد ظریف می گوید: این فعالان اقتصادی هستند که باید به ما بگویند در کدام بازارها مزیت برای حضور اقتصادی وجود دارد و یا کدام بازارها از ظرفیت لازم برای ورود برخوردارند همچنین فعالان اقتصادی باید گوشزد کنند که در چه حوزه ها و بازارهایی که ما در آن نمایندگی داریم می توانیم تحرک اقتصادی و تجاری داشته باشیم.
فعال شدن دستگاه دیپلماسی می تواند افزایش تعاملات اقتصادی ما را با کشورهای هدف صادراتی رقم زند. در این میان فعالان اقتصادی باید در شناسایی مزیت ها و ظرفیت های بازارهای بین المللی، کمک کار دستگاه دیپلماسی باشند. هم افزایی این دو بخش حتماً می تواند رونق اقتصادی کشور را در پی داشته باشد.
گزارش از : غلامرضا بهرامی