رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه امروز، به خود انتقادی از مدیریت شهری دوره پنجم در حوزه منابع درآمدی شهر تهران پرداخت
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه امروز، به خود انتقادی از مدیریت شهری دوره پنجم در حوزه منابع درآمدی شهر تهران پرداخت و اعلام کرد که علی رغم مشکلاتی که نسبت به گذشته در حوزه درآمدزایی وجود دارد، شهر تهران دارای ظرفیت های بسیار گسترده درآمدزایی بجز حوزه ساخت و ساز است و مدیریت شهری دوره پنجم را مسئول مدیریت جهت تامین منابع درآمدی دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود که با عنوان " پیشنهاداتی برای درآمدزایی مدیریت شهری در دوره پنجم" ایراد شد با اشاره به فضای ایجاد شده در این دوره مدیریت شهری در خصوص وضعیت مالی شهرداری گفت: بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز حجم قابل توجه پروژه های نیمه تمام که از دوره قبل به مدیریت شهری فعلی به ارث رسیده، و همچنین اشباع نسبی ظرفیت های طرح تفصیلی و رکود ساخت و ساز، متاسفانه این فضای ذهنی در مدیریت شهری دوره پنجم اعم از شورا و شهرداری حاکم شده است که ما با این وضعیت نمی توانیم کاری انجام دهیم.وی ادامه داد: من میخواهم برعکس این موضوع صحبت کنم چراکه تهران ظرفیت های بسیار وسیعی دارد که با استفاده از آن می توانیم اتفاقات خوبی را برای توسعه پایدار شهر تهران رقم بزنیم.سالاری در ابتدا با اشاره به چرایی رسیدن به وضعیت موجود اظهار کرد: در دهه 60، دولت وقت تصمیم گرفت که کلانشهرها بصورت خودکفا اداره شوند و دولت به مدیریت شهری بودجه ای نپردازد و همزمان هم تصمیم گرفته شد که لایحه درآمدهای پایدار تدوین و فرایند تصویب آن طی شود اما بخش اول عملیاتی شد و در بخش دوم اتفاقی صورت نگرفت تا مجددا در دوره اول دولت آقای روحانی لایحه درآمدهای پایدار مطرح شد اما هنوز هم علی رغم وعده های دولت، به نتیجه نرسیده است.وی تصریح کرد: در این فضا مدیریت شهری کلانشهرها علی الخصوص تهران سهل الوصول ترین مسیر برای درآمدزایی یعنی ساخت و ساز را انتخاب کردند. این مساله موجب شد در شهرداری تهران هیچ وقت دغدغه درآمدزایی وجود نداشته باشد و ساز و کار ساختار سازمانی شهرداری تهران مبتنی بر هزینه تعریف شود یعنی در معاونت اقتصاد شهری ومعاونت های دیگر سازوکار های درآمدزایی اساسا تعریف نشده است.
حق نداریم به مردم بگوییم نمی توانیم
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه می خواهم خودانتقادی کنم گفت: مردم در سال 96 در صف های طولانی ایستادند و به ما رای دادند و ما امروز این حق را نداریم که بگوییم چون از مدیریت شهری گذشته بدهی به ما ارث رسیده ما هیچکاری نمی توانیم انجام دهیم و ما تسلیم هستیم .سالاری افزود: ظرفیت های قابل توجهی در سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران و محدوده طرح تفصیلی وجود دارد، ظرفیت هایی که سال های گذشته به آن ورود نشده است و ورود به آن موجب ارتقاء کیفیت زندگی می شود.
رخوت در سازمان املا ک و مستغلات شهرداری تهران
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی از ظرفیت هایی که می تواند برای شهر درآمد زایی داشته باشد اظهار کرد: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ، علی رغم فروش قسمت قابل توجهی از املاک و اراضی ارزشمند شهر در دوره های گذشته، هنوز هم دارایی های قابل توجهی دارد اما در گزارش های مربوط به بودجه های غیر نقد، درآمد در این حوزه صفر است یعنی ما عملا درآمدی در حوزه غیر نقد طی یکسال گذشته نداشته ایم که این رخوت به تصمیمات مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران بر می گردد و مدیران فعلی این سازمان در این خصوص نیاز به تعیین تکلیف دارند.سالاری افزود: چطور می شود که یک شرکت خصوصی با داشتن تعداد محدودی ملک ، می تواند درآمد قابل توجهی از آن املاک کسب کند در حالیکه در شهرداری تهران با ظرفیت های عظیم چنین رخوتی وجود دارد؟وی گفت : اگر املاک و اراضی شهر تهران را نفروخته بودیم و نفروشیم و با مشارکت بخش خصوصی املاک و اراضی را بهینه و اجاره داری کنیم می توانیم برای همیشه بخش قابل توجهی از منابع درآمدی ، شهر تهران را فقط از این محل کسب کنیم.
پروژه های مشارکتی متوقف شده اند
وی در خصوص سازمان سرمایه گذاری ومشارکت های مردمی شهرداری تهران گفت: این سازمان در سه سال گذشته سالانه 21 میلیارد تومان درآمد داشته است در صورتی که در این حوزه می توان سالانه حداقل 800- 1000 میلیارد تومان درآمدزایی کرد. اما شهرداری تهران دارای 90 پروژه بوده که 50 پروژه آن جاری است و اکثر این پروژه ها دچار مشکل شده اند.رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان میادین و میوه تره بارشهرداری تهران که میدان مرکزی و 300 بازار و میدان در سطح شهر در اختیار دارد تنها سالانه 30-40 میلیارد تومان درآمد کسب می کند در حالیکه یک سوپر مارکت در یک محله می تواند چندین خانواده را از نظر مالی تامین کند. چطور سازمان میادین شهرداری تهران با این همه عرصه ای که در اختیار دارد نمی تواند با سرمایه گذاری در این عرصه ها در آمدزایی داشته باشد در حالیکه اگر این عرصه ها را به بخش خصوصی واگذار کند چندین هزار میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد می شود.وی در ادامه به 310 میلیارد تومانی سازمان زیباسازی در سال 96 اشاره کرد و گفت: این سازمان نیز با دارا بودن فرصت های بسیار گسترده، تابلوها و فضاهای تبلیغاتی شهری توانایی ایجاد درآمد 800 تا 1000 میلیارد تومان با اتخاذ رویکرد نوین و متفاوت در سال را دارد.سالاری همچنین در خصوص درآمدهای شرکت شهروند بیان کرد: سود مالی سال 95 این شرکت تنها 48 میلیارد تومان بوده در حالیکه سود درآمدی تنها یکی مجتمع تجاری بخش خصوصی بیش از این شرکت است که فضا های زیادی در اختیار دارد .این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شرکت اراضی نوسازی عباس آباد با 500 هکتار زمین وسرمایه گذاری های خوبی که در آن در دوره مدیریت شهری قبلی شده بجای آنکه از پارسل به پارسل این اراضی درآمد کسب کند، هنوز از شهرداری یارانه می گیرند این در حالی است که عرصه های این اراضی ظرفیت بسیار زیادی برای درآمدزایی دارد.وی اضافه کرد: شرکت برج میلاد نیز به همین منوال، مجموعه ای که به عنوان نماد منحصر فرد شهری است با وجود عرصه بزرگ تفرجگاهی هنوز به درآمدزایی نرسیده و از شهرداری بودجه ای دریافت می کند.
نمایشگاه شهرآفتاب تعطیل شده است
وی در ادامه با شاره به هزینه 4 هزار میلیارد تومانی برای احداث نمایشگاه شهرآفتاب بیان کرد: چطور می شود بخش خصوصی با یک سرمایه گذاری بسیار محدودتر طی چند سال به سود می نشیند اما نمایشگاه شهرآفتاب با این همه تاسیسات اکنون تعطیل شده است و نمایشگاهی در آنجا برگزار نمی شود. همچنین سازمان پسماند که خود این می تواند محلی برای درآمدزایی برای شهر باشد هنوز هم شهرداری برای این سازمان در حوزه جاری بودجه تخصیص می دهد. سالاری در خصوص ظرفیت های دیگر سازمان های شهرداری تهران برای کسب درآمد گفت: شرکت ارتباطات مشترکین شهر مجموعه ای از دکل ها و آنتن ها و عرصه های شهری و حدود 1300 کیلیومتر فیبر نوری درا ختیار دارد اما به تازگی توانسته صرفا 21 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. سازمان ورزش شهرداری تهران نیز با این همه مجموعه مستحدثات و سالن های ورزش در محلات و مناطق و گستره وسیع شهر تهران هم در کسب درآمد ناموفق بوده است و هیچگونه درآمدی که ندارد هیچ بلکه کمک هم از شهرداری می گیرد.وی ادامه داد: تدوین کنندگان طرح جامع ، یک عرصه 1070 هکتاری را به عنوان عرصه بازارهای تجارت جهانی از متهی الیه پارک آزادگان در جنوب تهران تا بوستان ولایت تعیین کرده اند که یک فرصت بی نظیر برای ارتقاء جایگاه شهر تهران در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی است و با احیا این عرصه ها و سپردن این ماموریت به یکی از شرکت هاو سازمان ها که به روزمرگی رسیدن می توان فاصله جنوب و شمال را کم کرد و هم توسعه واقعی پایدار در جنوب را رقم بزنیم و هم جذب گردشگر داشته باشیم وبا ایجاد بازارهای تجارت جهانی و محدوده های کار و فعالیت هم جذب سرمایه بخش خصوصی را داشته باشیم و هم اشتغالزایی کنیم .سالاری در خصوص ظرفیت مجتمع های ایستگاهی و tod ها نیز گفت: این ظرفیت بخش دیگری از منابع درآمدی پایدار شهری می توانند باشند، بطوریکه در راستای اجرای مفاد مصوبات کمیسیون ماده 5 و بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران نسبت به احداث این مجموعه ها با مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد و از آنجاییکه مردم می توانند با استفاده از خطوط مترو نسبت به تامین خدمات در این مجتمع ها اقدام کنند و از همان مسیر مترو هم برگردند این نیز یکی از ظرفیت های بسیار خوب است که متاسفانه مغفول مانده است.رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری دوره پنجم باید به این باور برسد که شهر تهران غنی است و ظرفیت های قابل توجهی دارد که درآمدهای بالایی را برای شهر کسب کند اظهار کرد: از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و کمیته بودجه و تمام کمیسیون ها درخواست دارم که در این خصوص کارگروه فرابخشی با حضور نمایندگان شهردار و معاونت های مربوطه، بخش های اقتصادی که دارای ظرفیت در آمد هستند تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم به یک استراتژی واحد در حوزه درآمدزایی برسیم و وارد فاز اجرا شویم.
سرنوشت زمین هایی که باید 70 درصدشان کاربری خدماتی می شد مشخص نیستسرنوشت زمین هایی که باید 70 درصدشان کاربری خدماتی می شد مشخص نیست
رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در جریان بررسی پرونده باغات تهران به موضوع زمین هایی که 70 درصد آنها باید به فضای خدماتی اختصاص پیدا می کرد اشاره کرد و گفت: سرنوشت این زمین ها هنوز معلوم نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، از دیگر دستورات جلسه شورا بررسی پرونده های پلاک های ثبتی در راستای تشخیص باغ بودن آن ها بود که اعضای شورا این موارد را نیز بررسی کردند.در جریان بررسی این پرونده ها موضوع زمین هایی که به صورت 70 درصد باید برای تامین سرانه های خدماتی اختصاص داده شود مورد بررسی قرار گرفت که سید محمود میر لوحی گفت: این زمینها علی رغم اینکه باید به کاربری تامین سرانه های خدماتی 7 گانه اختصاص پیدا می کرده در اکثریت موارد اختصاص پیدا نکرده است و این مهم باید پیگیری شود.زهرا نژاد بهرام نیز گفت: زمین هایی که می بایست تامین خدمات 7 گانه در آنها محقق می شد به دلایل متعددی به مالک یا مالکان دیگری فروخته شده اما اینکه این موضوع در اینجا مطرح شود به صلاح نیست. چرا که کمیسیون باغات و ماده 7 تنها وظیفه تشخیص باغ یا غیر باغ بودن زمین را دارند ولی این مهم می تواند به عنوان یک معضل و دغدغه به صورت جداگانه مطرح شود.همچنین در این جلسه یک فوریت لایحه اصلاحیه تعیین وظایف شورای عالی فنی شهرداری تهران به تصویب رسید.
افزایش 15 درصدی تعرفه خدمات آبفا برای مشترکین تهرانی
اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای اجرای طرحهای مصوب آب و فاضلاب شهر تهران با پیشنهاد افزایش 15 درصدی تعرفه خدمات آبفا موافقت کردند. اعضای شورا در هفتادو هشتمین جلسه خود نامه شرکت آب و فاضلاب استان تهران را در قالب لایحه ای که از سوی شهرداری تهران به منظور تأمین بخشی از کسری قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب ارسال شده بود مورد بررسی قرار داده و با افزایش 15 درصدی قیمت تعرفه های این شرکت موافقت کردند.در ماده واحده این لایحه آمده است: به استناد ماده 7 مصوبه شورای اقتصاد ابلاغی به شماره 144975 مورخ 05/07/94 به شرکت آب و فاضلاب استان تهران اجازه داده می شود پس از طی مراحل قانونی و تأیید وزیر محترم نیرو از تاریخ ابلاغ نسبت به وصول مبالغ قید شده در این مصوبه از شهروندان ساکن شهر تهران به منظور تأمین کسری قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب برای اجرای طرحهای مصوب آب و فاضلاب شهر تهران در راستای تحقق کامل اهداف ذیل اقدام نماید:1ـ دسترسی و برخورداری همه شهروندان تهرانی از آب بهداشتی و برخوردار از استانداردهای کمی و کیفی و با نگرش جامع زیست محیطی 2ـ جلوگیری از هدر رفت آب در تأسیسات تأمین و انتقال و توزیع 3ـ اقدامات لازم در جهت برخورداری از فنآوری روز به منظور استفاد ه از تجهیزات و شیرآلات کاهنده مصرف اعم از بخش خانگی و صنعتی و عمومی 4ـ کاهش برداشت از منابع زیرزمینی به منظور افزایش ثابت و پایداری در تأمین آب شرب 5ـ سرعت بخشیدن به اجرای کامل شبکه فاضلاب شهر تهران و تحت پوشش بردن همه مشترکین
بر اساس این موافقت به شرکت آب و فاضلاب استان تهران اجازه داده می شود از تاریخ ابلاغ این مصوبه، از مشترکین تحت پوشش مناطق 22 گانه شهرداری شهر تهران، در حیطه قوانین و مقرارت موضوعه، از کلیه مشترکین با کاربری های خانگی به تناسب حجم آب مصرفی علاوه بر تعرفه های مصوب قانونی حداکثر تا 15 درصد به مبالغ مصوبه اضافه و تحت عنوان سهم ماده 7 آب در ماه دریافت نمایند.
تهران بعد از سیستان و بلوچستان بدترین شرایط را در زمینه ذخایر آبی دارد
محمدرضا بختیاری در جلسه شورا گفت: اگر بارندگیهای اردیبهشت ماه نبود مجبور میشدیم آب را جیرهبندی کنیم.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران که به منظور بررسی لایحه " طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران در هفتادو هشتمین جلسه شورا حاضر شده بود با اشاره به معضلات تهران در خصوص تامین آب آشامیدنی گفت: تهران نسبت به جمعیت خود در سرانههای آب تجدیدشونده وضعیت بسیار نامناسبی دارد و این سرانه در استان تهران بسیار پایین بوده و پس از استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
بختیاری با بیان اینکه میانگین بارندگی در جهان 750 مترمکعب است، افزود: این رقم در ایران به 251 متر مکعب میرسد یعنی استان تهران از نظر میانگینهای جهانی نیز در رتبه پایینی قرار دارد.وی تاکید کرد: علی رغم اینکه کشور ما در حوزه بارندگی در ردیفهای آخر دنیا قرار دارد اما در مصرف آب در نخستینها قرار گرفتهایم، به شکلی که از بسیاری از کشورهای پر آب مصرف بالاتری داریم. امروز بهای تمام شده هر متر مکعب آب ۲۵۰۰ تومان است که تنها یک چهارم این قیمت از شهروندان دریافت میشود.به گفته بختیاری آب مصرفی تهران از پنج سد کرج، طالقان، لار، لتیان و ماملو آب تامین میشود که به علت کمبود بارش در سال جاری با کمبود منابع آبی در این پنج سد مواجه شدهایم و اگر بارندگیهای اردیبهشت ماه نبود مجبور میشدیم آب را جیرهبندی کنیم.بختیاری با بیان اینکه کشور ما در زمینه مصرف آب در رتبههای نخستین قرار داد، افزود: ما حتی از کشورهای پرآب هم بیشتر آب مصرف میکنیم. بهای تمام شده هر مترمکعب آب 2500 تومان است و ما فقط یک چهارم این قیمت را از مردم دریافت میکنیم.صدا و تصویر دارد