صدای سوت قطار... بوق... بوق... بوق... اما این بوق پنجاه ساله است.
اکنون چه فرقی کرده که مردم بیش از گذشته عاشق این بوق شده اند؟ از مردم می پرسم ؟خبری در راه است ؟ چرا اینقدر خوشحالید ....
مردم در پاسخ می گویند: بله ریل باس محلی آمده آن هم بعد از پنجاه سال ....
گفتم چرا مگر چه ویژگی دارد که شما را خوشحال کرده؟ می گویند قطار قدیمی فرسوده شده بود گرم بود، تهویه نداشت، کودکانمان درمسیر اکثر مواقع گرما زده می شدند، امنیت چندانی نداشتیم ، صندلیهایمان مناسب نبود و خیلی چیزهای دیگر که البته مهمتر از همه اینکه زمان رسید نمان به مقصد طولانی تر بود
مبدا کجا بود ؟ مقصد کجا؟ دورود/ اندیشمک
بله راه آهن لرستان یکی از قدیمی ترین راه آهنهای کشوراست که سالهای سال محور ارتباطی جنوب، شمال است .
اما این بار مردم از قطار محلی یا ریل باس سخن می گویند: قطاری حومه ای که قراره از لرستان تا خوزستان مردم بومی منطقه رو جابجا کنه .
اونهم تنها با مبلغ اندکی در قطاری که ساخت مشترک ایران و کره است و به لطف دانش جوانان سرزمینمان اکنون در تولید قطعات آن به خود کفایی رسیده ایم .
آقای کاظمی معاون بهره برداری ناوگان راه آهن لرستان می گوید: 30 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است .
راه آهن ناحیه لرستان 155 کیلومتر است، 96 تونل ،566 دهنه پل و سازه های فنی بسیاری دارد و یکی از سخت گذر ترین مسیرهای ریلی کشور است ..
قطار ریل باس اندیمشک به درود در ۱۴ توقفگاه و ۱۲ ایستگاه توقف خواهد کرد، مدت زمان سفر در قطار ریل باس اندیمشک به درود ۵ تا ۶ ساعت ارزیابی میشود.
نصب تابلو و ایمنسازی مسیر برای افراد کم توان در این مسیر 208 کیلومتری انجام شده است.
ریل باس هر روز ساعت ۱۲ ظهر از اندیمشک و ۶ صبح از دورود حرکت می کند. به گفته رحمت نژاد مدیرکل راه آهن ناحیه لرستان اهداف راه اندازی این خط، ارتقای خدمات در بخش قطارهای ریل باس و محلی، کاهش هزینه خانوارها، حمایت از اقشار مختلف جامعه و توسعه خدمات به عموم شهروندان است. ظرفیت این ریلباس 360 نفر است و روزانه دو رام قطار از اندیمشک به سمت دورود و دو رام نیز از دورود به اندیمشک حرکت میکند، یعنی با این قطار روزانه 720 مسافر جابجا می شود.
افزایش حجم بار و مسافر، کاهش آلودگی زیست محیطی ، مناسب بودن هزینه مسافرت در کنار دیگر مزایای این قطار حومه ای موجب رضایت بسیاری از مردم و مسافران شده است .
رحمت رحمتنژاد در آئین افتتاح ریل باس در دورود گفت: این قطار دارای چهار واگن است که در دو طرف آن واگنهای کشنده قرار دارند و کرایه هر مسافر در مسیر دورود، اندیمشک 10 هزار تومان است.
سید موسی خادمی استاندار لرستان هم از مسئولان میراث فرهنگی خواست با راه اندازی تورهای گردشگری در این مسیر امکان بازدید از مناطق زیبای گردشگری را برای گردشگران فراهم کنند.
اکنون مسافر ریل باس بودن هوای دیگر دارد هوایی خنک در فصل تابستان و گرم در فصل زمستان البته پر از شادی ، غرور، حس ایرانی بودن و لذت از نو شدن... بوق... بوق.... بوق...
نویسنده: خانم مهناز رحمانی مهر
ویراستار: علی مرادی کاکاوندی