نماینده مردم مشهد و کلات از سازمان برنامه وبودجه کشور، انتشار 7 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای خطوط مترومشهد را پیگیری کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در نامه ای خطاب به دکتر نوبخت آورده است:
در این نامه پذیرش تعهد باز پرداخت 50 درصد اصل و سود علی الحساب و سود تحقق یافته سهم دولت به مبلغ سه هزارو 500میلیارد ریال اعلام شده است.
نایب رئیس کمیسون فرهنگی مجلس در این نامه همچنین از رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور خواسته است: با توجه به ضرورت انتشار این اوراق برای تامین نقدینگی و تکمیل خطوط 2 و 3 با هدف اتصال شبکه حمل ونقل به بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) با قید فوریت در رفع موانع و همکاری لازم برای انتشار اوراق اعلام شده اقدام عاجل کند.
در شهر مشهد در شمال شرقی خراسان رضوی روزانه شش میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر جابهجا میشوندکه این رقم در 10 سال آینده به هفت و نیم میلیون نفر در روز خواهد رسید.
بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی پژوهشکده حمل و نقل در دانشگاه صنعتی شریف برای شهر مشهد 4خط مترو تعریف شد.
خط 1قطار شهری مشهد به طول 24 کیلومتر فرودگاه شهید هاشمینژاد را به منطقه وکیلآباد متصل میکند.
این خط در میدان تقیآباد خط 2را قطع میکند. فاز دوم خط 1که در بهمن ۱۳۹۴ به بهرهبرداری رسید با داشتن دو ایستگاه جدید به فرودگاه شهید هاشمینژاد منتهی میشود.
مسیر خط 2قطار شهری مشهد به طول 14و نیم کیلومتر از انتهای طبرسی شمالی شروع میشود و ایستگاه آخر آن انتهای بلوار فکوری خواهد بود.
خط 3قطار شهری مشهد مسیر شهرک ابوذر تا الهیه را با طول حدود ۲۸٫۵ کیلومتر پوشش میدهد.
این خط که بیشترین سرویس را به زائرین حرم امام رضا و قشرهای متوسط ارائه می کند تا میدان فردوسی ادامه مییابد و به اراضی امامیه میرسد.
حدود 10کيلومتر از اين خط حفاری شده و زمان راه اندازی اين خط براى سال 1398 در نظر گرفته شده است.
خط 4 قطار شهری مشهد به طول 17 و نیم بلوار حُر را به خواجه ربیع متصل میکند.
این خط پس از احداث و بهرهبرداری با عبور از نزدیکی حرم مطهر بهترین دسترسی به حرم مطهر را برای زائران و مجاوران فراهم خواهد آورد.