معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی، هنوز تعدادی شناور مغروق در آب های ایران وجود دارد که هنوز خارج سازی نشده اند این در حالی است که عمق این آبراهها بسیار کمتر از عمقی است که سانچی در آن قرار گرفته است.
هادی حقشناس درباره امکان خارجسازی کشتی سانچی از اعماق آبهای دریای چین گفت: با در نظر گرفتن عمق 115 متری که کشتی سانچی در آن قرار گرفته است و همچنین وضعیت آب و هوایی و موقعیت منطقه، خارجسازی بقایای سانچی نیاز به تکنولوژی خاص دارد.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه غواصی و خارج سازی کشتی نفتکش سانچی در این شرایط و موقعیت کار دشواری است، افزود: حتی اگر بخواهند این کشتی را از دریا خارج کنند باید آن را قطعه قطعه کنند که این نیز به سختی عملیات میافزاید زیرا موقعیت قرارگیری سانچی، معمولی نیست.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شرایط برای غواصی و خارج سازی سانچی با ملاحظات بیشتری همراه است افزود: توجه داشته باشد که سالها گذشت تا ما توانستیم برخی از شناورهای مغروقه از زمان جنگ را از آبهای کشور خارج کنیم.
حقشناس با بیان اینکه نظر نهایی درباره امکان خارجسازی کشتی سانچی را باید شرکتهای سالویج بدهند، گفت: این بحث، یک بحث فنی است اما معتقدم اگر این عملیات، یک مورد عادی بود حداقل چندین ماه برای خارج سازی آن زمان نیاز بود؛ توجه داشته باشید وقتی شناورهای مغروقه جنگ تحمیلی که در عمق معمولی و در آبهای سرزمینی هستند هنوز خارج نشده اند نمیتوان درباره خارج سازی سانچی آن هم در این عمق و شرایط خاص، براساس حدسیات صحبت کرد.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت سانچی و به فرض انجام غواصی، آیا امکان یافتن نشانههایی از پیکرهای شهدای این سانحه وجود دارد یا خیر؟ گفت: متاسفانه با درنظر گرفتن 8 روزی که کشتی در آتش سوخت و همچنین گذشت 6 ماه از غرق شدن آن، دستیابی به این هدف شدنی نیست.
وی درباره موارد مشابه از خارج سازی شناورهای مغروق مشابه با سانچی نیز افزود: کشتیهای دیگری مشابه کشتی نفتکش سانچی هست که در آبهای بینالمللی غرق شدهاند اما تا جایی که ما اطلاع داریم هنوز هیچ شناوری با این مشخصات از بستر دریا خارج نشده است؛ اما با این وجود، شرکت ملی نفتکش ایران همچنان پیگیر این موضوع است.