معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به افتتاح پایانه هوایی سلام در آینده نزدیک گفت: پروازهای حجاج از اواخر تیرماه آغاز شده و از طریق ترمینال ۱ فرودگاه بینالمللی امام انجام خواهند شد.
وی افزود: با توجه به نزدیکی فرودگاه حضرت امام به پایتخت، طرح جامع شرکت شهر فرودگاهی باید با نگاه به طرح جامع شهر تهران نوشسته شود. فعالیتهای این فرودگاه با شهر تهران مراوده داشته باشد. باید فعالیتهای شهر تهران را تسهیل کند و ظرفیتی برای پایتخت باشد. شهر فرودگاهی هم برای مدیریت ترافیک، هم رشد اقتصادی و هم برای پاسخگویی به مراودات سیاسی در سطح منطقه کارساز است.
معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی به نشست اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران با مسئولان شهر فرودگاهی امام اشاره کرد و گفت: آقایان عارف و هاشمی و نمایندگان مجلس و شورای شهر نقطهنظرات و دغدغههای خود را بیان کردند.
وی افزود: یکی از نگرانیهای مطرح شده این بود که فعالیت اقتصادی شهرستانهای اطراف تحت الشعاع فعالیت شهر فرودگاهی قرار بگیرد. اما توسعه فرودگاه حضرت امام نه تنها تاثیر منفی بر فعالیتهای اقتصادی شهرستان های اطراف مانند شهر ری نخواهد داشت، که باعث رشد کل منطقه خواهد شد. با رشد شهر فرودگاهی کل منطقه از این رشد بهرهمند میشود.
رستمی گردشگری، ایجاد اشتغال، تبادلات علمی و اقتصادی در سطح بینالمللی و توسعه لجستیک را از جمله نتایج توسعه شهر فرودگاهی امام دانست و گفت: امروز باراندازهای زیادی در تهران وجود دارد که معضلات اجتماعی و ترافیک را به این شهر تحمیل کردهاند. با انتقال این باراندازها به شهر فرودگاهی، هم توسعه منطقه محقق میشود و هم بخش بزرگی از معضلات پایتخت مرتفع خواهد شد.
عضو هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی، فرودگاه را هسته اصلی توسعه شهر فرودگاهی دانست و گفت: هدف اصلی از توسعه شهر فرودگاهی رشد فعالیت فرودگاهی است و سایر فعالیتها نباید عملکرد فرودگاه را تحت الشعاع قرار دهد.
وی با اشاره به اهداف طرح شده در سند چشمانداز ۱۴۰۴ مبنی بر تبدیل کشور به هاب دوم مسافر و هاب اول بار در منطقه افزود: مناطق آزاد و ویژه کمک کننده به هسته اصلی شهر فرودگاهی یعنی فرودگاه هستند و سیاست جابجایی صد میلیون مسافر در سال را محقق خواهند کرد.
رستمی ادامه داد: این اهداف با احداث ترمینال ایران شهر عینیت خواهند یافت. در فاز اول این پایانه هوایی ۲۵ میلیون مسافر در سال به ظرفیت فرودگاه اضافه میشود. این ظرفیت در فاز دوم به ۶۵ میلیون مسافر، در فاز سوم به ۹۰ میلیون مسافر و در فاز نهایی به ۱۱۰ میلیون نفر مسافر در سال خواهد رسید.
معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به راهاندازی ترمینال سلام در آینده نزدیک گفت: نخستین پروژهای که در ماه های آتی به بهرهبرداری میرسد ترمینال سلام است. این ترمینال در حدود ۵ میلیون نفر ظرفیت دارد.
وی افزود: میتوان گفت این ترمینال در قالب یک ترمینال لوکس احداث شده است. این نخستین پایانه هوایی در سطح ایران است که با تلاش آخوندی هویت ایرانی-اسلامی و بینالمللی دارد. در کنار این همه فرودگاه باید حداقل یک فرودگاه وجود داشته باشد که در عین مدرنی هویت ایرانی اسلامی حفظ کند.
رستمی با اشاره به انتقال برخی از پروازهای داخلی به فرودگاه بینالمللی امام پس از راهاندازی ترمینال سلام گفت: فرودگاه مهراباد اکنون از ۱۲ شب تا ۵ صبح تعطیل است و پایتخت در این ۵ ساعت پرواز داخلی ندارد. این نقیصه با راهاندازی ترمینال سلام مرتفع خواهد شد.
این مقام مسئول در ادامه به پروازهای حج اشاره کرد و افزود: در روزهای آینده پروازهای حج آغاز خواهند شد. با برنامهریزی صورت گرفته این پروازها با دغدغه کمتر و آرامش بیشتر از ترمینال ۱ فرودگاه صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: پروازهای حج در فرودگاه بینالمللی امام خمینی توسط دو ایرلاین ایران ایر و سعودی از اواخر تیرماه تا اواخر شهریور ماه انجام خواهند شد. پروازهای رفت در مدت زمان یک ماه انجام شده و بعد از وقفهای ۱۵ روزه پروازهای بازگشت آغاز خواهد شد.