رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش: با توجه به اینکه اتریش در مرکز اروپا واقع شده، این کشور میتواند پایگاهی برای تعامل ایران با دیگر کشورهای اروپایی باشد.
وی گفت: بر اساس آمار، در سال گذشته ارزش تجارت ایران و اتریش مجموعاً کمتر از 600میلیون دلار بوده که البته بخش بزرگی از همین رقم نیز حاصل صادرات اتریش به ایران است درحالیکه حوزههای بالقوه همکاری بین ایران و اتریش متعدد است و ظرفیت به نسبت حجم روابط تجاری فعلی بالاست.
سلطانی افزود: ظرفیتهای اقتصاد ایران برای صادرات به اتریش اگرچه ظرفیت بزرگ و نامحدودی نیست اما یقیناً از وضعیت بالفعل کنونی بسیار بالاتر است و باید برای فعال کردن آن تلاش کرد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش ادامه داد: اگرچه اتریش در مذاکرات هستهای حاضر نبوده، اما با توجه به اینکه در اتحادیه اروپا تصمیمات بهصورت جمعی گرفته میشود و همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا میتوانند تأثیرگذار باشند، رایزنیهای ایران و اتریش میتواند به مذاکرات با اروپا برای تأمین منابع برجامی ایران کمک کند و در تصمیمات نهایی، زمینهساز تمایل دیگر کشورهای اروپایی به ایران باشد.
سلطانی گفت: البته در همکاری با اروپائیان باید نسبت به امکان تعاملات ایران با سایر کشورها از جمله اروپا واقعبینانه نگاه کنیم و انتظار نداشته باشیم شرکتهای بزرگ اروپایی با اقتصاد ما تعامل کنند چراکه در عمل بسیاری از منافع آنها با فعالیتهایی که در آمریکا دارند گره خورده و بخش بزرگی از فعالیت و تعاملات و روابط بانکی آنها از مسیر اقتصاد آمریکا عبور میکند.
وی همکاری با شرکتهای کوچک و متوسط اتریشی و اروپایی را از فرصتهای پیش روی ایران دانست و افزود: ما باید دو نکته را برای انتخاب شرکتها برای همکاری انتخاب کنیم؛ اول اینکه شرکتها ارتباطی با آمریکا و اقتصاد آن نداشته باشند و از خطر تحریمهای آمریکا علیه ایران مصون بمانند و دوم اینکه این شرکتها بتوانند جذابیت تعاملات اقتصادی با ایران را نیز درک کنند.
نایبرئیس اتاق ایران، تأکید کرد: ما باید بتوانیم در کنار ریسکی که شرکتهای اتریشی و اروپایی از رویکرد ضد ایرانی آمریکا درک میکنند، منافع همکاری با ایران را به آنها اثبات کنیم تا شرکتها راغب به همکاری با ما باشند. در این مسیر تلاش ما باید بر این باشد که شرکتهای اروپایی را به هر شکلی به ایران بکشانیم تا از نزدیک ظرفیتهای اقتصاد ایران را بینند.
سلطانی با تأکید بر نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه مناسبات تجاری کشور در محیط بینالملل، گفت: همواره کنشگری در فضای بینالمللی میتواند جلوی بسته شدن دربهای تعاملات بینالمللی به روی اقتصاد ایران را بگیرد یا تا حدی مجال توسعه روابط را بیشتر فراهم کند، ازاینرو وظیفه داریم از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم و بر توسعه مناسبات اقتصادی متمرکز شویم.