مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی «شهر آفتاب» بر لزوم تبدیل این نمایشگاه به منطقه آزاد تجاری تاکید کرد.
وی افزود: در حقیقت کشورهای پیشرفته دنیا در کنار پایتختها و شهرهای بزرگشان یک شهر نمایشگاهی دارند که مخاطبان و مراجعان، تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و همه عوامل صنعت نمایشگاهی نیازی به بیرون رفتن از نمایشگاه ندارند. در واقع تمام امکانات نمایشگاهی، فروشگاهی، اقامتی، پذیرایی، تفریحی و ورزشی باید در نمایشگاههای بینالمللی تعبیه شود.
وی به دومین راهبرد نمایشگاه «شهر آفتاب» اشاره کرد وافزود: شهرهای بزرگی مانند تهران در دنیا معمولا یک منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد تجاری دارند. به این منظور که مراجعه کننده خارجی اعم از هر صنفی بتواند بدون طی تشریفات قانونی و بدون ویزا وارد منطقه آزاد تجاری شود.
قادری با بیان اینکه کالاهای وارداتی که برای حضور در نمایشگاه وارد کشور میشود نباید درگیر تشریفات گمرکی باشد، گفت: درباره این دو راهبرد با مسئولان شهرداری و شورای شهر هم صحبت شده و از آن استقبال شده است.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با اعلام اینکه درباره تبدیل شهرآفتاب به منطقه آزاد تجاری با اعضای شورای شهر نشستهایی داریم و خواهیم داشت، گفت: تبدیل نمایشگاه شهر آفتاب به منطقه آزاد تجاری و یا منطقه ویژه اقتصادی در شرایطی قابل تحقق است که کاربری انحصاری مرکز همایشها و نمایشگاه شهر آفتاب هم حفظ شود.
وی به نقش نمایشگاههای بینالمللی در توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته اشاره و بیان کرد: نمایشگاههای بینالمللی بین یک تا 15 درصد در اقتصاد کلان کشورها تاثیر گذارند. این در شرایطی است که ایران در این مورد با استانداردهای جهانی خیلی فاصله دارد. شاید این رقم در ایران حدود یک درصد در اقتصاد کلان است و باید این میزان را به 10 درصد برسانیم.